Gå til innhold

Isolasjon alene med en toåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med en liten en som straks blir to år, nå har vi begge fått corona. Vi er i ganske god form, men må holde oss isolert i seks dager. Det er fire dager igjen og jeg merker at dette kan bli langtekkelig. 

Noen som har noen gode forslag til hva vi kan gjøre på om dagene? Vi har greit med plass innendørs og en liten terrasse

Anonymkode: 74de3...386

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag litt hinderløyper av møbler og tepper, lag køye under spisebordet. Les masse bøker/hør     på lydbøket.  Slapp av lenge sammen i senga. Tegn og mal.  Se filmer på tv.

Frys inn is til islykter, farg snø med maling. 

Anonymkode: c05a6...3fc

• Liker 5
Skrevet

Ikke erfaring, men har en toåring 😅 med min toåring tror jeg ville laget en plan og fulgt den slik at vi skifta aktivitet før han blir lei og flytta dere fysisk rundt inne. F. Eks har vi ulike leker som «bor» i ulike rom og ulike etg.
f. Eks tegnet/malt (vår elsker å tegne på tomme pappesker/ting som ikke er ark), tv/film(heller mange korte enn lange strekk), lære blime-dansene, kle på bamser/dukker og ta med på tur p terrassen. Etter mye jobbing med bukkene bruse i barnehagen kan det meste dramatiseres etter det eventyret. 

Anonymkode: 3d59e...234

• Liker 3
Skrevet

Har selv vert akkurat der du er nå. Ser tilbake på det som litt koselig, selv om det var noen lange tunge dager. Prøv å finne på aktiviteter som «varer» en stund. Tegning, maling, pusling etc var kun min interessert i typ 10 minutt av gangen. Det som funket var badekar, dusjing (med badeleker) og vannlek på gulvet i babybadebalje. Synd med de strømprisene nå da, men det kunne holde han aktivisert en stund. Ut i hagen om dere har, vi bor på landet uten naboer i nærheten så for oss var det ingen fare for å møte noen i egen hage vertfall. Ellers, kan jo baking/matlaging sammen prøves? Og, mere skjerm enn normalt er lov, det er unntak. Bøker funka godt på min, vi rigga oss godt til i sofaen eller sengen og leste mange bøker på rappen.

Jeg sov også sammen med han i min seng (han sover vanligvis dupp i vogn) på dagduppene. Det var så koselig. Hadde vanligvis stresset med husarbeid etc, men den perioden lot jeg det flyte litt og hadde tid til at han var med på alt av husarbeid. Kveldene var også gull, da bare slappet jeg av selv om det var litt rot.

Anonymkode: 57041...34a

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde kledd godt på ungen og funnet på aktivitet på terrassen, feks bøtte med litt vann så barnet kan «lage mat» eller med andre uteleker. Kanskje du kan ta ut ett varmt pledd på terrassen, så kan dere kose dere med vafler/kakao og frisk luft:)

Anonymkode: ac908...f2c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er alene med en liten en som straks blir to år, nå har vi begge fått corona. Vi er i ganske god form, men må holde oss isolert i seks dager. Det er fire dager igjen og jeg merker at dette kan bli langtekkelig. 

Noen som har noen gode forslag til hva vi kan gjøre på om dagene? Vi har greit med plass innendørs og en liten terrasse

Anonymkode: 74de3...386

Kan gå ut å bruke naturen selv om dere er i karantene. Gå på tur :)

Skrevet
regnbuebarn skrev (Akkurat nå):

Kan gå ut å bruke naturen selv om dere er i karantene. Gå på tur :)

Nei, man kan ikke gå på tur når man er i isolasjon. Det er brudd på isolasjonsplikten.

Anonymkode: b1e18...cee

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, man kan ikke gå på tur når man er i isolasjon. Det er brudd på isolasjonsplikten.

Kommer vel an på hvor og hvordan man bor. Bor man slik til at man kan være ute uten å møte andre så er det ikke brudd på karanteneregler. Her brukte vi karantenetiden i skogen og på fjellet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/smittekarantene-og-isolasjon-sporsmal-og-svar/id2891647/#tocNode_6  oppfordres til å være ute og å gå tur så fremt man kan holde avstand

• Liker 2
Skrevet
regnbuebarn skrev (1 minutt siden):

Smittekarantene og isolasjon er to forskjellige ting. Når man sitter i isolasjon skal man ikke forlate boligen sin. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Smittekarantene og isolasjon er to forskjellige ting. Når man sitter i isolasjon skal man ikke forlate boligen sin. 

Jo, man kan gå ut om man sitter i isolasjon også, så fremt man ikke er i nærheten av andre. Altså man gå turer og oppholde seg utendørs så fremt at man legger turen til steder der man ikke møter andre personer.

Skrevet
regnbuebarn skrev (4 minutter siden):

Jo, man kan gå ut om man sitter i isolasjon også, så fremt man ikke er i nærheten av andre. Altså man gå turer og oppholde seg utendørs så fremt at man legger turen til steder der man ikke møter andre personer.

Nei, man kan ikke det. Man skal være hjemme eller på egen balkong. Å gå tur i skogen er brudd på isolasjonsplikten og kan medføre bot på 20.000 kr. 

• Liker 6
Skrevet
regnbuebarn skrev (1 time siden):

Nei, det kan man ikke. Les deg opp før du sprer sånn feilinformasjon. 

Anonymkode: 9cd3e...e5a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det kan man ikke. Les deg opp før du sprer sånn feilinformasjon. 

Anonymkode: 9cd3e...e5a

Er det 1km til nærmeste nabo, er i isolasjon på hytta på fjellet så kan man fint være ute selv om man er i isolasjon. Som jeg skrev tidligere så kommer det an på hvor og hvordan man bor. Har du hund og sitter i isolasjon så må jo den luftes, kan ikke henge den ut vinduet for lufting heller..

• Liker 3
Skrevet
regnbuebarn skrev (19 minutter siden):

Er det 1km til nærmeste nabo, er i isolasjon på hytta på fjellet så kan man fint være ute selv om man er i isolasjon. Som jeg skrev tidligere så kommer det an på hvor og hvordan man bor. Har du hund og sitter i isolasjon så må jo den luftes, kan ikke henge den ut vinduet for lufting heller..

Men hva hvis du falt og brakk beinet? Eller kom opp i andre situasjoner der du trengte hjelp? Isolasjonsreglene er der for en grunn!

Anonymkode: a50c1...aa3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva hvis du falt og brakk beinet? Eller kom opp i andre situasjoner der du trengte hjelp? Isolasjonsreglene er der for en grunn!

Anonymkode: a50c1...aa3

Og hva om du faller i trappa hjemme? Klarer å brenne deg slik at du må på sykehus osvosv. De fleste ulykker skjer i hjemmet og ikke ute. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, regnbuebarn said:

Nei, i isolasjon skal man ikke ut av egen tomt

Anonymkode: 8aacc...662

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, regnbuebarn said:

Isolasjonsreglene er veldig tydelige: man skal ikke utenfor egen bolig og hage. Les deg opp før du kverulerer sånn. I karantene har man lov til å gå turer, så lenge man kan holde avstand til andre.

Sakset fra helsenorge.no:

181957336_Screenshot_20220116-184854_SamsungInternet.thumb.jpg.85b877282247a9f3670eccf2b5a38e34.jpg

Anonymkode: fa75b...e1d

• Liker 2
Skrevet
regnbuebarn skrev (5 timer siden):

Har du hund så kan den luftes i egen hage eller balkong. Har du ikke det så må du be andre om hjelp. Reglene er klare, du skal ikke forlate egen tomt. 

• Liker 1
Skrevet
regnbuebarn skrev (7 timer siden):

Nei! Herregud, har du tungt for det? Er ikke rart viruset sprer seg, når det finnes så ufattelig dumme mennesker.

Anonymkode: 98b16...8ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...