Gå til innhold

Er du stort sett fornøyd med jobben håndverkere gjør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller blir du ofte misfornøyd?

Mulig jeg har vært uheldig, eller forventer for mye? Men jeg syntes ofte det er noe å reagere på ved jobben håndverkere gjør.

Silikon som ikke er lagt skikkelig, fliser som er lagt litt skjevt, lister som har store sprekker, benkeplate som er litt kortete enn forventet. Ting man «ser med en gang», men ikke er grusomt liksom. 

Kan man forvente perfekt resultat når man bruker håndverker?

Anonymkode: cf867...1c2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan man ikke. Man kan ikke engang forvente at arbeidet gjøres etter norsk lov. Og man kan jevnt over forvente å bli fakturert for 1,5-2 ganger så lang tid som arbeidet tar. Du må til og med anta at vedkommende person som utfører arbeidet lever under slave-lignende kontrakter, gitt at vedkommende ikke tydelig er godt integrert i det norske samfunn. Dette er villet politikk fra norske politikere som innførte egenkontroll i en gjennomkorrupt bransje som dessverre nå mye drives av mafiaen.

Før du skal ha en jobb gjort må du sjekke referanser. Spør venner du vet har høye krav og peiling på håndtverket. 9 av 10 firma opererer helt utenfor all ok praksis, både for kvalitet og lovlighet. Sjekk også om eieren i et firma har gått konk. Det er helt vanlig å spekulere i å drive firma konk for å unngå klagesaker og så starte opp nytt firma. Har hen gått konk? Ikke bruk vedkommende.

Anonymkode: a3bd9...475

Skrevet

Nei, alle som har gjort noe her har utført et slett arbeid, ser så amatør messing ut og har feil og mangler. Er så lei, kanskje øke krav til utdanningen på disse yrkene snart.

Anonymkode: bcd82...0fc

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hva som skal gjøres. Har vært fornøyd med elektrikere, rørlegger og en som gravde/drenerte.

Alt arbeid med tre, fliser, maling etc som vi fikk på forsikring etter oversvømmelse har vært veldig dårlig. Vi er kanskje i overkant nøye, men synes ikke det har vært bra nok. Når det blir så dårlig retter man heller opp selv.

Anonymkode: 37564...e87

Skrevet (endret)

Vært fornøyd med elektriker, ellers ikke. Har lite erfaring med håndtverkere, og ble helt forbauset over at man nettopp tydeligvis ikke kan forvente perfekt resultat. Ikke veldig store feil/skader men nok til at det er forbausende og irriterende. Pappa som har gjort en del hjemme hos seg for flere år tilbake har gjordt det mye finere og nøyere enn det håndtverkere gjorde hos oss (fliser, fuging, lister, vinduskarmer). Fikk litt avslag i prisen på noe, men hva hjelper det liksom. Forventet at man kapper rett og gjør det ordentlig, og at det ser strøkent ut når man har betalt masse og brukt mye tid. Dette er et norsk firma, som har gode referanser og holdt på lenge lokalt her. 

Endret av Zwish
  • Liker 4
Skrevet

De aller fleste kunder er fornøyde med et gjennomsnittlig OK sluttresultat, dessverre. Da legger de fleste håndverkere seg automatisk på det nivået, for å være konkurransedyktige på pris/tid.

Som håndverker, så avklarer jeg alltid kundens forventninger til sluttresultatet før jeg tar på meg jobben. De får akkurat det resultatet de er villige til å betale for, og jeg slipper klager på småting i etterkant. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Før du skal ha en jobb gjort må du sjekke referanser. Spør venner du vet har høye krav og peiling på håndtverket. 

Anonymkode: a3bd9...475

I tillegg sjekk arbeidet som er gjort hos venner. Da jeg skulle ha platting så sjekker jeg plattingene hos naboene og spurte eieren av den fineste plattingen hvilke håndverker han hadde brukt 

Anonymkode: f07d4...df2

Skrevet
Oppgitt78 skrev (37 minutter siden):

De aller fleste kunder er fornøyde med et gjennomsnittlig OK sluttresultat, dessverre. Da legger de fleste håndverkere seg automatisk på det nivået, for å være konkurransedyktige på pris/tid.

Som håndverker, så avklarer jeg alltid kundens forventninger til sluttresultatet før jeg tar på meg jobben. De får akkurat det resultatet de er villige til å betale for, og jeg slipper klager på småting i etterkant. 

De har ingen egen yrkesstolthet altså?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De har ingen egen yrkesstolthet altså?

De fleste har det, men når kundene ofte kun vil velge de billigste tilbyderene så må man dessverre ta det med i betraktningen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eller blir du ofte misfornøyd?

Mulig jeg har vært uheldig, eller forventer for mye? Men jeg syntes ofte det er noe å reagere på ved jobben håndverkere gjør.

Silikon som ikke er lagt skikkelig, fliser som er lagt litt skjevt, lister som har store sprekker, benkeplate som er litt kortete enn forventet. Ting man «ser med en gang», men ikke er grusomt liksom. 

Kan man forvente perfekt resultat når man bruker håndverker?

Det er stort sett ikke utført slik det skal, noe er feil, det tar le fer tid og/eller blir dyrere enn forespeilet. Hver. Eneste. Jævla. Gang. 

Anonymkode: 75a5d...d2a

• Liker 1
Skrevet

Dere som er missfornøyde med håndtverkerne, hvor finner dere dem? Mittanbud?

Jeg har kun gode erfaringer å vise til på samtlige vi har hatt i hus, men de har vi funnet gjennom anbefalinger fra venner og kjente.

Anonymkode: 1a65c...3fa

• Liker 2
Skrevet

Jeg har omtrent aldri vært fornøyd. Sløve folk som gjør en slett jobb, av og til med stor tidsbruk, blir ofte dyrere enn ventet og mye, mye feil. Det har stoppet oss fra å pusse opp videre gang på gang.

Anonymkode: 68a3f...207

• Liker 1
Skrevet

Som takstmann vil jeg si at håndverkstjenester i private hjem nok er stedet der kundens forventninger og utførendes sluttprodukt møtes i et slags vakumert nullpunkt.

Det jobbes med levende materialer, av menneskehender på et utgangspunkt som i sin tid ble smelt sammen uten særlig bruk av vater, lodd og snorer. Likevel forventes det et resultat som plastikk ut fra hypermoderne fabrikker med mikromillimeterpresisjon til en marginal kostnad.

Joda, det er mye svakt arbeid der ute, men det er også mye som er bra (nok). 

• Liker 3
Skrevet

Stort sett misfornøyd, men er i overkant nøye.

Vi løser det slik at en av oss alltid jobber hjemmefra og titter innom det som skjer, stiller spørsmål, og sier fra med en gang om ting ikke løses slik vi ønsker. Sikkert veldig slitsomt for de som er her, men etter et-par korreksjoner skjerper de seg som regel, og spør heller om de er usikker på noe. 

Anonymkode: 95205...b21

• Liker 2
Skrevet

Vi har alltid vært fornøyd!  Det eneste vi har hatt av bry med håndverker var at han brukte så syyyyyk lang tid på å sende ut faktura, 3 måneder! Fy!

Anonymkode: 8dc1d...182

Skrevet
A-hunter skrev (42 minutter siden):

Som takstmann vil jeg si at håndverkstjenester i private hjem nok er stedet der kundens forventninger og utførendes sluttprodukt møtes i et slags vakumert nullpunkt.

Det jobbes med levende materialer, av menneskehender på et utgangspunkt som i sin tid ble smelt sammen uten særlig bruk av vater, lodd og snorer. Likevel forventes det et resultat som plastikk ut fra hypermoderne fabrikker med mikromillimeterpresisjon til en marginal kostnad.

Benyttet vinduer med karmer, stor glippe mellom karm og vegg, skjolder i malingen på karmene og ripe i vinduet, samt vindue som er vanskelig å opne og lukke. Synes ikke det er for mye for langt å få dette ordentlig. Betaler tross alt for det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Benyttet vinduer med karmer, stor glippe mellom karm og vegg, skjolder i malingen på karmene og ripe i vinduet, samt vindue som er vanskelig å opne og lukke. Synes ikke det er for mye for langt å få dette ordentlig. Betaler tross alt for det.

Byttet*

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ikke for mye forlangt å få ting ordentlig. Men det var heller ikke det jeg skrev.

Klarer man ikke å bytte vinduer så er man ikke håndverker....

Endret av A-hunter
  • Liker 2
Skrevet
A-hunter skrev (14 timer siden):

Nei, jeg er ikke enig i dette. Jeg har sett mye flott håndverk fra gammelt av som slettest ikke er perfekt (som i millimeterpresisjon og i 100% vater), men det SER allikevel bra ut!

Det er det jeg reagerer på. Jeg syntes så ofte arbeid gjort av håndverkere er gjort kjapt og gæli. Seriøst, når det er glipper på opptil en halv cm mellom lister, og de ikke gidder gjøre noe for å fikse det… Syntes ikke det er greit. 

• Liker 1
Skrevet
Oppgitt78 skrev (På 15.1.2022 den 20.29):

Det hadde jeg nok som kunde satt pris på. En håndverker som er ærlig på at et godt resultat krever mer tid, og koster deretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...