Gå til innhold

Er du stort sett fornøyd med jobben håndverkere gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, jeg er ikke enig i dette. Jeg har sett mye flott håndverk fra gammelt av som slettest ikke er perfekt (som i millimeterpresisjon og i 100% vater), men det SER allikevel bra ut!

Det er det jeg reagerer på. Jeg syntes så ofte arbeid gjort av håndverkere er gjort kjapt og gæli. Seriøst, når det er glipper på opptil en halv cm mellom lister, og de ikke gidder gjøre noe for å fikse det… Syntes ikke det er greit. 

Anonymkode: cf867...1c2

Det er ofte en egen kunst å få et visuelt fint resultat på gamle, skjeve konstruksjoner. Det krever mer tid, og koster også deretter. Glipper på halvcentimeteren er ikke innafor etter min mening.. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det hadde jeg nok som kunde satt pris på. En håndverker som er ærlig på at et godt resultat krever mer tid, og koster deretter.

Anonymkode: cf867...1c2

Det har i det minste sørget for at jeg har mer enn nok å gjøre, og ekstremt lite etterarbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, jeg er ikke enig i dette. Jeg har sett mye flott håndverk fra gammelt av som slettest ikke er perfekt (som i millimeterpresisjon og i 100% vater), men det SER allikevel bra ut!

Det er det jeg reagerer på. Jeg syntes så ofte arbeid gjort av håndverkere er gjort kjapt og gæli. Seriøst, når det er glipper på opptil en halv cm mellom lister, og de ikke gidder gjøre noe for å fikse det… Syntes ikke det er greit. 

Anonymkode: cf867...1c2

Da tror jeg ikke du forsto hva jeg mente. Glipper på 5 mm på listverk er selvsagt ikke akseptabelt i noen sammenheng, Norsk Standard tillater inntil 2 mm i det vi kaller normalavviket. 2 mm er godt synlig.

Man jobber kanskje med håndverk om man forlater lister med 5 mm glipper, men man er ikke håndverker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå så har jeg ikke brukt en håndverker til annet enn elektrisk og rørarbeid. Stort sett fornøyd, men en elektriker var jeg veldig misfornøyd med. Fikk en dårlig følelse etter at elektriker hadde vært her å utført et arbeid, og jeg spurte flere ganger om han trodde feilen kunne ligge i *spesifikk plass*, men det trodde han ikke. Så han fikset det han mente var feil, også dro han igjen. 

Etter en times tid klarte jeg ikke å slå meg til ro med det, så jeg tok hovedsikringen, og dro vekk tingene som sto foran der han hadde jobba. Der var veggen rundt støpsel brun/grå, og det var punktet før det tok fyr.... 

Fikk en ny elektriker dagen derpå. Han sjekket etter hvor feilen kunne være (i motsetning til han andre, som bare mente at feilen lå der han mente, uten å sjekke), og denne elektrikeren mente at feilen lå på samme plass som jeg gjorde. Tok han to minutter å bekrefte med målinger at feilen lå der. Så han byttet ut det, pluss det svartsvidde fra han forrige elektrikeren. 

At den første elektrikeren ikke klarte å se at feilen lå der, sjokkerte meg. Jeg, helt uten utdanning klarte å finne mistenkte feil (men ikke bekrefte, da jeg ikke hadde måleutstyr), så at en med utdanning ikke klarte det, overrasket meg. Utrolig ekkel opplevelse, gudene vet hva som hadde skjedd om jeg ikke tok sikringen.. 

Anonymkode: 86c93...978

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (23 timer siden):

Som takstmann vil jeg si at håndverkstjenester i private hjem nok er stedet der kundens forventninger og utførendes sluttprodukt møtes i et slags vakumert nullpunkt.

Det jobbes med levende materialer, av menneskehender på et utgangspunkt som i sin tid ble smelt sammen uten særlig bruk av vater, lodd og snorer. Likevel forventes det et resultat som plastikk ut fra hypermoderne fabrikker med mikromillimeterpresisjon til en marginal kostnad.

Joda, det er mye svakt arbeid der ute, men det er også mye som er bra (nok). 

Godt sagt. Jeg er stort sett fornøyd. Men om kjerringa går etter med lupe, vil hun selvfølgelig se at ikke alt er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir aldri fornøyd jo mindre man passerer på. Det er veldig vanskelig å lage helt nøyaktig arbeidsbeskrivelse, og det er liten sjanse at sjefen (som er oftest den som tar imot kravspesifikasjon) klarer å formidle den med hundre prosent riktige detaljer til utøvere, eller håndverkere da. Det er mye enklere hvis du er "på siten" og kan bistå med å svare på spørsmål underveis. 

Dette er min erfaring med uansett håndverkere. Snakker om større jobber da. 

Men hvis man bestiller små jobber til håndverkere, som type å bare sparkle en vegg, eller bytte gulv i ett rom, da tror jeg man nesten garantert får dårlig resultat. For de virkelig dyktige gidder ikke ta sånne små jobber, og de man får - de gidder ikke å legge så mye i det, når det er liten jobb. Så slike anbefaler jeg på det sterkeste å gjøre selv, hvis man har kapasitet. 

Anonymkode: 56521...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 17.51):

Kan man forvente perfekt resultat når man bruker håndverker?

Anonymkode: cf867...1c2

Nope, da må man være tilstede, passe på, si fra - påpeke at dette er ikke den standard jeg ønsker osv.. 

Anonymkode: eaf58...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, aldri fornøyd! Og rimelig sjokkert da vi som nyetablerte rev en hel etasje med bad og soverom, og skulle få det renovert kun av fagfolk. Godt kjente fagfolk i byen med gode referanser. 

Resultatet ble at vi levde uten bad i 8! mnd grunnet grovt feil utført arbeid av både murer, snekker, maler og rørlegger 😩 Hva gjør man da liksom? Når man som vanlige folk må lære seg opp via internett og sjekke opp hver minste utførste arbeid for feil etter håndverkeren slik at de kunne komme tilbake og rette opp. For vi ville jo ha et godkkent bad, men det hadde vært mye enklere å gjøre det selv. 

(Det var absolutt ikke snakk om utseende, men feil som gjorde badet ubrukelig og skadet resten av bygget.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært både og. Har vært veldig fornøyd når vi har brukt en lokal snekkerbedrift som fakturerer med gaffel. Var mindre fornøyd da vi leide inn en håndverker fra MittAnbud. Prisen var vel en tredjedel av hva vi fryktet og håndverkeren kunne begynne på arbeidet dagen etter. Resultatet ble lister hvor det stakk ut en cm i hjørnene, et uhell med byggeskum som vi aldri kommer til å få fjernet helt fra veggene og sementflekker på både vindu og vårt nylagte gulv. 

Jeg orket ikke klage. 

Anonymkode: ee6c9...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker konsekvent kjente norske firmaer med norske håndverkere og har aldri hatt problemer, mange benytter seg av lugubre utenlandske arbeidere for å spare penger og da får man hva man betaler for og i verste fall kan det være livsfarlig.

https://www.nrk.no/norge/elektrikerfirma-drev-ulovlig_-_-det-lukta-svidd-i-oppgangen-1.15749797 

Anonymkode: b8416...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med håndverkere etter flere runder med oppussing av ulike eiendommer er at snekkere og tømrere generelt er veldig flinke og gjør en god jobb, elektrikere nesten like bra, mens det ofte er en del å utsette på murer-, maler- og flisleggingsjobber. Kanskje det har noe med kompetansekravene til de ulike yrkene å gjøre - jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...