Gå til innhold

Krakow, Paris eller Budapest?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer på om det er noen som har vært i krakow og Budapest som vil anbefale et av stedene? Er det noen som vet om det er noe særlig shoppingmuligheter der? og hvor kaldt det eventuelt er der i februer/Mars?

Og hva ville dere valgt av Paris, Budapest og krakow?

Endret av Arielle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for Krakow!! (men har jo også vært i paris mange ganger)

shopping vet jeg ingenting om.. for det kaster jeg ikke bort ferietid på.. ;)

Gjest Hippopotamus
Skrevet
shopping vet jeg ingenting om.. for det kaster jeg ikke bort ferietid på.. ;)

Ikke jeg heller! Men Budapest er en nydelig by... *lengter tilbake*

Skrevet

Budapest!!! Da jeg svarte første gang var spørsmålet Krakov eller Paris. Det "nye alternativet" Budapest er helt klart det beste.. (mener jeg!!)

Skrevet

Shopping er greit å ty til hvis man føler man har for lite å gjøre. Og så synes jeg det er spennende å kjøpe klær ingen andre har :sjenert:

Skrevet

Synes ikke det var noe særlig å shoppe i Budapest i forhold til andre storbyer jeg har vært i. Var veldig mange "Jalla"-butikker (stygge, merkelig klær som assosieres med typisk østblokkland). Lite av de store kjente kjedene. Men de har Zara, Mango, Mexx og Benneton.

Paris er jo shoppingmekka da!

Aldri vært i Krakow, så der kan jeg ikke uttale meg.

Skrevet
Synes ikke det var noe særlig å shoppe i Budapest i forhold til andre storbyer jeg har vært i. Var veldig mange "Jalla"-butikker (stygge, merkelig klær som assosieres med typisk østblokkland). Lite av de store kjente kjedene. Men de har Zara, Mango, Mexx og Benneton.

Paris er jo shoppingmekka da!

Aldri vært i Krakow, så der kan jeg ikke uttale meg.

Enig med 'gjest' - Budapest var skuffende, likte mye bedre Praha faktisk og prisnivået i Praha er lavere enn Budapest.

Paris er jo i en helt annen prisklasse. Krakow skal også være fint, men der har jeg dessverre ikke vært enda...

Så skulle jeg velge hadde jeg valgt Paris av dine alternativer....

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Enig med 'gjest' - Budapest var skuffende, likte mye bedre Praha faktisk og prisnivået i Praha er lavere enn Budapest.

Jeg syntes nå prisene var mye høyere i Praha enn i Budapest!

Skrevet

Jeg har vært i alle byene du nevnet og jeg hadde nok reiste til Budapest. Jeg forelsket meg helt i byen.

Krakow fant hverken jeg eller sambo helt ut av. For å være helt ærlig likte vi ikke byen noe særlig i det hele tatt. Og skal du shoppe tror jeg ikke det er der du finner det største utvalget.

Paris er jo selvsagt en flott by, men en god del dyrere enn de andre alternativene. Og generelt sett synes jeg folkene i Budapest var mer imotekommende og vennlige enn i Paris.

Skrevet

Hvis du unngår turistfellene men handler der franskmenn flest gjør det, er prisnivået i Paris til å leve med. Der har du også god vin, historiske plasser, romantisk atmosfære, og du kommer deg rundt overalt med metro'n.

Har ikke vært i Krakow.

Skrevet

Jo da, Paris er greit nok.. Men det er tross alt den minst interessante av de nevnte byene.. syens jeg.. litt oppbrukt liksom.. og litt for stor også..

De andre slår Paris på pris, morro, fremkommelighet, "eksotiskhet" osv

Skrevet

Da har jeg bestemt meg for Budapest. Det skal være en overraskelsestur for mannen min, så han skal ikke vite noen ting. Så da er det bare å holde tett om dette i 4 måneder... :roll:

Skrevet

Jeg har ikke vært i verken Krakow eller Paris, men derimot var jeg en uke på studietur i Budapest i 1986 - lenge siden - og klarer ikke å glemme denne byen. Drømmer absolutt om å komme tilbake dit, og da ha med meg min kjære!

Om du reiser for shopping, har jeg ingen gode råd eller erfaringer å gi deg, og mye har skjedd siden -86... Men det er en storslagen og gammel by, flott arkitektur, flotte Donau (vi hadde en fin båttur på Donau, til kunstnerlandsbyen Szentendre), flotte restauranter med sigøynermusikk og fantastiske konditorier som er verdensberømte. Og så burde dere absolutt gjøre noe som jeg angrer på ennå at jeg IKKE gjorde: Besøk et eller flere av de gamle, tyrkiske badene som det finnes så mange av i byen, og få billig og fantastisk god massasje! Budapest er viden kjent for dette!

Heldiggrisen som skal til Budapest - la oss få et fyldig reisebrev da, når dere er vel hjemme igjen! ;)

Mer om Budapest her: http://www.budapestinfo.hu/en/

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Og så burde dere absolutt gjøre noe som jeg angrer på ennå at jeg IKKE gjorde: Besøk et eller flere av de gamle, tyrkiske badene som det finnes så mange av i byen, og få billig og fantastisk god massasje! Budapest er viden kjent for dette!

Anbefales! :Nikke:

Skrevet

Ja, noe som ikke kom så klart frem i hovedinnlegget kanskje, men jeg reiser ikke bare for shopping altså. jeg er veldig interessert i arkitektur og å se andre kulturer. Men kan ofte synes at man kan bli for mye sightseeingturist også, så da er det godt å gjøre noe annet :) .

Gleder meg masse, men det er jo sååååå lenge til... :sur:

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Et lite tips, bare. Det er noe som heter "Budapest Card", et kort som liksom skal gi rabatter på museer, restauranter, kollektivtrafikk osv. Dette er det bare tull å kjøpe. Det er dyrt i innkjøp, og på de fem dagene vi var i byen, fant vi ikke ETT sted hvor kortet gjaldt (til tross for at mange av de stedene sto nevnt i brosjyra som fulgte med...), bortsett fra kollektivtrafikken, og der fikk man bare et bittelite avslag på en pris som var lav fra før. Så det kortet var sure penger... :(

Skrevet
Et lite tips, bare. Det er noe som heter "Budapest Card", et kort som liksom skal gi rabatter på museer, restauranter, kollektivtrafikk osv. Dette er det bare tull å kjøpe. Det er dyrt i innkjøp, og på de fem dagene vi var i byen, fant vi ikke ETT sted hvor kortet gjaldt (til tross for at mange av de stedene sto nevnt i brosjyra som fulgte med...), bortsett fra kollektivtrafikken, og der fikk man bare et bittelite avslag på en pris som var lav fra før. Så det kortet var sure penger...  :(

:overrasket: Oi, da skal vi ikke kjøpe det hvertfall..

Er det noen flere som har tips til hva vi bør gjøre (og ikke gjøre :ler: ), så mottas det med takk :)

Skrevet

Som nevnt MÅ dere få med dere badeanlegg og ta massasje!

Vi var på det "berømte" Gellerbadet og det var OK, men vi likte oss myyye bedre på det andre badet vi var på. Det lå på andre siden av byen (på Pest-siden.. ) i en stor park. (i samme park lå en del museer, bla landbruksmuseet tror jeg.. vi besøkte ikke det, men nevner det for å forklare hvilket bad jeg snakker om) Det var KJEMPE!! Vi badet utendørs der i februar og det var et absolutt feriehøydepunkt!!

Skrevet

Hvor mye koster det å dra på et slikt bad ca?

Hørte på radioen i morges at nå har de kanskje funnet fugleviruset i Ungarn også... :overrasket::tristbla: Får se hvordan det går utover da... vet ikke om jeg vil dra hvis det blir epedemi der nede akkurat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...