Gå til innhold

Julemiddag

Gjest Aloha

Hva spiser du på julaften?  

57 stemmer

1. 1. Hva spiser du på julaften?

• Ribbe
      24
    • Pinnekjøtt
      22
    • Lutefisk
      0
    • Torsk
      0
    • Kalkun
      7
    • Annet
      4

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Spacegirl

Det med mandel i riskremen var jammen smart :) . Vi prøver hvert år å få pressa inn det grøtmåltidet bare pga mandelen, men det blir jo aldeles for mye mat :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften er det pinnekjøtt med kålrotstappe og vossakorv hos oss. Dessert er riskrem med mandel og jordbærsaus. 1. juledag er det ribbe og medisterkaker, og 2. juledag er det lutefisk med alt tenkelig tilbehør. Mmmm

Julegrøten har vi på lillejulaften på kvelden etter at huset er pyntet. Så går ungene med grøt på låven til nissen...

Nyttårsaften er det kalkun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med julemat-tradisjoner, men det kan bli vanskelig hvis ikke alle kan få det de er vant til :ler: For det er klart at da blir det ikke jul...

Mine foreldre hadde forskjellige tradisjoner - en var vant til skinkestek og en til ribbe, så hjemme hos oss har det alltid vært begge deler. Heldigvis kommer mannen min også fra et ribbehus.

Så her har det vært ribbe og skinkestek i alle år. De siste årene har vi byttet ut skinkesteken med kalkun(evt kalkunbryst), fordi det var stadig færre som spiste av den, og det har dukket opp noen muslimske kjærester som er koselige å ha ved middagsbordet på en slik familiedag, men som av gode grunner ikke spiser svinekjøtt.

På julaften begynte vi å holde oss hjemme ettersom ungene økte i antall og det ble for slitsomt å dra dem rundt til besteforeldrene. Og har gjort som andre her: sagt at alle som vil er velkomne. Så her er det fra 6 til 17 stk til julemiddag hvert år-

Førstedag kommer hele slekta til "frokost" klokka 2, det pleier å være bortimot tredve mennesker, så da får julematen bein å gå på. Kjempekoselig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sesselja

Mannen og jeg er vegetarianere, så hos oss blir det 'annet'. Vi har ikke feiret jul sammen lenge nok til å innarbeide en tradisjon, men vi jobber med saken.

Hos foreldrene mine vokste jeg opp med både ribbe og pinnekjøtt på julaften (+ pølser, sossiser, svinemør). Julegrøten med mandeø hadde vi til lunsj i 12-13 tiden. Siden julemiddagen ikke kom på bordet før i 18 tiden hadde vi rikelig med tid til bli sultne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemme hos mine foreldre: Kalkun

Hjemme hos hans foreldre: Ribbe

Dessert begge plasser: Riskrem (fordi jeg sier det skal være sånn og lager det på begge plasser) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...