Gå til innhold

Vondt i navlen etter lapraskopi

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg tok lap i går og det hadde gått litt blod igjennom plasteret så måtte bytte plasteret i navlen men da så jeg at jeg hadde en bomullsdott i navlen så tok ikke den ut men satt bare på nytt plaster, men føler jeg har vondt i navlen/rett innafor magen. Hvor ofte trenger jeg å bytte plaster? Hvor lang tid går det før «smerten» blir borte? Føler jeg gjør noe feil så er redd for å strekke meg, legge meg feil og at stingene løsner

Endret av Christinej
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok lapraskopi for 2 år siden, sjekk av hele tynntarmen til info. Litt usikker på hva du mener med *de stingene* Tenker du på der de gikk inn med kikkhull for så og sy igjen?

Mitt tilfelle 6 uker, måtte ikke løfte tunge ting.

Anonymkode: 5ef17...0b7

Skrevet

Du er sikkert sår der de har gått inn. Trenger ikke bytte plaster annet enn hvis det blør mye igjennom, la såret være i fred så slipper du infeksjon. Stingene løsner ikke av normal bevegelse, men ikke tøy på magen. Hvis smertene tiltar kan du kontakte stedet der du ble operert. 

Anonymkode: e149b...b89

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er sikkert sår der de har gått inn. Trenger ikke bytte plaster annet enn hvis det blør mye igjennom, la såret være i fred så slipper du infeksjon. Stingene løsner ikke av normal bevegelse, men ikke tøy på magen. Hvis smertene tiltar kan du kontakte stedet der du ble operert. 

Okei, tusen takk for svar! Har aldri sydd så føler alt jeg gjør er feil og blir paranoid av ingenting 😅

Skrevet

Det er normalt og ha vondt etter operasjon. De har jo skåret i deg og gått gjennom magen din. Du må regne med at det er vondt noen dager. Skulle smerte øke så kontakter du legen, eller viss såret virker betent. Det er viktig du holder det tørt der de har gått inn. Ikke gni men tørk forsiktig. Ikke bruk trange bukser de første dagene. Som regel blir magen litt hoven. 

Anonymkode: 54494...9f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er normalt og ha vondt etter operasjon. De har jo skåret i deg og gått gjennom magen din. Du må regne med at det er vondt noen dager. Skulle smerte øke så kontakter du legen, eller viss såret virker betent. Det er viktig du holder det tørt der de har gått inn. Ikke gni men tørk forsiktig. Ikke bruk trange bukser de første dagene. Som regel blir magen litt hoven. 

Anonymkode: 54494...9f3

Tusen takk for beroligende svar 😄

Skrevet
Christinej skrev (1 time siden):

Hei! Jeg tok lap i går og det hadde gått litt blod igjennom plasteret så måtte bytte plasteret i navlen men da så jeg at jeg hadde en bomullsdott i navlen så tok ikke den ut men satt bare på nytt plaster, men føler jeg har vondt i navlen/rett innafor magen. Hvor ofte trenger jeg å bytte plaster? Hvor lang tid går det før «smerten» blir borte? Føler jeg gjør noe feil så er redd for å strekke meg, legge meg feil og at stingene løsner

Kan det være at såret i navlen er litt irritert og kanskje litt betent? Jeg fikk puss i navlen og var litt sår der, og fikk tips fra sykepleier på legekontoret om å legge en tupfer (sånn steril stoffdott) i navlen og bytte den ut med ny jevnlig. Da holder man navlen tørr og irritasjon og infeksjon roer seg og går bort.

Anonymkode: 99b26...7c6

Skrevet

I motsetning til hva de over sier, ikke bytt på såret hele tiden! La bandasjen sitte på! Det at folk hele tiden skal se på såret, "følge med" og bytte bandasje er en av grunnene til infeksjon. Bandasjen er lagt på sterilt under sterile forhold, det tukler du med når du bytter. La såret være i fred. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...