Gå til innhold

Spørsmål om lavkarbo/ketose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg ønsker å gå ned 15-20 kg i vekt og føler meg veldig motivert og klar for å ta tak, men også usikker og litt nølende fordi jeg ikke klarer å bestemme meg for hvor jeg skal starte. Erfaringsmessig bruker kroppen min laang tid på å gå ned i vekt, og jeg føler meg derfor også litt utålmodig for å bli kvitt så mye som mulig "raskt" (ja, jeg vet at det ikke er det beste utgangspunktet). 
 
Etter å ha hørt så mange suksesshistorier med lavkarbo og ketose diett, har jeg lurt på om det kan være verdt å prøve. Jeg har lest og googlet en del, men det er ikke alt jeg blir klok helt på. Feks:
 

1. Hva er det som gjør lavkarbo/ketose diett ekstra effektiv for vektnedgang kontra andre dietter og hvorfor er det slik (hvis påstanden stemmer)? 

2. Hvor mye/lite skal til for å falle ut av ketose? Er det snakk om så lite som 1 knekkebrød feks eller mer til jo lenger man holder på?
 
3. Vil kroppen reagere annerledes på karbohydrater etter lang tid uten?
 
4. Vil all karboreduksjon ha positiv effekt eller kun streng diett? Kan man feks skeie ut med potet og brød i ny og ne, på lik linje med andre utskeielser? 
 
4. Og det viktigste og vanskeligste for min del: Jeg regner med at kaloriunderskudd fortsatt er essensen i lavkarbo som med andre dietter, men hører stadig folk si at man ikke trenger å telle/følge med på kaloriene. Hvordan oppnår man underskudd og vektnedgang uten å telle kalorier eller veie mat? Syns det er spesielt vanskelig siden fettholding mat inneholder mye kalorier. Eks; hvis man spiser et eple føler man seg ca "60kcal mett", mens én klatt smør til steking av omeletten ikke vil gi meg følelsen av å være "200kcal mer mett enn vanlig omelett" , hvis det gir mening? 
 
Håper noen har gode råd og svar! 

 

Anonymkode: 318dc...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. man går ned fortere de første ukene på lavkarbo fordi man tømmer glycogenlageret og mister en del vann (karbohydrater binder vann). Etter de første ukene stabiliserer det seg og går like sakte/ fort som alle andre dietter i kaloriunderskudd. 

Anonymkode: cb3b4...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del går det greiere fordi jeg ikke er like sulten på lavkarbo. Det er også lettere for meg å faste da.

Så kommer det litt an på personen. Noen har sykdommer og tilstander som gjør at andre dietter ikke funker så bra men lavkarbo gjør det, for eksempel PCOS og lipødem.

Anonymkode: d2c64...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...