Gå til innhold

Hvordan få bedre holdning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt om holdningstrening men ikke helt skjønt hva det går ut på.

Andre måter å få bedre holdning på?

Anonymkode: ac349...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sandum.PT skrev (12 minutter siden):

Hm! Det var noen ting der jeg ikke visste. Blant annet at det ikke er vits i sånne ymse øvelser, bedre å bare trene ordentlig. Problemet mitt er at jeg ikke tør å løfte tungt pga. svak bekkenbunn. Var derfor jeg lurte på holdningstrening, har hørt at bedre holdning er bra for bekkenbunnen 😕

Anonymkode: ac349...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hm! Det var noen ting der jeg ikke visste. Blant annet at det ikke er vits i sånne ymse øvelser, bedre å bare trene ordentlig. Problemet mitt er at jeg ikke tør å løfte tungt pga. svak bekkenbunn. Var derfor jeg lurte på holdningstrening, har hørt at bedre holdning er bra for bekkenbunnen 😕

Anonymkode: ac349...c92

Hva med direkte bekkenbunnstrening? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (3 timer siden):

Hva med direkte bekkenbunnstrening? 😊

Knipeøvelser? Ja, holder på med det men ingen stor forbedring enda.

Anonymkode: ac349...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Knipeøvelser? Ja, holder på med det men ingen stor forbedring enda.

Anonymkode: ac349...c92

Prøv å kombinere med broøvelser. Knipe, opp i bro, holde så lenge du klarer, når muskulaturen "glipper" går du ned igjen. Variere med å strekke ut en og en fot når du blir sterkere, fortsatt med hold i bekkenbunnen. Og ikke minst hofta i "vater", ikke falle til en av sidene. Så øke vanskelighetsgraden med å føre bein ut til siden osv. Når du klarer det gjentar du prosessen i slynge med begge beina i, deretter beina i separat del av slynge. Sideføring av ett og ett bein, deretter begge. Når du er helt der så bør bekkenbunnen være god og sterk 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sandum.PT skrev (På 15.1.2022 den 12.19):

Prøv å kombinere med broøvelser. Knipe, opp i bro, holde så lenge du klarer, når muskulaturen "glipper" går du ned igjen. Variere med å strekke ut en og en fot når du blir sterkere, fortsatt med hold i bekkenbunnen. Og ikke minst hofta i "vater", ikke falle til en av sidene. Så øke vanskelighetsgraden med å føre bein ut til siden osv. Når du klarer det gjentar du prosessen i slynge med begge beina i, deretter beina i separat del av slynge. Sideføring av ett og ett bein, deretter begge. Når du er helt der så bør bekkenbunnen være god og sterk 👍

Takk for tips! Hvordan er det å ordne slynge hjemme? Ser du anbefaler slyngetrening i flere tråder, hva er det som er så bra med den treningsformen? :) 

Anonymkode: ac349...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for tips! Hvordan er det å ordne slynge hjemme? Ser du anbefaler slyngetrening i flere tråder, hva er det som er så bra med den treningsformen? :) 

Anonymkode: ac349...c92

Slyngetrening er spesielt bra for kjernemuskulatur og korsrygg fordi det skaper ustabilitet i øvelsen. Kjernemuskulaturens oppgave er å holde ryggsøylen stabil i dagligdagse gjøremål, og ved tyngre trening og mer avanserte bevegelser. Den må derfor stå mot store krefter i alle retninger. Bare tenk på hvor mange krefter som går både sidelengs og opp og ned under en lett jogg.

Slyngetrening gjør at man kan kontrollere denne ustabiliteten og trene kjernemuskulaturen på en bra måte. Men det er på ingen måte den eneste måten, og det finnes masse bra treningsformer. Men spesifikt på bekkenbunn og ved korsryggsmerter er det vanskelig å slå slynge for å kontrollert "treffe" de små og dype ryggmusklene.

Slynge hjemme går helt fint. De fleste kan festes i lukket dør, men da mister man muligheten til å bevege seg horisontalt begge veier. Så under en trapp eller i en DoorGym gir mer fleksibilitet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...