Gå til innhold

Forrytter - farlig for barn, eller er det moro med ansvar?

Olaug Olsen

Anbefalte innlegg

Datteren min er 13. Hun er skoleflink og nå har noen spurt henne om hun vil bli forrytter. Hun rir en gang i uken, og har grei progresjon, men ingen hestefanatiker. Er det ok å si ja til dette, eller blir det for mye ansvar for en 13 åring? Jeg tenker på det at hun skal ha tid til å lese til prøver og etterhvert eksamener på ungdomsskolen. I en presset hverdag med mye å gjøre, så vil jo kanskje hensynet til dyrevelferd trumfe det meste. Derfor er jeg redd for å si ja til ansvar. Jeg har ingen erfaring med dette selv. Er det noen som har erfaring med hest og stall, som kan gi meg gode råd om dette?

Endret av Olaug Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er selvfølgelig kjempefarlig! Kan bli bitt av hestebasillen...

Anonymkode: cba86...2c4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvordan avtalen er. Fôrrytteravtaler kommer i mange varianter.

Anonymkode: 89d8d...0d2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer jo an på hvordan avtalen er. Fôrrytteravtaler kommer i mange varianter.

Anonymkode: 89d8d...0d2

Ja.. Jeg tenker å kalle inn moren til den andre tenåringsjenta til en samtale, slik at vi blir enige om betingelsene. Jeg har som sagt ikke erfaring med dette. Trakker jeg i salaten, hvis jeg ber om tre måneders gjensidig oppsigelsestid?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fantastisk mulighet, som oftest er det snakk om 2-3 ganger/uke mot ca hva det koster i stalleie disse dagene. 

Jeg fikk egen hest da jeg var 13, og foreldrene mine kunne ingenting. Jeg tok ansvaret alvorlig og vokste på det. 

Anonymkode: 196cc...6fa

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er en fantastisk mulighet, som oftest er det snakk om 2-3 ganger/uke mot ca hva det koster i stalleie disse dagene. 

Jeg fikk egen hest da jeg var 13, og foreldrene mine kunne ingenting. Jeg tok ansvaret alvorlig og vokste på det. 

Hva? Skal vi betale noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (5 minutter siden):

Ja.. Jeg tenker å kalle inn moren til den andre tenåringsjenta til en samtale, slik at vi blir enige om betingelsene. Jeg har som sagt ikke erfaring med dette. Trakker jeg i salaten, hvis jeg ber om tre måneders gjensidig oppsigelsestid?

Bare ta en telefon og spør hva de ser for seg? Så sier du at dere vil tenke på det til søndag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er forstyrrer har man jo bare ansvar for de daglige gjøremålene de dagene de har hesten. Jeg hadde fri bruk av hester, og ansvar for foring av hele stallen ofte fra jeg var ca 12. fikk egen hest da jeg var 14, og har klart meg fint :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nyttig informasjon. Da tolker jeg det som at datteren til en pris av ca 2000,- pr mnd kan få mye ansvar for foring og stell av hest, for eksempel tre ganger i uken. Det kan hende dette er en god avtale. Jeg forstår at hestefolk er annerledes enn andre. De betaler gladelig for å få lov til å jobbe med disse magiske dyrene. Altså en slags omvendt arbeidskontrakt :) Men hvor kommer opplæringen inn? Jeg tenkte kanskje hun ville få anledning til å lære mer om riding og dressur. Kan dere forklare meg? Takk for tålmodigheten til dere som svarer i tråden 😄

Endret av Olaug Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like mange varianter av forrytteravtale som det er hester med forrytter tror jeg. Hvor mye det er innafor å betale synes jeg kommer veldig an på avtalen. 

Hvis det først og fremst er eieren av hesten som trenger en forrytter fordi vedkommende egentlig ikke har tid til egen hest, at det er mye stallarbeid inkludert og lite muligheter for at rytteren kan ri på treninger og utvikle seg osv - da synes jeg ikke man skal betale så mye. Da bør stell av hesten de dagene være betaling godt nok nesten. Er det en snill og god hest man kan ha det gøy med og lære mye med, så har det også mer verdi enn om det er en vanskeligere og mindre utdannet hest. Er det store begrensninger på hva man kan gjøre med hesten, blir det litt det samme - feks hvis man bare får lov til å skritte på tur. For å sette det på spissen: man skal ikke betale for å bare ta bare ansvaret og arbeidet og ikke få noe fint ut av det. 

Samtidig kan jo det å ha hest på fôr være en utrolig mulighet for en ungdom, som det er verdt å betale for. Det må jo dere bli enige om, så klart. Får man muligheten til å ha «egen hest», får utvikle seg, ri treninger osv så er jo det absolutt verdt å betale for. Man må kanskje se litt på hvem som gjør hvem en tjeneste, sånn ift det med betaling. Trenger hesteeier først og fremst hjelp, eller er det et tilbud for en ungdom til å ha egen hest noen dager i uka? Hvor mye frihet får man med hesten de dagene man har den? Hvor mye jobb er det? Alt sånt synes jeg spiller inn.

Man må forvente å betale for å låne noens hest. Samtidig har jeg sett mye regelrett utnytting av unge jenter også. Typ uforholdsmessig mye stallarbeid, samtidig som man nesten ikke får ri - og det skal man atpå til betale for. 

Anonymkode: 60fcd...b12

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm ja, det er ikke akkurat ufarlig å drive med hest! Det er store dyr. Vet du noe om hesten det gjelder, er den stødig (likevel ingen garanti)? Og hvor de typisk rir? Var selv ute for mye rart på rideturer, for å si det sånn. Ble heldigvis ikke alvorlig skadet/ingen varige men.

Anonymkode: 572e4...0bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forrytter har hun ansvar for møkking av boksen og paddock ute, å lage til forposer for den dagen, foring og hun får ri. Vin hadde forhest en stund.

Det er vel gjerne annenhver eller hver helg en har ansvar for hesten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olaug Olsen skrev (38 minutter siden):

Datteren min er 13. Hun er skoleflink og nå har noen spurt henne om hun vil bli forrytter. Hun rir en gang i uken, og har grei progresjon, men ingen hestefanatiker. Er det ok å si ja til dette, eller blir det for mye ansvar for en 13 åring? Jeg tenker på det at hun skal ha tid til å lese til prøver og etterhvert eksamener på ungdomsskolen. I en presset hverdag med mye å gjøre, så vil jo kanskje hensynet til dyrevelferd trumfe det meste. Derfor er jeg redd for å si ja til ansvar. Jeg har ingen erfaring med dette selv. Er det noen som har erfaring med hest og stall, som kan gi meg gode råd om dette?

Det må jo dere finne ut av selv. Folk er forskjellige, noen trenger mye tid til lesing, andre mindre. Noen greier å sjonglere flere ting, andre blir lettere sliten osv. Men nå er det jo mange som har hest eller fôrhest uten at det nødvendigvis ødelegger for skolearbeidet. Dessuten så har de fleste hesteeier,  slik som alle andre, også dager hvor de rekker litt mindre. Og enkeltdager som avviker fra normalen er ikke nødvendigvis noe problem. Så er det krise en dag så kan man enten prøve å bytte dag med eier, om det passer sånn. Eller bare dra til stallen å gjøre det nødvendige som å møkke, fôre, ta inn hesten etc, hva som er nødvendig kommer jo veldig an på stallen hesten står på. I mange tilfeller er det kun møkking som er nødvendig. Man kan jo også spørre andre som har hest på stallen om de kan møkke, om det er flere oppstallet der og gjengjelde tjenesten en annen gang. Men man kan ikke bare la være å dra i stallen uten å finne en løsning. 

Nå er jo ikke en forrytteravtale noe som er for evig og alltid heller. Funker det ikke så slutter man bare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (31 minutter siden):

Hva? Skal vi betale noe?

Ja vi betalte vel 200 kroner tror jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (37 minutter siden):

Jeg lurer litt på hvem og hva du tror du er... Man kaller ikke en annens mor inn til en samtale. Man prater sammen på en sivilisert, vennlig og uformell måte. 

Anonymkode: cba86...2c4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg hadde tenkt mest på ift dette med trygghet og fare er, for det første, er det en snill og grei hest. Man har selvsagt ingen garantier uansett, men det er absolutt ikke alle hester som en forholdsvis uerfaren 13-åring bør ha ansvaret for. Er det en snill og grei hest så blir det straks mye tryggere.

Den andre tingen er hva slags miljø hesten befinner seg i. Hvis hun blir mye helt alene i en stall med denne hesten, må ri alene osv - så er det mye mindre trygt enn å være i et godt miljø - feks en større stall der det alltid er andre, der man rir flere sammen, der det alltid er voksne i nærheten og der det er folk å be om hjelp hvis noe skulle oppstå. Jeg synes ikke barn bør være i det første scenarioet jeg skisserte, for å være ærlig. 

Anonymkode: 60fcd...b12

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egen hest da jeg var 13. Har hatt det igjennom ungdomsskole, vgs, jobb og nå universitet. Og det er mye ansvar kontra passe en hest 1-3 dager i uka. Å være forrytter et par dager i uken burde ikke gå utover annet. Ridesport er risikosport, men om hesten er grei, man har mobil med seg, har nødvendig kunnskap og det ofte er andre i stallen så ser jeg ikke det som spesielt utrygt. Hva som gjelder ved en forrytteravtale varierer veldig, noen betaler, noen gjør alt gratis, noen trenger bare å ri andre må også gjøre stallarbeid. Du får høre hva de er interessert i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om å få prøveri og se hvordan kjemi er mellom både hest, eier og jentungen :) Og avklar gjennom en kontrakt hva slags ansvar hun har og slikt. Hun kommer til å vokse mye på det, hadde selv fôrhest som ung og det var helt fantastisk. 

Anonymkode: d9fee...e30

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne moren, tror jeg TS’ datter må se langt etter å få lov til å være forrytter. Hadde aldri orket å ha noe med henne å gjøre, når hun åpenbart er såpass negativ til hestesport som hun er. 

Hest er en kostbar og arbeidskrevende hobby, uansett om man gjør det på heltid eller deltid. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...