Gå til innhold

Dere som har gått ned i vekt, hvor lenge hadde dere klærene som ikke passet etterpå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å slanke meg og er 110 kg og skal ned til mellom 70 og 80 kg. for rundt et år siden gikk jeg ned i vekt og holdt meg til det i flere måneder og gikk ned, men så kom en venn på besøk og hadde med seg gode desserter og sjokolader, godteri og potetgull til meg flere ganger, selv om han visste at jeg slanket meg. Jeg sprakk så voldsomt og overspiste så mye over lang tid. Har jo lagt på meg igjen og det er frustrerende. Dårlig gjort av han som har godteri med til meg når han vet situasjonen. Han har beklaget da i ettertid. Men nå bruker jeg 52/54 i str, og har litt klær i 48 og 50 som jeg håper å komme i senere i løpet av året. Men pga jeg sliter psykisk så kan jeg og trøstespise for å dempe og regulere følelsene mine. Men jeg håper jeg vil innstille meg på et sunt kosthold som jeg har nå og skal holde på det for resten av livet til å holde meg noenlunde i vekt. 

Men jeg lurer på dere som har klart å gå varig ned i vekt, hvor lenge hadde dere de klærene som var for store for dere før dere kvittet dere med dem? Blir jo mye klær å ha liggende når jeg går ned i vekt, men er usikker og derfor spør jeg her.

Anonymkode: abe63...b04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 173cm og gikk fra 75 kg til 65. Måtte kjøpe nye bukser både på 60 og 65 kg. Men på 60kg visste jeg at jeg skulle mer ned i vekt, så kjøpte bare to.

Anonymkode: d0a62...fd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har begynt å slanke meg og er 110 kg og skal ned til mellom 70 og 80 kg. for rundt et år siden gikk jeg ned i vekt og holdt meg til det i flere måneder og gikk ned, men så kom en venn på besøk og hadde med seg gode desserter og sjokolader, godteri og potetgull til meg flere ganger, selv om han visste at jeg slanket meg. Jeg sprakk så voldsomt og overspiste så mye over lang tid. Har jo lagt på meg igjen og det er frustrerende. Dårlig gjort av han som har godteri med til meg når han vet situasjonen. Han har beklaget da i ettertid. Men nå bruker jeg 52/54 i str, og har litt klær i 48 og 50 som jeg håper å komme i senere i løpet av året. Men pga jeg sliter psykisk så kan jeg og trøstespise for å dempe og regulere følelsene mine. Men jeg håper jeg vil innstille meg på et sunt kosthold som jeg har nå og skal holde på det for resten av livet til å holde meg noenlunde i vekt. 

Men jeg lurer på dere som har klart å gå varig ned i vekt, hvor lenge hadde dere de klærene som var for store for dere før dere kvittet dere med dem? Blir jo mye klær å ha liggende når jeg går ned i vekt, men er usikker og derfor spør jeg her.

Det kommer vell an på økonomi, plass og hva du føler behov for.  Kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg nok til å "bruke opp" de klærne som kan brukes opp. Turklær osv som det ikke gjør så mye at er litt store,  og noe blir sikkert liggende i skapet fordi det blir avglemt også evt kastet ut når jeg en eller annen gang tar en skikkelig opprydding/gjennomgang. 

Viss jeg skulle hatt en mer spesifik plan så ville det nok vært når jeg er minst to str mindre og anser det som lite sannsynlig at jeg får bruk for dem igjen

Skrevet

Aldri hatt noen høytidelig seremoni med å kaste for store klær, de ble liksom bare liggende i skapet til de hadde liggi ubrukt i over ett år. Går over klesskapet ca 1 gang i året og leverer det som ikke brukes (og ikke kommer til å bli brukt) til gjenbruk. 

Skrevet

Jeg bruker helst litt store klær, så hadde nok beholdt.

Må bare kommentere noe. Ikke skyld på vennene dine på denne måten. Du er voksen, du kunne sagt nei takk eller bedt han ta det med seg igjen. At han må si unnskyld i ettertid, og at du legger så mye av ansvaret for at du gikk opp igjen alt på disse besøkene er litt manipulerende i mine øyne.

Anonymkode: 1fccb...81f

• Liker 26
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker helst litt store klær, så hadde nok beholdt.

Må bare kommentere noe. Ikke skyld på vennene dine på denne måten. Du er voksen, du kunne sagt nei takk eller bedt han ta det med seg igjen. At han må si unnskyld i ettertid, og at du legger så mye av ansvaret for at du gikk opp igjen alt på disse besøkene er litt manipulerende i mine øyne.

Dette er litt som å ta med alkohol til en tørrlagt alkis. Ikke snilt.

Anonymkode: a22bf...adf

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil tipse deg om «Spis deg fri». Høres ut som du er sukker og hvete- avhengig.

Anonymkode: 896a3...a01

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eh, no shit Sherlock…. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh, no shit Sherlock…. 

Det er ts jeg henvender meg til, for det virker ikke som hun er klar over det selv. Men for mange av oss andre kan det sikkert virke innlysende.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Stappa kompisen din snopet nedi halsen din mens du var knyttet fast? Ikke? Nei da er det jaggu meg din egen feil. 

Anonymkode: be017...e85

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er den bra? Jeg har havet på sukker kjøret igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er den bra? Jeg har havet på sukker kjøret igjen. 

Ja det er bra, men hardt i begynnelsen. Du må sette deg skikkelig inn i det, før du evt begynner. Podcast med Irina Lee er en god start.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er litt som å ta med alkohol til en tørrlagt alkis. Ikke snilt.

Nei, det er absolutt ikke det samme. Du kunne sagt fra der og da, at dette godteriet må han ta med seg igjen når han går. Du fikk han til å unnskylde seg i etterkant, for noe som er helt normalt, og faktisk høflig å ha med seg snacks på besøk. Du er ikke hovedpersonen i alles liv, kun ditt eget. Ingen andre har ansvar for ditt kosthold. Voks opp.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, det er absolutt ikke det samme. Du kunne sagt fra der og da, at dette godteriet må han ta med seg igjen når han går. Du fikk han til å unnskylde seg i etterkant, for noe som er helt normalt, og faktisk høflig å ha med seg snacks på besøk. Du er ikke hovedpersonen i alles liv, kun ditt eget. Ingen andre har ansvar for ditt kosthold. Voks opp.

Jo det er det. Det forskes på og viser seg at sukker og hvete skaper like stor avhengighet som kokain og alkohol. Så det er rett og slett dårlig gjort å ta med slik mat til en som skal gå ned i vekt/kutte sukker.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo det er det. Det forskes på og viser seg at sukker og hvete skaper like stor avhengighet som kokain og alkohol. Så det er rett og slett dårlig gjort å ta med slik mat til en som skal gå ned i vekt/kutte sukker.

Du kan jo se det fra hans perspektiv: han skal besøke en svært overvektig venn. Hun spiser sikkert mye snop tenkte han, da tar jeg med det. Poenget var, han har ikke ansvar for deg, og du er ikke alt han tenker på til enhver tid. Kanskje HAN hadde lyst på godteri. Godis er en helt vanlig ting som så og si alle klarer å være rundt. Du kan tenke selv at «æsj, så dumt at jeg begynte å overspise igjen etter at han besøkte meg med godis. Nå må jeg huske å sette grenser før besøket kommer neste gang.». Men du la alt ansvaret på han og til og med fikk han til å unnskylde. Og det er fortsatt ikke nok for deg. Syns det er rart han gidder å henge med deg i det hele tatt..

Så lenge du lyver for deg selv, skylder på andre og later som karbohydrater er kokain for akkurat deg, så vil du aldri klare å gå varig ned i vekt.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 16.26):

Jeg skal mye ned i vekt, og er i godt i gang.

Har gått ned 26 kg nå, men mangler fortsatt 12 kg

Jeg har måttet kjøpe noe nytt nå, og kasta det aller meste av det jeg hadde i skapet, som var blitt altfor stort. Men kjøpte minimalt nå, ettersom jeg har igjen 12 kg. Men noe må jeg jo ha på meg underveis i denne prosessen også

Anonymkode: 28a9b...6ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 19.47):

Du kan jo se det fra hans perspektiv: han skal besøke en svært overvektig venn. Hun spiser sikkert mye snop tenkte han, da tar jeg med det. Poenget var, han har ikke ansvar for deg, og du er ikke alt han tenker på til enhver tid. Kanskje HAN hadde lyst på godteri. Godis er en helt vanlig ting som så og si alle klarer å være rundt. Du kan tenke selv at «æsj, så dumt at jeg begynte å overspise igjen etter at han besøkte meg med godis. Nå må jeg huske å sette grenser før besøket kommer neste gang.». Men du la alt ansvaret på han og til og med fikk han til å unnskylde. Og det er fortsatt ikke nok for deg. Syns det er rart han gidder å henge med deg i det hele tatt..

Så lenge du lyver for deg selv, skylder på andre og later som karbohydrater er kokain for akkurat deg, så vil du aldri klare å gå varig ned i vekt.

Jeg er ikke ts. Og det forskes på at for noen så er sukker like avhengighetsskapende som kokain. Du får lese deg opp.

• Liker 4
Skrevet

58 til 50 kg. Jeg har fremdeles de gamle klærne mine. 1) Noe passer jo om jeg vil ha en litt oversized look, 2) det er dyrt med en ny garderobe så jeg beholder noe dersom jeg skulle gå opp i vekt igjen 3) jeg planlegger å bli gravid om 5 år, så da beholder jeg like greit noen plagg 4) noen plagg har jeg klart å sy inn eller sy om slik at de nå passer 

Anonymkode: 0757f...fac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 13.47):

Han visste jo at hun slanket seg! Hvorfor i all verden ta med masse usunn mat da? For meg høres det ut som han ikke ville at hun skulle gå ned i vekt.. 

Anonymkode: 505a4...0e2

• Liker 3
Skrevet

Jeg har gått ned 30 kilo og har gitt bort alt som ikke passer lenger. De klærne skal jeg aldri mer bruke, så da er det ingen vits i å fylle opp skapene med de heller.

Anonymkode: de83c...d18

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...