Gå til innhold

IKEA sofatrekk ødelagt vaskemaskin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi kjøpte en IKEA Nockeby sofa på Finn og fikk tips av selger om å vaske trekket i vaskemaskinen. Vi vasket på på vanlig maskinvask da det var det som stod på vaskelappen. Men når vi nå tok trekket på sofa igjen var de blitt kjempe stygge og skjoldete. Vi tok de ikke i tørketrommel da det står at de ikke tåler det. Vi tok på trekket mens det fortsatt var litt fuktig. 
 

Noen som har noen tips eller som vet om det går an å fikse dette? 

57A91121-BE40-4CA5-90D7-BB18991124FA.jpeg

Anonymkode: 703cb...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det helt tørket? Har vasket mitt trekk mange ganger, og de ser ikke sånn ut.

Anonymkode: c1564...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme sofa og har også opplevd dette. Det blir bedre etter noen dagers bruk! Ellers har jeg prøvd meg på å stryke de på veldig lav varme når de fortsatt er lett fuktige, det også hjelper. Med stryking + et par dagers bruk forsvinner skjoldene.

Men det er veldig viktig å ikke stryke stoffet som er under putene! Det er mye plastikk i, og kan smelte ved for høy varme.

Anonymkode: 7eeb7...138

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har samme sofa og har også opplevd dette. Det blir bedre etter noen dagers bruk! Ellers har jeg prøvd meg på å stryke de på veldig lav varme når de fortsatt er lett fuktige, det også hjelper. Med stryking + et par dagers bruk forsvinner skjoldene.

Men det er veldig viktig å ikke stryke stoffet som er under putene! Det er mye plastikk i, og kan smelte ved for høy varme.

Anonymkode: 7eeb7...138

Jeg blandet,det er ikke en Nockeby vi har, det er Norsborg, men de har veldig likt stoff (vi så på begge når vi skulle kjøpe).

Anonymkode: 7eeb7...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke dette bare "plysjen" (i mangel på noe bedre ord) på stoffet som ligger i forskjellige retninger? Har du prøvd å børste trekkene litt? 

Anonymkode: cd373...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke dette bare "plysjen" (i mangel på noe bedre ord) på stoffet som ligger i forskjellige retninger? Har du prøvd å børste trekkene litt? 

Anonymkode: cd373...d47

Nei, det blir en "brett" i hele stoffet. Litt som hvis du stapper en skjorte i skapet i en ball. Så derfor prøvde jeg meg på å stryke :) Men jeg startet på et lite synlig sted på lav varme for å sjekke at stoffet tålte det!

 

Ine123 skrev (21 timer siden):

Ah tusen takk for svar! Dette ga meg håp 😄 Da skal jeg gi det noen dager / prøve å stryke 🙂

Bare hyggelig å kunne hjelpe, håper det ordner seg :)

Anonymkode: 7eeb7...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow det gjorde virkelig susen! Tusen tusen takk for hjelp og svar 😄

Jeg vasket altså alle trekk på nytt, to og to av gangen, og strøk dem på lav varme mens de fortsatt var fuktige. Funket fjell!

Til info så var ikke dette velur eller pusete stoff, selv om det kan se litt sånn ut på bildene. 

C351A2F2-5E99-45FE-9786-710AFF777FA3.jpeg
 

Edit: Dette er min første tråd på kvinneguiden så jeg fikk dessverre ikke helt til å quote riktig innlegg, men all kred til svaret jeg fikk over her 🙏

Endret av Ine123
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...