Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Doktor er veldig forvirrende.

Internajsonalt virker det som om tittelen dr. ikke har noe med medisin å gjøre. Men er en tittel alle med doktorgrad bruker uansett hva de har doktorgrad innenfor.

I Norge er tittelen dr. sterkt knyttet til leger. Men de fleste leger har jo ikke doktorgrad. Og skulle sånn sett ikke kalle seg doktor.

Hva er riktig her?

Anonymkode: 579ab...213

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dr. er de med doktorgrad i noe.

• Liker 10
Skrevet

Det du sier er noenlunde riktig.

Internasjonalt er det de fleste steder tradisjon for at de med doktorgrad bruker tittelen, i tillegg til M.D-grad. I Norge er det tradisjonelt bare leger som benytter det. 

Anonymkode: b6197...7d1

Skrevet

Vi med PhD kan bruke Dr. Men det er ikke vanlig. I Norge bruker vi PhD + fagfelt. Når vi er utenlands på konferanser brukes Dr. 

Anonymkode: 48499...a61

• Liker 6
Skrevet

Ja. Dette er forvirrende.

Jeg har hørt (men ikke klart å finne kilder på det) at det opprinnelig bare var de med doktorgrad som kunne bruke tittelen doktor (Dr.), men at før i tiden var det nesten bare leger som tok doktorgrad. Dette førte videre til at folk begynte å bruke lege og doktor (Dr.) omhverandre, og at dette etterhvert bare ble akseptert.

Anonymkode: f990d...16c

• Liker 2
Skrevet

Det er jo nesten ingen vanlige leger som er doktorer? Tenker da på de legene man vanligvis går til, fastleger og sånn.

Leger med doktorgrad er spesialister ansatt på sykehus, tror jeg? 

Jeg syns ikke 'doktor' er forvirrende, det er folk som har studert/forsket lenge og tatt doktorgrad. 

Kjenner forresten et par sykepleiere med doktorgrad, de holder på med forskning innen helse. 

Doktor og lege er to ulike ting i mitt hode, men noen ganger er en person begge deler. 

Anonymkode: fe3b4...786

• Liker 6
Skrevet

Dr. Dropin kan i hvert fall.

Anonymkode: 46726...81c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo nesten ingen vanlige leger som er doktorer? Tenker da på de legene man vanligvis går til, fastleger og sånn.

Leger med doktorgrad er spesialister ansatt på sykehus, tror jeg? 

Jeg syns ikke 'doktor' er forvirrende, det er folk som har studert/forsket lenge og tatt doktorgrad. 

Kjenner forresten et par sykepleiere med doktorgrad, de holder på med forskning innen helse. 

Doktor og lege er to ulike ting i mitt hode, men noen ganger er en person begge deler. 

Anonymkode: fe3b4...786

Det er forvirrende fordi alle leger kan kalle seg doktor (Dr.).

Skrevet

Her er en relevant diskusjon om dette.

Oppsummering:

"Ein lege kan kalle seg doktor sjølv om han ikkje har doktorgrad. Grunnen er at doktor på norsk har to tydingar – anten er det ein lege eller så er det ein person som har fått doktorgraden etter doktordisputas eller som heidersutmerking (æresdoktor) (1)."

Innlegget som stiller spørsmålet:

https://tidsskriftet.no/2016/11/sprakspalten/doktor-lege

Svaret:

https://tidsskriftet.no/2016/11/sprakspalten/erlend-hem-svarar

• Liker 12
Skrevet

I så fall har doktor dobbel betydning også på andre språk. F.eks på engelsk der også leger uten phd kalles "doctors"

Anonymkode: 946af...8a7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Her er en relevant diskusjon om dette.

Oppsummering:

"Ein lege kan kalle seg doktor sjølv om han ikkje har doktorgrad. Grunnen er at doktor på norsk har to tydingar – anten er det ein lege eller så er det ein person som har fått doktorgraden etter doktordisputas eller som heidersutmerking (æresdoktor) (1)."

Innlegget som stiller spørsmålet:

https://tidsskriftet.no/2016/11/sprakspalten/doktor-lege

Svaret:

https://tidsskriftet.no/2016/11/sprakspalten/erlend-hem-svarar

Ja, men den akademiske tittelen doktor må man ha PhD for å ha. 
I Norge er det uansett ganske uvanlig å titulere seg med doktor, enten man er lege eller har doktorgrad. Min fastlege gjør det, og det synes jeg helt ærlig er litt merkelig og gammeldags.
I noen land er det mange flere enn leger og PhDer som er doktor - tannleger, dyrleger, advokater, ymse andre yrkesgrupper som i sitt land har et doctorate (men som ikke regnes som en doktorgrad i Norge). 

Anonymkode: 70467...a26

Skrevet

I USA vet du om vedkommende er leger hvis det står MD etter tittelen, hvis ikke er det folk med doktorgrader

Anonymkode: 7e561...35e

• Liker 3
Skrevet

I Tyskland er Dr. brukt som tittel på linje med herr og fru, og det er viktig å få med denne tittelen, ikke minst fordi det er en statustittel.  I vognkortet til en av bilene mine er første eier oppført som Dr. Xxxxx Yyyyyyy. 

Booker man flybillett hos Lufhansa er det tre valg for tittel.  Hr., Fr. og Dr. 

I Norge er doktor synonymt med legeprofesjonen, mens det andre steder i verden betyr et utdanningsnivå og diolom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, men den akademiske tittelen doktor må man ha PhD for å ha. 
I Norge er det uansett ganske uvanlig å titulere seg med doktor, enten man er lege eller har doktorgrad. Min fastlege gjør det, og det synes jeg helt ærlig er litt merkelig og gammeldags.
I noen land er det mange flere enn leger og PhDer som er doktor - tannleger, dyrleger, advokater, ymse andre yrkesgrupper som i sitt land har et doctorate (men som ikke regnes som en doktorgrad i Norge). 

Jada, jeg vet selvsagt det, men synes fortsatt det er forvirrende så lenge ingen påpeker om de mener akademisk tittel eller ikke når de skriver "Dr." eller "doktor".

Har selv PhD, og bruker "Dr." akkurat når det passer meg, mens i andre sammenhenger skriver jeg "Navn, PhD". 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Doktor er veldig forvirrende.

Internajsonalt virker det som om tittelen dr. ikke har noe med medisin å gjøre. Men er en tittel alle med doktorgrad bruker uansett hva de har doktorgrad innenfor.

I Norge er tittelen dr. sterkt knyttet til leger. Men de fleste leger har jo ikke doktorgrad. Og skulle sånn sett ikke kalle seg doktor.

Hva er riktig her?

Anonymkode: 579ab...213

Det er faktisk ganske forvirrende i Norge, men i utgangspunktet så er det stort sett PhD graden (philosophiae doctor) som gir tittelen i Norge i dag. Tidligere var det en lang rekke ulike doktorgrader en kunne ta som Dr.Ing og Dr.Med men disse er alle i Norge nå erstattet med PhD.

Leger, har ikke doktorgrad og skal i utgangspunktet ikke tituleres som doktor med mindre de også har doktorgrad (som veldig mange har) av typen Dr.Med (gammel) eller PhD i moderne tid.

Eksempler på leger som bruker tittelen sin sånn som Dr. Wasim Zahid har oppnådd den ved doktorgraden i kardiologi han har tatt, ikke fra Cand.Med graden (altså legeutdanningen).

Når det kommer til bruk av tittelen er det en del som er litt overivrige, men tittelen skal altså normalt brukes der du ellers ville sagt Mr. om en annen mann, altså ganske sjeldent egentlig.

Utover ærestittelen så er det også normalt, spesielt blant litt eldre å kalle lege for doktor men det  veldig upresis språkbruk, da en doktor kan være så mangt. Så finnes det også ulike meninger om dette siden det ikke er en fasit fastsatt i lov eller forskrift, noen mener alle leger kan kalle seg doktor selv uten å ha doktorgraden. Jeg er av den oppfatning at man helst bør ha doktorgrad for å benytte tittelen, og at man bør unngå å bruke tittelen om man ikke ville brukt tilsvarende titler på en uten doktorgrad i samme sammenheng (altså Mr. Mrs. Fr. og lignende). Den samme oppfatningen deler de fleste der jeg jobber på universitetet hvor de fleste har eller snart vil ha doktorgrad. Det er svært sjeldent de faktisk titulerer seg, og i de tilfellene bruker man da ofter Professor tittelen som henger høyere.

I andre land er det ulik kultur, for eksempel i USA er legeutdanningen en såkalt «professional doctorate» og er en doktorgrad i den forstand at gradstittelen er Medicinae Doctor. Dermed har alle leger oppnådd doktortittelen.

Endret av KapteinJ
  • Liker 2
Skrevet

Er det VELDIG forvirrende? 

Man ser vel fort av kontekst om det er snakk om en lege eller en med doktorgrad i ingeniørvitenskap

Anonymkode: 9f580...a81

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det VELDIG forvirrende? 

Man ser vel fort av kontekst om det er snakk om en lege eller en med doktorgrad i ingeniørvitenskap

Anonymkode: 9f580...a81

Enig i denne. Jeg "bruker" sjelden min dr. tittel på norsk men jeg har den i signaturen på mailen min. Der bruker jeg rett og slett Dr. Ing siden det er mer presist i forhold til min dr. grad. Dermed er det også lett å se at den ikke gjelder medisin. Det ville for øvrig være enkelt å se ut fra det jeg jobber med også. 

Anonymkode: 3f4bf...559

Skrevet

Medisinere med doktorgrad bruker å skrive MD PhD etter navnet sitt.

Anonymkode: cc331...13d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I USA vet du om vedkommende er leger hvis det står MD etter tittelen, hvis ikke er det folk med doktorgrader

Anonymkode: 7e561...35e

Riktig med MD, men de andre som kaller seg doktor kan også ha alle mulige andre grader enn PhD. Noen er på europeisk doktorgradsnivå, mange er det ikke. Så man må se på bokstavene etter navnet der også. 

Skrevet
Whistler skrev (6 timer siden):

I Tyskland er Dr. brukt som tittel på linje med herr og fru, og det er viktig å få med denne tittelen, ikke minst fordi det er en statustittel.  I vognkortet til en av bilene mine er første eier oppført som Dr. Xxxxx Yyyyyyy. 

Booker man flybillett hos Lufhansa er det tre valg for tittel.  Hr., Fr. og Dr. 

I Norge er doktor synonymt med legeprofesjonen, mens det andre steder i verden betyr et utdanningsnivå og diolom.

Nei, det er det ikke. Faktisk vil jeg si det i Norge er en MINDRE grad av kobling mellom leger og doktortittelen enn i mange andre land, siden leger utdannet i Norge blir cand.med, som ikke inneholder ordet «doktor» på noe vis - og ikke MD, som man blir i mange andre land. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...