bedora Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 (endret) Jeg skal snart på utenlandsreise/charterreise med Ving (denne turen ble bestilt når epidemien så ut til å være over, så det er sagt). På deres sider står det «alle skal kunne fremvise dokumentasjon på en negativ antigentest som er maks. 48 timer gammel ved avreise eller en PCR-test som er maks. 72 timer gammel ved avreise.» Spørsmålet mitt er, kan en antigentest være en selvtest? Eller må jeg inn på en teststasjon og håpe på at svaret kommer så det passer innen de 48 timene? Noen som har vært på tur til et land med det samme kravet i det siste som vet? Endret 13. januar 2022 av bedora Leif
trønder Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 54 minutter siden, bedora said: Jeg skal snart på utenlandsreise/charterreise med Ving (denne turen ble bestilt når epidemien så ut til å være over, så det er sagt). På deres sider står det «alle skal kunne fremvise dokumentasjon på en negativ antigentest som er maks. 48 timer gammel ved avreise eller en PCR-test som er maks. 72 timer gammel ved avreise.» Spørsmålet mitt er, kan en antigentest være en selvtest? Eller må jeg inn på en teststasjon og håpe på at svaret kommer så det passer innen de 48 timene? Noen som har vært på tur til et land med det samme kravet i det siste som vet? En selvtest skriver ikke ut dokumentasjon eller oppdaterer koronapasset ditt. Så nei, det holder ikke med en selvtest. 4
Klokkereim Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 (endret) Du kan ta hurhigtest hos et testsenter som har autorisasjon til å skrive ut dokumentasjon. Dr.Dropin har testsenter på Gardermoen men tror de testene er ganske dyre... Endret 13. januar 2022 av Klokkereim 2
bedora Skrevet 13. januar 2022 Forfatter #4 Skrevet 13. januar 2022 Takk for svar dere! Da får jeg kontakte et testsenter her. Håper på å slippe Dr. Dropin på Gardermoen pga. prisene
lehangolta Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 Det er også viktig at du sjekker opp med det landet du skal til, hva de krever. For noen land holder det med neg HT, andre krever neg PCR. Ved PCR krever det jo litt mer planlegging, i og med at det kan ta noen dager å få svar, samt at begge prøvene bare gjelder i et gitt tidsvindu. Bor du langt unna Ørje? Der får du test og bekreftelse for 500kr, billigst i landet. Det er HT 1
Daraya Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 Testkapasitet er noe jeg ergrer meg grønn over. Staten bruker mange milliarder på støtte men er ikke i stand til å bygge opp nok kapasitet for testing. Et tydelig tegn er nesten 30% positive tester, tenk hvor mange smittede går uoppdaget. Det andre er test for utenlandsreise. Ikke alle reiser for moro skyld, vi skulle i en begravelse i utlandet og begge ungene er for ung for vaksine og må derfor vise negativ test, som må være maks 24 timer før. Kommunens testsenter tester ikke for reiseformål (og tar ikke inn med mindre man lyver på seg en nærkontakt). Så vi måtte ta det privat, betale 750 kroner per barn og håpe at flyet ikke er forsinket altfor mye, ved hurtigtest er det tidspunkt ved innreise som teller, pcr er ved avreise, men som nevnt over tar pcr lengre tid før man får resultat, opptil 2 døgn. Drdropin er på Gardermoen og Bergen tror jeg men vi kom fra et annet sted. Tror manglende testkapasitet er grunnen at Norge ikke tar i bruk koronasertifikat. 1
Anbefalte innlegg