AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 Hei, Vet noen her om noen som hjelper deg med skattemeldingen til en OK pris? Da tenker jeg en som ser over for meg og gjerne går gjennom den sammen med meg slik at jeg kan lære litt. I fjor fikk jeg ny lønn, arvet litt samt kjøpte og solgte aksjer, så jeg merker det blir litt "mye" å holde styr på 🙂 PS! Hvordan finner jeg forresten ut verdien på boligen? Jeg ble kvitt gjelden i fjor også, men aner jo ikke hva boligen egentlig er verdt siden det er en del som må pusses opp. Og man må vel ikke bestille verdivurdering på boligen av den grunn? På forhånd takk! #69dudes Anonymkode: a970c...d9d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 Lønn, verdi av bolig og gevinst/tap ved aksjesalg og aksjeverdi er ferdig utfylt i skattemeldingen du får tilsendt i mars/april. Du må sjekke om beløpene stemmer. Ta vare på lønnsoppgaven du får fra arbeidsgiver. Og andre årsoppgaver du går. F.eks bank. Se i skattemeldingen for i fjor, da finner du verdien på boligen. Vanligvis øker verdien litt, men jeg har ikke sjekket hvor mye. Men beløpet for 2020 er nok høyere enn for 2019. Det du har arvet fører du opp i egen post i skattemeldingen når du får den. Beløpet har ingen betydning for skatten, men har betydning for privatforbruksberegning. Anonymkode: e8fa5...133
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 Tusen takk for svar! Men er aksjer noe man må skatte av før man evt. tar ut pengene? Jeg har ca. 10.000 i aksjer nå men den svinger noe veldig. Forrige uke gikk den ned over 10% og i dag opp 7% igjen, finner staten bare et gjennomsnitt da? Det samme gjelder indeksfondet mitt. Her hørte jeg at man heller ikke betaler noe før man tar ut pengene? Så hvordan registrerer man det som formue da i såfall? 🙂 Jeg er ganske "grønn" her, så må bare spørre hehe. Anonymkode: a970c...d9d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tusen takk for svar! Men er aksjer noe man må skatte av før man evt. tar ut pengene? Jeg har ca. 10.000 i aksjer nå men den svinger noe veldig. Forrige uke gikk den ned over 10% og i dag opp 7% igjen, finner staten bare et gjennomsnitt da? Det samme gjelder indeksfondet mitt. Her hørte jeg at man heller ikke betaler noe før man tar ut pengene? Så hvordan registrerer man det som formue da i såfall? 🙂 Jeg er ganske "grønn" her, så må bare spørre hehe. Anonymkode: a970c...d9d Skattepliktige formue er verdien per 31.12. På samme måte som med bankinnskudd eller gjeld - det er verdien ved utgangen av året som registreres i skattemeldingen. Anonymkode: e8fa5...133
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå