Gå til innhold

Tannregulering som voksen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått satt inn tannregulering som voksen. Det er fordi jeg har hatt ganske vondt i tennene og fått vite at jeg kanskje over tid vil miste noen tenner om jeg ikke fikser det.

Det jeg ble veldig overasket over var to ting. At jeg ikke kan bite sammen pga noe de har satt inn. Bak fronttennene, slik at jeg ikke skal bite i reguleringen. Problemet med det er at det blir svært vanskelig å tygge og at tennene kresjer i det. Jeg er også redd for at disse skal ødelegge tennene som treffer.

Problem nummer to er at jeg har vanskelig for å prate rent (også pga det som er satt inn bak fremtennene, som skal hindre meg i å bite i reguleringen). I begynnelsen hørtes jeg ut som en unge. Kunne ikke si s, d var vanskelig osv. Øvde meg mye i begynnelsen, men det blir liksom ikke 100 prosent rent. Høres til tider ut som en idiot, om jeg ikke konsentrerer meg skikkelig.

Er det noen andre her som har hatt den type regulering og med en slik beskyttelse mot å bite i reguleringen? Kom språket seg? Gikk det bra med tennene som traff?

Anonymkode: ecaef...7d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen andre med erfaring?

Anonymkode: ecaef...7d8

Skrevet

Jeg har invisalign, og merker det samme. Jobber som språkpedagog i barnehage, så det er utrolig irriterende med den s-lyden. 

Anonymkode: d2baf...1b7

Skrevet

Mnja, har Invisalign og kan ikke si tid hjalp særlig på S’ en 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...