Gå til innhold

Hvordan "fikse" overvekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min datter på 9 år er i overvektig. Hun var stor allerede da hun kom ut av magen, og lå på 90percentilien på målinger på hs. Hun spiste masse morsmelk, og jeg fikk beskjed om at det skulle hun bare få gjøre. "det går ikke an å drikke for mye av mors melk" sa de. 

Jeg har to andre barn som er helt normalvektige. 

Jeg vet at det er mitt ansvar, og vi har redusert sukkeinntak (lørdager og noen ganger kjeks på tur). Vi er opptatt av at hun skal være i bevegelse, og drar på turer- hun har 3 aktive aktiviteter hun driver med. Jeg er tynn som ei flis, faren er heller ikke overvektig. 

Nå er hun ni, og i jula har hun virkelig lagt seg ut. I går ga jeg henne en av trusene og fikk litt sjokk når jeg så at str 12 år var for lite. Str 12 er de største hun har, så i dag fant jeg frem en av mine nye, den passet hun fint. 

Selv sier hun at hun synes hun har stor mage, og hun får også kommentarer på dette. jeg sier at for meg er hun nydelig, men at jeg kan hjelpe henne hvis hun synes det. At vi for eksempel kan ha godterlov (ikke lov å spise sukker, noen av oss). 

Datteren min spiser ikke noe mer enn de andre to, annet enn til middag. Så er hun jo også 4 og 2 år eldre enn de to andre, så det synes jeg hun skal få lov til. 

.Jeg vil gjerne hjelpe men vet ikke hva mer eg kan gjøre. Har noen forslag? Jeg er ganske fortvilet på min datters vegne, men jeg er opptatt av å si at jeg synes hun er nydelig. 

(Kan legge til at jeg spiste en del paracet (ikke mer enn jeg kunne iflg legen) når jeg gikk gravid. Jeg har lest at dette kan ha hatt påvirkning på vekt og forbrenning.) 

Anonymkode: 59e88...082

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med legen hvis du er bekymra. 

Anonymkode: 11736...b25

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Min datter på 9 år er i overvektig. Hun var stor allerede da hun kom ut av magen, og lå på 90percentilien på målinger på hs. Hun spiste masse morsmelk, og jeg fikk beskjed om at det skulle hun bare få gjøre. "det går ikke an å drikke for mye av mors melk" sa de. 

Jeg vet at det er mitt ansvar, og vi har redusert sukkeinntak (lørdager og noen ganger kjeks på tur). Vi er opptatt av at hun skal være i bevegelse, og drar på turer- hun har 3 aktive aktiviteter hun driver med. Jeg er tynn som ei flis, faren er heller ikke overvektig. 

Nå er hun ni, og i jula har hun virkelig lagt seg ut. I går ga jeg henne en av trusene og fikk litt sjokk når jeg så at str 12 år var for lite. Str 12 er de største hun har, så i dag fant jeg frem en av mine nye, den passet hun fint. 

Selv sier hun at hun synes hun har stor mage, og hun får også kommentarer på dette. jeg sier at for meg er hun nydelig, men at jeg kan hjelpe henne hvis hun synes det. At vi for eksempel kan ha godterlov (ikke lov å spise sukker, noen av oss). 

Datteren min spiser ikke noe mer enn de andre to, annet enn til middag. Så er hun jo også 4 og 2 år eldre enn de to andre, så det synes jeg hun skal få lov til. 

.Jeg vil gjerne hjelpe men vet ikke hva mer eg kan gjøre. Har noen forslag? Jeg er ganske fortvilet på min datters vegne, men jeg er opptatt av å si at jeg synes hun er nydelig. 

(Kan legge til at jeg spiste en del paracet (ikke mer enn jeg kunne iflg legen) når jeg gikk gravid. Jeg har lest at dette kan ha hatt påvirkning på vekt og forbrenning.) 

Hei. 
Skjønner godt du er bekymret over dette. Kan du beskrive aktivitetsnivået hennes? Og kanskje skrive ca hva hvordan en typisk dag ser ut,både mtp mat,og bevegelse. spiser dere mye ultraprossesert? En annen ting er dette med helg - hvis mengdene godt der er store og strekker seg over fredag lørdag OG søndag - da kan de tre dagene der være,grunnen.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at sukker/godteri ikke er det største problemet. Dere virker bevisst rundt dette.

Men at porsjonene av mat i hverdagen er for stor for hennes forbrenning/aktivitetsnivå.

Og en porsjon er ikke en porsjon. Hva består den av? Hva spiser dere til middag, frokost, lunsj? Drikke?

Hva innebærer aktivitetene hun gjør og hva gjør hun resten av tiden, foruten skole og fritidsaktiviteter?

• Liker 4
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor stor hun er, å om hun holder på med aktivitetene uten problem. Men unger vokser litt i rykk og napp da.. De kan legge seg litt ut, så strekke seg.

Jeg ville vært veldig forsiktig med slanking av et så lite barn. Er hun med på turer og aktiviteter uten problemer, og du er sikker på at hun ikke spiser i smug hadde jeg ikke bekymret meg så mye. Hvis du vet hun spiser sunt.

Men spiser hun i smug?

Det gjør mitt barn, så vi kan ikke ha noe slikt i hus. Nå er barnet mitt større (15 år), har også adhd og null impulskontroll. Vi snakker mye om hva kroppen trenger og hvorfor. Jeg er så redd for spiseforstyrrelser.

Men det er vanskelig, veldig. Som forelder vil man jo bare det beste.

Anonymkode: d8a03...5a1

• Liker 7
Skrevet

Vår 8 åring har samme høyde og vekt som en 12 åring. Lenge vi var bekymret, men når vi ser at hun er høyrer enn de fleste på 12 år så slipper vi litt av. 

Her går det på at hun faktisk spiser for mye middag. Så ja, vi er nødt til å begrense henne. Hun merker selv at hun overspiser middag fordi hun får vondt i magen. Hun har et høyt aktivitestnivå også 

Jeg er selv overvektig pga medisiner, men med mitt kosthold går jeg ned halv kg I uka. Men hun skal ikke slankes sånn at hun merker det.

Anonymkode: da7d0...9e1

• Liker 3
Skrevet

Ofte så er det ikke sukkerinntak som er problemet, som dere sier er dere jo bevisst dette. Men mengden mat, man kan bli overvektig på sunn mat. 

Huff, dette er ikke lett. Jeg var et litt lubbent barn som mamma prøvde å hjelpe, men det slo veldig feil ut. Har du vært i kontakt med noen i helsevesenet? Jeg vet ikke om helsesykepleier er mulig/nyttig her?

Anonymkode: acb3e...0b9

• Liker 2
Skrevet

Hei alle sammen, og tusen takk for svar! Hun er aktiv. Liker å være ute å leke, sykler til og fra skolen, fåtall, håndball osv. Synes det er slitsomt når pappaen drar henne ut på de lengste dagene. 

Tenker at hun kanskje spiser for store middagsporsjoner. Vi får prøve med porsjonering til alle og ikke tenke at vi skal ha rester. Hun spiser en brødskive til frokost, to brødskiver til skolemat + frukt. En skål med havregryn og melk når hun kommer hjem (hvis ikke vi har tidlig middag, da bytter vi om på dette måltidet og middag/kvelds). 

Jeg skal forsøke å redusere matmengden uten at hun merker det. Utfordringen er at hun da kan finne på å våkne midt på natten og være "utsultet". Så må hun ha litt mat da vettu.. 

Jeg skal pakke vekk alt godteri og søtt som ligger i skapet iallefall, sånn at hvis det er smugspising det er snakk om, så er det vekke. Føler jeg hadde merket hvis noe var vekke, men mannen kjøper jo litt i blant.

Har noen peiling på ernæring og kosthold og vil gi meg et forslag på inntak ila en dag? Hun er vel 138 og muligens 40 kg nå etter jula. 

• Liker 1
Skrevet

Har du snakket med helsesøster, ev noen andre med kunnskap om kosthold og vekt hos barn? Om målene du gir er korrekte, regnes hun som overvektig, har hun alltid vært det? Kan det være en ide å ta en tur til legen, bare for å sjekke at alt er som det skal, vitaminer etc? Det kan jo være greit å utelukke enkelte ting, om hun er overvektig på tross av tilsynelatende normalt matinntak og ok aktivitetsnivå.

Anonymkode: 698f8...7a5

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke alle som tåler så mye brødmat. Får hun i seg nok mat som metter ordentlig? Er det mye ferdigmat, uktraprosessert mat og matvarer som får blodsukkeret til å stige raskt? 

Det er ikke normalt å stå opp om natta for å spise, så mulig det er noe som skjer med blodsukkernivået? Ville tatt det opp med legen for sikkerhets skyld. 

Ellers så kan det hende at hun spiser følelser, det gjorde jeg som barn og sikkert mange andre. Dårlig følelsesregulering. 

Anonymkode: d6aa4...1e2

Skrevet

Det værste synderen jeg ser er at barn får for mye kalorier og sukker i form av ting som ikke metter. Juice, brus, saft, lyst brød. 

Mange tillater seg store mengder feks appelsin juice fordi det «bare» er drikke, men 2 2dl glass med appelsin juice utgjør rundt 200 kcal. Uheldigvis, elsker appelsinjuice. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du snakket med helsesøster, ev noen andre med kunnskap om kosthold og vekt hos barn? Om målene du gir er korrekte, regnes hun som overvektig, har hun alltid vært det? Kan det være en ide å ta en tur til legen, bare for å sjekke at alt er som det skal, vitaminer etc? Det kan jo være greit å utelukke enkelte ting, om hun er overvektig på tross av tilsynelatende normalt matinntak og ok aktivitetsnivå.

Anonymkode: 698f8...7a5

Hei! Ja, jeg har snakket med helsesøster i to omganger om dette. Ene gangen spurte jeg selv om råd og den andre gangen ringte de meg etter en kontroll på skolen som alle hadde. Begge gangene har de gitt uttrykk for at vi vet hva vi driver med og tenker at jeg ikke trenger flere råd enn vi har fått. Og jeg har virkelig fulgt alle råd! Men kanskje hun trenger Enda mindre mat enn det de råder meg til for å ikke gå oppover i vekt. For jeg er litt der at så lenge hun ikke går mer opp i vekt, men heller vokser i høyden, så skal vi være fornøyd. 

Det er noen som spør om hun alltid har vært overvektig, og det kan jeg bekrefte. Fikk beskjed om å slutte å amme på ettårskontroll. De mente da at det ble for mye næringsrik drikke i tillegg til føde. Jeg angrer på at jeg ikke hørte på dem da, kanskje hun hadde hatt en sjans til å bli normalvektig. 

Det kan jo hende hun regulerer følelser med mat. Jeg har tenkt på det etter at jeg leste en artikkel om det i en nettavis for ikke så lenge til. Hun regulerte seg ihvertfall veldig med diing, både når hun var lei og trøtt. Brukte aldri smokk. 

Jeg vil for eksempel ikke at hun skal gå rundt i korte topper om sommeren, selv om hun vil det (klassevenninnene gjør jo det). Jeg er streng og sier at det er fordi jeg mener at mitt barn ikke skal gå i korte topper i den alderen (men mest er det jo fordi at jeg er redd hun skal bli mobbet mer enn hun har blitt for utseendet, magen hennes er jo virkelig ikke flat).

Føler det hele er min feil, at jeg ikke har vært aktiv nok med henne, at jeg ikke spiser sunt nok osv. Men jeg har iallefall strammet sinnsykt inn etter jula, som tok helt av pga besteforeldre og annen slekt som f*** ikke vil høre! De ser ikke problemet, for "noen er store og noen er små, og sånn er det med den saken". Resten av barna i slekta er jo helt vanlige uten vektproblematikk, så da er det de det skal tas hensyn til, liksom. "så flink du er som spiser opp maten din", 🤮 blir sur. 

Uansett, jeg har bestemt meg nå for å ta grep om hele situasjonen. Jeg gikk opp 3 kg ila jula og er ikke spesielt glad i godteri og chips en gang. Da kan jeg bare tenke meg hva hun har gjort, som elsker både det og julemat. 

• Liker 2
Skrevet

100 gram havregryn er fort 370 kalorier. 100 gram ser veldig lite ut...

En litt stor bolle gryn med melk blir derfor fort mange kalorier, selv om maten i seg selv er veldig sunn.

Salami kontra kokt skinke, stor forskjell.

100 gram pasta er veldig lite, men 350 kalorier. Jeg hadde sett litt over mengden på ting.  

Og gitt henne veldig mye grønne grønnsaker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har samme utfordringer med vår datter. Hun har alltid vært godt større enn snittet, men det eskalerte rundt 4-års alder uten at det skjedde endringer i hverken kosthold eller aktivitetsnivå som vi visste om. Alle måltid i barnehagen ble dekket der, så vi hadde ingen kontroll på hva hun spiste da. Vi fant etter hvert ut at hun fikk nesten ubegrenset med brødskiver og mat til alle måltid. Etter flere beskjeder om at de måtte redusere mengden mat uten å bli hørt, måtte helsestasjonen ringe de for å be de føre matdagbok slik vi faktisk visste hva hun spiste i løpet av en dag.

Vi har nå fått hjelp på vår lokale barneavdeling etter flere runder med oppfølging på helsestasjon og hos fastlege.

Vi må rett og slett begrense matinntaket. Det er ikke funnet noen annen forklaring enn at ulike mennesker har ulike behov når det kommer til mengde mat. Alle blodprøver er helt fine og normale.

Fasiten hos oss har blitt 1 brødskive til frokost, 2 brødskiver til lunsj på skolen og en sen middag med kun en porsjon. Grønnsaker i ubegrenset mengde som påfyll dersom hun er mer sulten.

Denne mengden er passelig for at vårt barn ikke skal legge på seg, og vi har klart å holde en stabil vekt i nesten 1 år samtidig som hun har strekt seg i høyden. Hun er fortsatt større enn jevngamle, men det begynner heldigvis å rette seg.

Det er et fryktelig sårt og vanskelig tema, og det kan vært fort å gjøre mer skade enn nytte. Anbefaler virkelig å oppsøke hjelp med helsestasjon og fastlege i første omgang, for oss har de vært fantastiske. De har aldri snakket om vekt forran min datter, men har hatt fokus på aktiviteter hun er glad i og forklaringer om at mat er bensin, og noen mennesker trenger mer bensin enn andre for å kunne hoppe, sprette og leke seg. 
Praten om vektutvikling etc har blitt tatt uten henne til stede.

Anonymkode: 00cca...134

• Liker 2
Skrevet

Hvor ofte skjer det at hun får mat på natta, og hvor mye? Det punktet skurrer litt hos meg. 

Anonymkode: 2da6e...4a2

• Liker 1
Skrevet
MizzVic skrev (1 time siden):

100 gram havregryn er fort 370 kalorier. 100 gram ser veldig lite ut...

En litt stor bolle gryn med melk blir derfor fort mange kalorier, selv om maten i seg selv er veldig sunn.

Salami kontra kokt skinke, stor forskjell.

100 gram pasta er veldig lite, men 350 kalorier. Jeg hadde sett litt over mengden på ting.  

Og gitt henne veldig mye grønne grønnsaker. 

Men 100 gram havregryn metter godt og er fin start på dagen. Kanskje ikke som kveldsmat siden det er kaloririkt og mye energi som bør benyttes gjennom dagen, men eit godt sunt måltid som gir stabil blodsukkerøkning og god metthetsfølelse som varer og dermed forhindrer småspising og «ulvehunger» 😁👌

forstå meg rett, jeg er IKKE gammelmotens i matveien og under 30 år, men de gode truste 3 måltidene om dagen hadde noe for seg also. 

• Liker 1
Skrevet
Snickersogtwist skrev (3 minutter siden):

Men 100 gram havregryn metter godt og er fin start på dagen. Kanskje ikke som kveldsmat siden det er kaloririkt og mye energi som bør benyttes gjennom dagen, men eit godt sunt måltid som gir stabil blodsukkerøkning og god metthetsfølelse som varer og dermed forhindrer småspising og «ulvehunger» 😁👌

forstå meg rett, jeg er IKKE gammelmotens i matveien og under 30 år, men de gode truste 3 måltidene om dagen hadde noe for seg also. 

Ja, men det er lett å helle i over det dobbelte av 100 g i en skål.

Mente ikke de skulle kutte ut havregryn, men å se på mengdene. Og da over hele dagen. Havregryna kan være ett av måltidene med veldig høyt kaloriinnhold.

Mange tenker jo at dette er sunt, helt uten å ha veid og tellt maten.

Er du sulten som person, er du gjerne sulten uansett. Og må da bare lære begrensning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har samme utfordringer med vår datter. Hun har alltid vært godt større enn snittet, men det eskalerte rundt 4-års alder uten at det skjedde endringer i hverken kosthold eller aktivitetsnivå som vi visste om. Alle måltid i barnehagen ble dekket der, så vi hadde ingen kontroll på hva hun spiste da. Vi fant etter hvert ut at hun fikk nesten ubegrenset med brødskiver og mat til alle måltid. Etter flere beskjeder om at de måtte redusere mengden mat uten å bli hørt, måtte helsestasjonen ringe de for å be de føre matdagbok slik vi faktisk visste hva hun spiste i løpet av en dag.

Vi har nå fått hjelp på vår lokale barneavdeling etter flere runder med oppfølging på helsestasjon og hos fastlege.

Vi må rett og slett begrense matinntaket. Det er ikke funnet noen annen forklaring enn at ulike mennesker har ulike behov når det kommer til mengde mat. Alle blodprøver er helt fine og normale.

Fasiten hos oss har blitt 1 brødskive til frokost, 2 brødskiver til lunsj på skolen og en sen middag med kun en porsjon. Grønnsaker i ubegrenset mengde som påfyll dersom hun er mer sulten.

Denne mengden er passelig for at vårt barn ikke skal legge på seg, og vi har klart å holde en stabil vekt i nesten 1 år samtidig som hun har strekt seg i høyden. Hun er fortsatt større enn jevngamle, men det begynner heldigvis å rette seg.

Det er et fryktelig sårt og vanskelig tema, og det kan vært fort å gjøre mer skade enn nytte. Anbefaler virkelig å oppsøke hjelp med helsestasjon og fastlege i første omgang, for oss har de vært fantastiske. De har aldri snakket om vekt forran min datter, men har hatt fokus på aktiviteter hun er glad i og forklaringer om at mat er bensin, og noen mennesker trenger mer bensin enn andre for å kunne hoppe, sprette og leke seg. 
Praten om vektutvikling etc har blitt tatt uten henne til stede.

Anonymkode: 00cca...134

Tusen takk for veldig fint svar! ❤️ Jeg skal som du, kutte ned på mat. Og når hun sier at hun fortsatt er sulten etter et måltid, så må jeg bare si at hun må vente. Huff, det blir vanskelig 😬

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor ofte skjer det at hun får mat på natta, og hvor mye? Det punktet skurrer litt hos meg. 

Anonymkode: 2da6e...4a2

Nei, det skjer hvis hun hopper over måltidet når hun kommer hjem fra skolen for eksempel. Eller at vi spiser sein middag, men ikke så sen at klokka er 19, liksom. Ikke skjedd før nå etter nyttår, hvor jeg har strammet inn på mat. 2 ganger til nå. Da har hun fått halvannet  knekkebrød med baconost eller en yoghurt med havregryn. 

Skjønner at det skurrer, det er altså ikke dagligdags. 

Skrevet
MizzVic skrev (6 timer siden):

Ja, men det er lett å helle i over det dobbelte av 100 g i en skål.

Mente ikke de skulle kutte ut havregryn, men å se på mengdene. Og da over hele dagen. Havregryna kan være ett av måltidene med veldig høyt kaloriinnhold.

Mange tenker jo at dette er sunt, helt uten å ha veid og tellt maten.

Er du sulten som person, er du gjerne sulten uansett. Og må da bare lære begrensning.

Du har nok rett i at jeg ikke har tenkt gjennom at dette med havregryn kan være veldig kaloririkt.. Men hun får en skål, liksom - ikke en stor heller. Skal begynne å veie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...