AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Del Skrevet 11. januar 2022 Hei. Jeg trives ikke her jeg bor og vurderer å fremleie resten av leieperioden. Men hvis jeg gjør dette hvordan blir det med depositumet her jeg bor nå? Blir det løst ut om ting er ok eller må jeg vente til den opprinnelige kontrakten går ut? Anonymkode: 91bbb...d58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jokernord Skrevet 11. januar 2022 #2 Del Skrevet 11. januar 2022 Gir leiekontrakten deg anledning til å drive fremleie ? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #3 Del Skrevet 11. januar 2022 Du står ansvarlig dersom den du leier ut til herper boligen, så velg leietaker med omhu. Det er selvsagt mulig for dere å avtale at du får ut depositum umiddelbart, men dette er ikke noe du ifølge loven har rett på. Anonymkode: 95da0...9b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 11. januar 2022 #4 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) 17 minutter siden, Jokernord said: Gir leiekontrakten deg anledning til å drive fremleie ? ........ Endret 11. januar 2022 av origin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 11. januar 2022 #5 Del Skrevet 11. januar 2022 Du er fortsatt leietaker og hovedansvarlig, du har fortsatt en kontrakt med utleier, altså løses ikke depositum ut. Du må eventuelt ta depositum av din leietaker. Det er du som har avtale med utleier, så selv om du fremleier, så er du ansvarlig for at utleier mottar husleie. Altså er du forpliktet til å betale husleie til utleier dersom den du fremleier til ikke betaler. Leie som du mottar fra din leietaker er også skattepliktig. Så det er mye smartere å heller høre med utleier om mulighetene for at noen kan overta kontrakten din, eller om du slipper unna dersom du finner ny leietaker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Del Skrevet 11. januar 2022 34 minutter siden, Taluno said: Du er fortsatt leietaker og hovedansvarlig, du har fortsatt en kontrakt med utleier, altså løses ikke depositum ut. Du må eventuelt ta depositum av din leietaker. Det er du som har avtale med utleier, så selv om du fremleier, så er du ansvarlig for at utleier mottar husleie. Altså er du forpliktet til å betale husleie til utleier dersom den du fremleier til ikke betaler. Leie som du mottar fra din leietaker er også skattepliktig. Så det er mye smartere å heller høre med utleier om mulighetene for at noen kan overta kontrakten din, eller om du slipper unna dersom du finner ny leietaker. Det er vel det som kalles fremleie når andre overtar kontrakten og man finner en ny leietager? Anonymkode: 91bbb...d58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jokernord Skrevet 12. januar 2022 #7 Del Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er vel det som kalles fremleie når andre overtar kontrakten og man finner en ny leietager? Anonymkode: 91bbb...d58 Det som ikke blir belyst er at man ikke har anledning til å fremleie leieobjektet uten at dette er avtalt med utleier i utgangspunktet. De fleste standard leiekontrakter hindrer fremleie, det er i tillegg svært få som driver med utleie som ønsker en slik løsning. I de tilfellene det er snakk om slike løsninger er det som regel organisert korttidsutleie slik som Airbnb, men da er også utleier økonomisk kompensert for denne type utleie. Fremleie er for øvrig ikke uten risiko! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #8 Del Skrevet 12. januar 2022 4 hours ago, Jokernord said: Det som ikke blir belyst er at man ikke har anledning til å fremleie leieobjektet uten at dette er avtalt med utleier i utgangspunktet. De fleste standard leiekontrakter hindrer fremleie, det er i tillegg svært få som driver med utleie som ønsker en slik løsning. I de tilfellene det er snakk om slike løsninger er det som regel organisert korttidsutleie slik som Airbnb, men da er også utleier økonomisk kompensert for denne type utleie. Fremleie er for øvrig ikke uten risiko! Det står i kontrakten min men jeg snakker med huseier først. Sier han nei så er det nei Anonymkode: 91bbb...d58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 12. januar 2022 #9 Del Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er vel det som kalles fremleie når andre overtar kontrakten og man finner en ny leietager? Anonymkode: 91bbb...d58 Nei, det er ikke fremleie. Fremleie er når du leier ut videre et leieobjekt du leier. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ost Skrevet 12. januar 2022 #10 Del Skrevet 12. januar 2022 Her hadde jeg bare hørt med utleier om de kan legge ut leiligheten og se om de finner en leietaker som kan ta over, slik at du kan si opp før tiden. Har gjort det før selv og gikk helt greit. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 12. januar 2022 #11 Del Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er vel det som kalles fremleie når andre overtar kontrakten og man finner en ny leietager? Anonymkode: 91bbb...d58 Nei. Ved framleie står du som hovedansvarlig, men du leier ut videre, hvor du skriver leiekontrakt med den du leier ut til. Utleier har da kun kontrakt med deg, og forholder seg kun til deg. Men om du får noen til å overta kontrakten din, så vil den personen ha kontrakt med huseier og ditt leieforhold blir avsluttet. Da skal den nye betale inn depositum til utleier, og ditt skal frigis. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå