AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Skrevet 11. januar 2022 Har den siste måneden slitt med nesten konstant halsbrann og veldig mye kvalme. Det minner om da jeg var gravid, men har testet meg og det er ikke tilfellet. Er det noen andre her som har opplevd det samme eller som vet hva det kan komme av? Vil også nevne at jeg spiser sunne, lette måltider, drikker nesten aldri brus/juice eller spiser godteri og chips osv, og jeg drikker mye vann. Ikke spiser jeg noe særlig med krydret mat heller, så skjønner ikke helt hva det kommer av. Tygger mye «Gaviscon» fra apoteket som hjelper mot det, men det funker bare der og da og et par timer senere er det på’n igjen. Utrolig plagsomt når jeg kjenner magesyren sette i gang og kvalmen presser på.. Anonymkode: 36846...c24
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Skrevet 11. januar 2022 Er du plaget med stress i det siste? Jeg får halsbrann om jeg er veldig stresset. Av og til må jeg få resept på nexium av legen, pleier å ta ut pakken så roer det seg en lengre periode. Jeg ville vurdert å snakke med fastlegen. Anonymkode: dc8f7...9fe 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #3 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du plaget med stress i det siste? Jeg får halsbrann om jeg er veldig stresset. Av og til må jeg få resept på nexium av legen, pleier å ta ut pakken så roer det seg en lengre periode. Jeg ville vurdert å snakke med fastlegen. Anonymkode: dc8f7...9fe Ts her. Vi er midt i en flytting så det er litt stress, men ikke noe voldsomt og vi har egentlig ganske god tid på oss. Jeg hadde time hos fastlegen i dag men de ringte meg fra legekontoret og sa de måtte avlyse fordi de rett og slett ikke hadde nok folk, så skulle jeg få innkalling. Anonymkode: 36846...c24
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 Be om gastroskopi, kan være mye. Har du matlyst? Alder? Anonymkode: 214df...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #5 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Be om gastroskopi, kan være mye. Har du matlyst? Alder? Anonymkode: 214df...e3b Jeg spiser greit, matlysten er på plass. Er 27 år Anonymkode: 36846...c24
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #6 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg spiser greit, matlysten er på plass. Er 27 år Anonymkode: 36846...c24 Ts Anonymkode: 36846...c24
AnonymFrk1 Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 Det er jo mye som kan påvirke magen og fordøyelsessystemet. Dette er en ganske utbredt plage i befolkningen. Du burde snakke med fastlegen din om dette for å få en vurdering og riktig behandling. God bedring!
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #8 Skrevet 14. januar 2022 Forsøk å spise nøytral, enkel mat i en ukes tid. Altså type havregrøt, ris med hvit fisk, nøtter, ikke-syrlige frukter, kokte eller dampede grønnsaker (ikke rå). Unngå alkohol, røyk, sure ting, koffein, laktose, saltmat, sjokolade, kullsyre, tomat, krydder etc. Spis hver 3. time og spis små måltider. (Altså: spis før du er sulten og ikke spis deg i nærheten av mett) Burde gi seg. Det er ikke uvanlig å få slike problemer i jula. Maten vi spiser i desember er ikke akkurat helsefremmende. Anonymkode: 7894f...d90
Lonehill Skrevet 14. januar 2022 #9 Skrevet 14. januar 2022 Refluks har mye å gjør med at lukkemuskelen i spiserøret blir slapp og ikke greier å holde igjen. Det skjer ofte på grunn av mangel på kalsium, som enten skyldes at vi spiser for lite kalsium eller har dårlig opptak på grunn av D-vitaminmangel. Halsbrann kan opptre samtidig som både ryggvondt og bekkenbunnsproblemer og årsaken er den samme: Mangel på kalsium og/eller D-vitamin. Lukkemusklene som holder igjen i nedre ende av fordøyelsessystemet er akkurat likedan konstruert som lukkemuskelen i øvre ende. Det er også musklene som holder ryggraden stødig. Musklene som holder sammen leddene i bekkenbunnen likedan. Og alle sammen er avhengige av kalsium for å holde seg spenstige og stramme. Løsninga kan derfor være så enkel som å øke inntaket av kalsium og vitamin D.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå