Gå til innhold

Hvordan støtte og trøste

Fremhevede innlegg

Gjest Fortvilet kone
Skrevet

Mannen min har fått beskjed om at han får sparken fra en jobb han har hatt i 10 år! Han har sykemeldt seg, går hjemme og ser svart på det meste. Han er sur og sint og gidder ingenting. Jeg prøver å være forståelsesfull og inspirere han, men det er veldig vanskelig!

Dette sliter på meg også...

Han vil ikke at noen andre skal vite om dette enda, så han har kun meg og snakke med...

Hvordan kan jeg være til hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klargjør at dere vil klar dere økonomisk allikevel, så slipper dere å bekymre dere for det.

Si at dette ikke endrer ditt syn på ham, men uttrykk også forståelse for at han er deppa.

Skrevet

Har selv vært arbeidsledig tidligere, og vet at det ikke er lett. Noen kan kanskje tro at det er deilig å ha "ferie", men følelsen man har som arbeidsledig er en HELT annen enn den man har med ferie.

Kanskje har mannen din knyttet mye av sin identitet og selvfølelse til jobben. Nå som han har mistet jobben har han på en måte også mistet litt av seg selv. Vel, det var mine tanker om hvorfor han virker så sur og sint.

Jeg foreslår at du ikke legger noe press på han, men i stedet foreslår positive tiltak for å bedre på situasjonen.

Det å ha en aktivitet hver dag er kjempeviktig! En treningsøkt, fikse ett eller annet i huset, besøke noen som det er lenge siden man så sist... Få litt ny input.

I tillegg må han selvfølgelig ta kontakt med Aetat, om han ikke har gjort det ennå. Få oversikt over den økonomiske situsasjonen deres nå som inntekten reduseres.

Du sier at han har hatt den samme jobben i 10 år. Greit nok, tyder på at han har trives der. Men kanskje det går an å se på det på en annen måte også: Nå er det på tide å prøve noe nytt! Ny arbeidsgiver, nye oppgaver, nye kollegaer.

Ta vare på mannnen din, vær omsorgsfull og vis forståelse. Det å miste jobben kan oppleves som en ganske stor krise i livet. Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...