Gå til innhold

Hund i parkert bil. (?)

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Lurer på noe. 

I går gikk jeg forbi en helsestasjon med parkering utenfor. I en av bilene var det en hund som bjeffet konstant, og høyt. Hørte den et par hundre meter unna. Den holdt bare på. Pga dette brukte jeg litt tid rundt der, ca et kvarter. For å følge litt med. Men en avtale på helsestasjonen varer gjerne 45 min eller mer.

Jeg skjønner at man ikke kan ha hunden med inn på helsestasjonen, men hadde det kanskje vært bedre om den var hjemme? 

Og: når du lar hunden være i bilen når du er på helsestasjon/lege/butikk/annet, vet du hvordan den har det da? Nå for tiden er det jo ikke fare for overoppheting, men likevel? Er det et problem? Jeg har litt erfaring med hund, men hadde ikke bil eller barn da jeg hadde hund. 

Endret av solmåneogstjerner
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunder tåler helt fint å sitte i bilen en times tid, så lenge det ikke er fare for overoppheting. Ærlig talt, la oss ikke bli hysteriske.

• Liker 10
Skrevet

Hunden vår hater bil, så hun er kun alene i bilen om jeg absolutt må smette innom butikken mens hun er med.

Men så lenge det ikke er varmt i været, så ser jeg ikke noe problem med at andre har hunden sin i bilen.

Anonymkode: 0f663...eb5

Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (1 minutt siden):

Hunder tåler helt fint å sitte i bilen en times tid, så lenge det ikke er fare for overoppheting. Ærlig talt, la oss ikke bli hysteriske.

Selv om den bjeffer høyt hele tiden? 

Jeg vet ikke sikkert, det er derfor jeg spør. 

Skrevet (endret)

Somregel er det gode grunner for at hunden må være med. Selv om den bjeffer betyr det ikke at den har det vondt.  Jeg har ingen grunn for å egentlig anta at den hadde det greit, men ingenting tilsier vel at den har det vondt? Og det er ikke automatisk vondt for hunden å være i bilen..

Jeg kan ha hunden i bilen, har det nesten regelmessig. Kan bjeffe fordi den kjeder seg eller hører en lyd. Spesielt lyder kan påvirke. Som gjør at det kanskje ikke er gunstig å ha hunden over lengre tid i bil, men en times tid er ingen stress.

Fortsetter at hunden er komfortabel i bil og at temperaturer tillater det.

F.eks hvis jeg først må i bil og ta et ærend kan det være praktisk å slå det sammen med en kjekk tur. I hverdagen blir det fort labbeturer i nærområdet, men hvis jeg skal på noe tar jeg gjerne hunden med så kan jeg gå den spesielle turen, topptur eller området jeg vil besøke.

Kanskje skal hunden innom veterinær etterpå? Tidsklemme, slår sammen gjøremål.. 

Kanskje jeg tar den med, så kan jeg besøke en venninne eller hundepark etterpå for å drive sosialisering. 

Kanskje hører jeg ikke til i den byen i det hele. Jeg er bare kjørt innom et sted på vei til hytta. 

Hunden er ikke helt i form og må sjekkes hver time.

Hunden kan ikke være hjemme fordi der pågår det arbeid, av noe slag. Lyder eller annet som gjør der upraktisk med hunden der eller mye støy.

Min hund har en tanke at han eier alt han ser. Så han kan klynge eller bjeffe litt om han ser noen gå forbi huset vårt. Kan tenke andre hunder gjør det samme angående bilen?

Tjam .. det jeg kom på i farta.

Endret av Baktusen
Skriveleif
  • Liker 2
Skrevet

Mine "bor" i bilen store deler av året. Kommer du for nærme, setter hvertfall én av de i gang med å bjeffe. Det er en naturlig vokterrase.

Så det er bare å gå en god omvei rundt biler hvor det sitter hunder som vokter "eiendommen" sin😉 (tuller)

• Liker 1
Skrevet
Troyamin skrev (1 minutt siden):

Mine "bor" i bilen store deler av året. Kommer du for nærme, setter hvertfall én av de i gang med å bjeffe. Det er en naturlig vokterrase.

Så det er bare å gå en god omvei rundt biler hvor det sitter hunder som vokter "eiendommen" sin😉 (tuller)

Ja. Men dette stedet er et sted hvor det naturlig går folk forbi bokstavelig talt hele tiden. Travelt sted i Oslo med tbanestasjon rett ved siden av. Så da bjeffer den hele tiden da. 

Jeg lurte litt på om det var noe å bekymre seg for.  Hvis det ikke er det så er jo alt fint. Ville bare spørre. 😊

Skrevet

Ingenting å bekymre seg for. Mine hunder er ofte i bilen. Skal jeg på butikken eller annet kjapt ærend, så tar jeg de med så vi kan gå en tur på nytt sted/en plass vi ikke har vært på en stund, i samme slengen.

Det er ikke varmt ute nå, så hunden hadde det nok helt greit. Den var ikke i fare for overoppheting, og siden den bjeffa så godt, så var den sikkert ikke spesielt kald heller.

Bjeffingen var nok enten et resultat av varsling, eller at den var misfornøyd med å måtte sitte igjen i bilen. 

Anonymkode: 722ec...a8a

• Liker 1
Skrevet

Politihunder "bor i bilen" når de er på jobb, ikke noe problem det. Det viktigste er at hunden ikke lider noen overlast, og det kan ofte eier vurdere best. 

Men hund i bil på vinteren er ikke helt uproblematisk, det blir veldig kaldt i en uoppvarmet bil og hunden har begrensede muligheter til å bevege på seg. Men en ansvarlig eier vurderer dette. 

• Liker 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 time siden):

Ja. Men dette stedet er et sted hvor det naturlig går folk forbi bokstavelig talt hele tiden. Travelt sted i Oslo med tbanestasjon rett ved siden av. Så da bjeffer den hele tiden da. 

Jeg lurte litt på om det var noe å bekymre seg for.  Hvis det ikke er det så er jo alt fint. Ville bare spørre. 😊

Jeg ville ikke vært bekymret. Men ser du eieren der en gang, kan du bare spørre om den pleier å bjeffe så mye.😊

• Liker 1
Skrevet

Helt ok tenker jeg. Jeg har ofte hunden i bilen når jeg er ute på ærend, er som regel på vei til eller fra tur eller trening. Hun bjeffer om hun ser folk eller andre hunder som er for nærme bilen etter hennes smak, og sikkert litt når jeg går vekk fra bilen også. Hun har god plass, er vant til å være i bilen og så lenge temperatur er ok ute, kan hun være der en god stund så lenge hun er luftet først. Prøver å parkere så hun ikke blir altfor mye forstyrret av forbipasserende, men ikke alltid jeg finner en skjermet plass. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er fint at du bryr deg og lager en tråd for å spørre om råd! Som mange sier går det som regel helt fint å ha hunden i bilen så lenge det ikke er så høy temperatur. Vår hund har separasjonsangst og kan ikke være alene hjemme, men i bilen går det helt fint. Så hun er en del i bilen. Vi bruker kamera for å følge med på at hun har det bra.

• Liker 2
Skrevet
Khloe P.T skrev (17 timer siden):

Jeg synes det er fint at du bryr deg og lager en tråd for å spørre om råd! Som mange sier går det som regel helt fint å ha hunden i bilen så lenge det ikke er så høy temperatur. Vår hund har separasjonsangst og kan ikke være alene hjemme, men i bilen går det helt fint. Så hun er en del i bilen. Vi bruker kamera for å følge med på at hun har det bra.

Jeg lurte litt på om 'dere' vet om hunden bjeffer så mye. Jeg lurte jo på om den hadde vondt. Men det var derfor jeg spurte her da 😊 skjønner nå at det sannsynligvis ikke er noe å tenke på. 

Takk for svar til alle, jeg tror ikke jeg er hysterisk, men ville bare høre med dere andre. 

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (20 timer siden):

Jeg ville ikke vært bekymret. Men ser du eieren der en gang, kan du bare spørre om den pleier å bjeffe så mye.😊

Har ikke peiling på hvem det er, og kommer nok ikke i kontakt med vedkommende. Men takk for svar, jeg vet at du har mye peiling på hunder. Leser mye her, har så lyst på hund selv 😊

• Liker 1
Skrevet

Har hunden i bilen når jeg skal ærender, senest på IKEA i Oslo her om dagen 😉 

Ofte er det bevisst valg, og ikke tidsklemma. Det er flott rotrening, slik at jeg vet hunden takler det de gangene den må det. 

Men

- Jeg bruker en mobil som babycall, slik at jeg kan høre om den bjeffer, og evt roe den om det er tilfelle. Nå tillater jeg generelt ikke unødvendig bjeffing fra hunden min. 

- Jeg parkerer litt borte fra der det er mest trafikk, og steller bilen slik at det er minst mulig innsyn og utsyn.

-Sørger for at bikkja er luftet, mett og at den sånn sett ikke har noe å klage på. 

- Jeg gjør det ikke på sommeren eller dager med sterk sol. Da har jeg ikke kontroll på temperaturen. Og hadde jeg hatt det hadde jeg vært redd for at andre skulle tro det ikke var under kontroll og styre masse rundt bilen og stresse opp hunden i tro om at de reddet den. 

En tilpasningsdyktig hund som finner roen der den er står høyt på lista over hva jeg mener jeg skal kunne forvente av hunden min, men det må trenes på. 

Anonymkode: dcc8c...e26

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...