AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #41 Skrevet 11. januar 2022 Det er kjemperart. Foreldrene mine og svigers også, ville aldri funnet på noe sånn. De liker å spandere på oss selv om vi er oppi 40 årene (da snakker jeg småting som å invitere oss med ut å spise en sjelden gang). Nei foreldre har ingen plikt, men nå som jeg begynner å få større barn selv, så tror jeg bare jeg ville blitt flau om jeg ikke spanderte litt mer på de enn de gjorde på meg. Det skal ikke være 50/50 selv om barna er voksne, man har barn hele livet. Anonymkode: 8ba3a...cc0 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #42 Skrevet 11. januar 2022 kanskje Tråd-starter burde begynne å sende sånne Vipps-krav tilbake igjen? hver gang Tråd-starter har vært ute på ett eller annet, så finner dere vel ett eller annet som de kan kreve penger for. Anonymkode: d260a...05c 2
AprilLudgate Skrevet 11. januar 2022 #43 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): kanskje Tråd-starter burde begynne å sende sånne Vipps-krav tilbake igjen? hver gang Tråd-starter har vært ute på ett eller annet, så finner dere vel ett eller annet som de kan kreve penger for. Anonymkode: d260a...05c Joda, men om hun blir stående der og bare ser på mor som må ta regninga til slutt skjer jo aldri det? Det som er sært er: »Hei, spanderer X på deg/dere, bli med» og så etter aktiviteter sender vippskrav. Da er man supersær. Eller «kommer innom dere i helga», tar med seg litt kaffe og boller fra bakeren for så å sende vippskrav? Det er sært. Men om det er snakk om «treffes»? Og kun 1 av 3 løfter lommeboka.....jeg mener...... selvsagt ønsker jeg å spandere på min sønn. Men om han og en eventuell kjæreste bare satt der som 30åringer etter cafe/kino osv og tok min spandering som en selvfølge kunne jeg nok dratt en liten oppdragerkommentar. Men TS: Hva med å sende melding neste gang til din mor da? «Ser du sender vippskrav - det er helt fint det selvsagt, men ikke si på forhånd at du skal spandere og SÅ be om refundering. Si heller ifra om du ikke vil/kan, betaler selvsagt selv». 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #44 Skrevet 11. januar 2022 Jeg hadde stusset veldig om pappa hadde sendt meg Vipps krav. Det ligger virkelig ikke i hans natur. Men jeg anser virkelig ikke som hans PLIKT å spandere på meg. Han synes det er hyggelig, men nå er det jo småting og ikke så ofte (altså ingen sydenturer). Min mor har derimot dårlig råd, da jeg var nyutdannet og det så vidt gikk rundt spanderte hun allikvel litt og jeg tok gladelig imot. Nå derimot har jeg langt bedre økonomi enn min mor, og jeg drar kortet om vi kjøper oss noe mat el. Vet hun skulle ønske det ikke var slik, men jeg gjør aldri noe vesen ut av det, bare er raskt ut med å betale, evt sier «jeg tar det». Hadde derimot min mor ment det var min plikt, så hadde jeg nok derimot blitt mer gnien. Anonymkode: f4b84...971 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #45 Skrevet 11. januar 2022 Betal for deg selv når dere er ute. Problem løst. 🤷♀️ Anonymkode: ba2f8...38a 2
Chiyo Skrevet 11. januar 2022 #46 Skrevet 11. januar 2022 Hvor mye tror du at disse "småbeløpene" blir til i løpet av et år? Jeg syns du virker bortskjemt. Du sier jo selv at du er voksen med jobb. Jeg vippser foreldrene mine for ting de ligger ut for meg, med mindre de sier det går greit. 4
Nelja Skrevet 11. januar 2022 #47 Skrevet 11. januar 2022 Du spør om hvordan man sier ifra uten å virke utakknemlig, og det tror jeg faktisk ikke går an. Det er tilnærmet umulig å skulle få frem at man forventer å i det minste bli påspandert lunsj, kino og å få bruke bilen uten å betale for bensin, helst gjerne fått noen ferieturer i tillegg, uten å høres utakknemlig ut. Du er voksen, ferdig utdannet og tjener egne penger. Nå er det forventet at du betaler for deg. Enten ved at du noen ganger er den som spanderer, eller ved at du betaler for deg selv. Selv om du kanskje føler det er veldig unormalt, så er det ikke det altså. Det er bare det at det vanligste er å betale for seg selv med engang. 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #48 Skrevet 11. januar 2022 Kan være din mor synes du tar det for gitt å bli spandert på, at hun er lei av det, men ikke klart å ta samtalen med deg om det, men kanskje irriterer seg så at hun nå tar det på vipps. Hvis du har en innstilling TS om at foreldre har en plikt å spandere på voksne barn, så hadde iallfall jeg fått vondt i viljen å sluttet å være raus med spandering. Anonymkode: 09f58...31c 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #49 Skrevet 11. januar 2022 Chiyo skrev (3 timer siden): Hvor mye tror du at disse "småbeløpene" blir til i løpet av et år? Jeg syns du virker bortskjemt. Du sier jo selv at du er voksen med jobb. Jeg vippser foreldrene mine for ting de ligger ut for meg, med mindre de sier det går greit. Det er veldig rart at en mor skal ha liksom 20 kr tilbake, eller en 50 lapp.. Anonymkode: c656b...c6f 3
Tone83 Skrevet 11. januar 2022 #50 Skrevet 11. januar 2022 Står du og venter på at hun betaler eller? Betaler aldri du? Mulig det er det hun irriterer seg på og derfor sender vipskrav? 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #51 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er veldig rart at en mor skal ha liksom 20 kr tilbake, eller en 50 lapp.. Anonymkode: c656b...c6f En dag når jeg blir mor selv kommer jeg aldri til å ville ha tilbake småpenger fra egne barn. Herregud Anonymkode: c656b...c6f 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #52 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Betal for deg selv når dere er ute. Problem løst. 🤷♀️ Anonymkode: ba2f8...38a Eller enda bedre, ikke gidd å kaste vekk hverken tid eller penger på å møte kjerringa ute. Inviter henne hjem til dere neste gang hun vil ut på lunch, tell antall kaffe-kopper hun drikker og send vippskrav på 5 kroner per kopp og 10 kroner per brødskive hun spiser. Anonymkode: f2003...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #53 Skrevet 11. januar 2022 Som flere har nevnt, kanskje hun prøver å lære deg noe? Forelder vil gjerne det beste for barna sine, men alle familier har ulike verdier. Hvordan skaper du en balanse mellom dere? Så det ikke blir kun en part som gir mens den andre får? Og hvordan skaper de det i kjæresten sin familie? Det trenger ikke være sånn at alt handler om penger. I vår familie er besteforeldrene våre svært generøse mot alle og de har alltid vært det. Det har de også hatt økonomi til. Til gjengjeld hjelper alle vi "unge" til med praktiske ting. Handling, dekkskift, maling, snekring og generelt vedlikehold. Flere av oss stikker innom med mat vi har laget, kjører til avtaler på sykehus, passer kjæledyr når de reiser bort ol. På den måten blir det en balanse og en gjensidighet der, som jeg tror er veldig sunn. For meg er dette med gjensidighet såpass viktig at jeg prøver å videreføre det til egne unger. Og noe jeg ville forsøkt å få de til å forstå, også hvis de hadde flyttet hjemmefra som unge voksne uten å ha lært det... Anonymkode: d5beb...7e4 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #54 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei, Jeg opplever den siste tiden at min mor plutselig ber om vippskrav på alt mulig, noe hun ikke har gjort tidligere. Det kan være alt fra at vi har gått en tur og kjøpt noe mat på veien, kino hun har invitert til eller middager. Småbeløp som selvfølgelig ikke har så mye å si, men jeg synes det er litt spesielt. Hun har ikke dårlig råd i det hele tatt, men virker som nå fordi jeg er i midten av tjueårene, ferdig studert, endelig fått fast jobb etter korona, kjøpt leilighet osv at hun tenker jeg er voksen nok til å betale for meg selv. Jeg er selvfølgelig enig i det, men jeg synes fortsatt foreldre har en viss plikt til å være litt generøse uansett hvor store barna blir? Eller? Min kjæreste har så utrolig snille foreldre som spanderer så mye på han og meg. Sydenturer, hytteturer, middager, drikke, bowling altså alt mulig. Jeg skjønner selvsagt at ikke alle har mulighet til det, men jeg synes det er litt flaut rett og slett at vi kan dra ut og spise lunsj med mamma også sender hun et vipps krav etterpå (til han også). Jeg vet at han også synes det er kjemperart. Opplever også at venninner på min alder fortsatt får gaver og mat hjemmefra, får låne f.eks bil uten å måtte vippse bensinpenger, altså sånne småting da som jeg synes foreldre bør spandere (uansett hvor stor man blir). Hva tenker dere? Er dette vanlig, eller burde jeg si noe? I såfall hvordan sier man noe sånn uten å virke utakknemlig for alt hun har gjort for meg i livet. Merker det er et irritasjonsmoment og jeg får mindre lyst til å være med henne når det er sånn. Anonymkode: 059b5...de1 kanskje du heller kan betale da? Er jo tydelig at hun ikke har det så romslig som hun lar deg tro. Anonymkode: c6941...e0e
Chiyo Skrevet 12. januar 2022 #55 Skrevet 12. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er veldig rart at en mor skal ha liksom 20 kr tilbake, eller en 50 lapp.. Anonymkode: c656b...c6f Kan det tenkes at TS sin mor gjør dette fordi TS forventer at hun ligger ut for alt? Kanskje de 20 kronene ikke betyr så mye, men at moren avvender TS forventningen av at "mamma betaler". Jeg syns det er rart av voksne barn å forvente at foreldre skal ligge ut for mat, kino, og sutre over at ANDRE får sydentur. Et voksent menneske som JOBBER vet hva en krone er verdt. Pengene forsvinner raskt. Det er en uting å forvente at foreldre skal ligge ut for alt mulig bare fordi de er foreldre. Du kan ikke være et barn for alltid. På et eller annet tidspunkt må folk slutte å forvente at foreldre skal ligge ut for ditt og datt. Når du er voksen og jobber selv, så slutter du å forvente penger av mamma. Endret 12. januar 2022 av Chiyo
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå