AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #21 Skrevet 11. januar 2022 Dagen du var ferdig på videregående var også dagen dine foreldre ble frie fra forsørgelsesplikten de hadde for deg! Etter den dagen skal du bare være takknemlig om du blir spandert på eller får bidrag til noe fra de! Så nei, de har ikke "en viss plikt" ovenfor deg på noen som helst måte lengre! Du og din samboer er bortskjemte av hans foreldre! Anonymkode: 1c3a2...1d2 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #22 Skrevet 11. januar 2022 Herregud.. Forstår deg godt, Ts. Utrolig flaut for deg og spesielt er det. Men tror ikke det er vondt ment fra hennes side. Jeg hadde bare snakket med min mor om dette, fortalt henne hva jeg følte, på en fin måte. Så får du også vite hva hun tenker om det. Synes man bør kunne snakke med sin mor om alt Anonymkode: c656b...c6f 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #23 Skrevet 11. januar 2022 Heng dere nå ikke så opp i den ene detaljen Ts skriver om "plikt". Dere skjønner vel at det ikke er sånn ment fra ts, hun må jo skrive det på den måten hun gjør for at vi skal kunne klare å sette oss inn i situasjonen hennes. Folk her på Kg tar på vei for all verdens ting bare det er en liten detalj.🤔 Anonymkode: c656b...c6f 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #24 Skrevet 11. januar 2022 Er over 40 og får vipps av mamma hele tiden jeg. Altså i kr, ikke noe krav. Da hadde jeg begynt å lure 😂 Anonymkode: 2d42f...930 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #25 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dagen du var ferdig på videregående var også dagen dine foreldre ble frie fra forsørgelsesplikten de hadde for deg! Etter den dagen skal du bare være takknemlig om du blir spandert på eller får bidrag til noe fra de! Så nei, de har ikke "en viss plikt" ovenfor deg på noen som helst måte lengre! Du og din samboer er bortskjemte av hans foreldre! Anonymkode: 1c3a2...1d2 Nå har ikke datteren noe plikt til å møte mora over hodet heller da. Altså, skal det være, så skal det være. Kanskje datteren ikke er i behov av å møtes og betale. Kanskje hun ikke engang vil ut å spise, men gjør det for mor sin skyld. Klart man har plikt til svært lite. Anonymkode: 2d42f...930 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #26 Skrevet 11. januar 2022 Jeg har ikke fått noe gratis siden jeg flyttet hjemmefra som 17åring. Eller, jo. Ungene har fått en body og bukse og en gang når jeg var 17 så betalte mamma togbilletten min hjem. Måtte betale tilbake igjen selv da. Anonymkode: bb00f...dda 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #27 Skrevet 11. januar 2022 Dette er noe moren min kunne ha gjort, helt blotta for sosial oppførsel. Og ikke bare det da hadde det antageligvis bare vært til meg. Flaut, Anonymkode: 7da49...c79 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #28 Skrevet 11. januar 2022 Ts, jeg hadde løst det sånn, at neste gang hun "inviterer" ut, si "nei, har ikke råd". Familien min tar oss ut og spiser hele tiden. Men det er jo fordi de vel at jeg ikke ville prioritert det selv. Da hadde jeg heller blitt hjemme, evt invitert hjem til meg (uten tilbakebetalingskrav 😂). Anonymkode: 2d42f...930 8
fjærestein Skrevet 11. januar 2022 #29 Skrevet 11. januar 2022 (endret) Det beste er jo å prate om ting. Syns det er spesielt din mor ikke har tatt opp årsaken men bare sender vippskrav.. Vi kan jo alle synse og tro her, men… Ville spurt moren din om hun sliter med økonomien. Ja for å få igang en dialog om saken saken. Så får du iallefall vite hvorfor Selv ville jeg fortrukket å betale for meg selv der og da enn å få betalingskrav på Vipps. Min mor spanderte småting på meg til jeg var godt voksen. Men tok det ikke som en selvfølge og hadde ikke vært ett problem om hun gjorde som min far: tok praten ( Nå som du er voksen osv) Gikk greit det også. Endret 11. januar 2022 av fjærestein 2
Kaisada Skrevet 11. januar 2022 #30 Skrevet 11. januar 2022 jeg skal være mamma hele livet, gi litt hver gang jeg har mulighet🥳 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #31 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er hyggelig hvis noen spanderer kino eller middag, men å bli sur fordi du som voksen må betale for deg selv er bare sært. Anonymkode: 2b4c9...669 Uenig. Sånne ting må avklares på forhånd. Hvis ts sin mor i alle år har betalt er det sært å plutselig sende vippskrav uten at noe har blitt sagt. Like sært som om man plutselig sender mor et vippskrav fordi hun var innom på middag eller at hun spiste to vafler på besøk på søndagskaffe. Ulven skrev (1 time siden): Inviterer du noen gang ut til lunsj og sier til henne at den tar jeg på min kappe, eller regner du med at hun tar regningen? Hvorfor skulle man gjøre det, hvis moren er den som ønsker at de skal ut og spise lunch sammen? AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er naturlig at det går begge veier i en slik relasjon, så synes du er urimelig som forventer at spandering nesten bare skal gå en vei. Anonymkode: 7560a...d36 Helt uenig, jeg går aldri ut og spiser, men jeg blir med mamma om hun inviterer. Hadde ikke hun betalt hadde jeg heller spurt om vi kan finne på noe annet sammen. Jeg anser å spise ute eller enda verre, ta en kaffe ute, som totalt bortkastede penger. PurpleRain skrev (54 minutter siden): Kan hende hun har dårlig råd uten at du vet det? Da bør hun vel heller la være å invitere på kino og lunch ute. Jeg hadde blitt skikkelig sur om noen inviterte meg ut på noe og aå sendte vippskrav. Da hadde jeg kanskje heller blitt hjemme. Anonymkode: f2003...1ff 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #32 Skrevet 11. januar 2022 Jeg har begynt å betale for meg selv i større grad etter at jeg fikk fast jobb, men det betyr ikke at jeg får vippskrav for alt mulig. Jeg synes det er naturlig at foreldre (med normal økonomi) spanderer på barna sine i blant. Men jeg har også begynt å betale for meg selv de fleste ganger vi feks spiser ute, fordi jeg vet at jeg har nesten like god økonomi selv.. Men startet vel så smått med dette i slutten av 20årene og er nå 35. Da jeg var student betalte foreldrene mine alltid når vi gjorde noe sammen. Og senest da jeg var 28 og i full jobb spanderte de ferie på meg, men da var det avklart på forhånd da (de inviterte og sa de betalte). Skal sies at jeg også har fått plutselig gave på 100k (forskudd på arv) en måned etter at vi var ute og spiste og jeg betalte selv. Så det at jeg betaler selv for mat feks gjør ikke at de ikke er veldig gavmilde mot meg, for det er de og jeg er veldig heldig sånn sett Men ja, jeg tenker en gyllen middelvei er ok der man ikke kan forvente å få alt og iblant/ofte bør ta initiativ til å betale selv om man tjener ok, men at de også kan spandere litt iblant uten at det er forventet at barn må spandere tilbake på samme måte som man gjør med feks venner på samme alder. Tjener man dårlig og stadig blir bedt ut av foreldre som ikke vil spandere må man si at man ikke har råd så får de ta stilling til det om de kanskje burde spandere litt mer. Anonymkode: 7addf...0b5 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #33 Skrevet 11. januar 2022 Latterlig og skamfullt av denne eldre dama Anonymkode: 4ceab...1f7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #34 Skrevet 11. januar 2022 Jeg synes det høres veldig rart ut, og er vant til at mine foreldre, svigers og venners foreldre stort sett spanderer middag, kino, en melkekartong på veien osv. Men foreldre har ingen plikt i å betale for voksne barn. Anonymkode: 9873e...16a 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #35 Skrevet 11. januar 2022 Jeg er enig i tankegangen din, Ts. Også jeg har en forventning om at foreldre skal spandere, selv om kanskje det er kravstort å tenke som 31 åring. Ser flere har forslått å ta det opp med din mor, noe jeg og syns virker smart. Men hvordan gå frem liksom for å ikke få en skikkelig ubehagelig samtale? Da tenkte jeg på at du kan skylde litt på kjæresten din og be henne ikke sende vippskrav til han, men heller bare deg. At 'han reagerer litt på det' fordi hans foreldre pleier å spandere. Kanskje litt frekt å skylde på kjæresten, men samtidig kanskje lettere å ta det opp enn om det var du selv som reagerte veldig. Da får du jo hørt hennes tanker om det, om det er prinsipielt eller om det handler om økonomien. Anonymkode: e8f37...385
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #36 Skrevet 11. januar 2022 Hva er det hun sender krav til MANNEN din for? Legger hun ut for ting for dere begge? Anonymkode: 01adf...62f 3
Hedda-78 Skrevet 11. januar 2022 #37 Skrevet 11. januar 2022 Uansett relasjon er det vanlig å anta at hver betaler for seg selv hvis ikke annet er avtalt på forhånd. Altså synes jeg at du skal avklare med henne, når dere er i situasjonen, hvem som skal betale. Ikke bare anta at hun spanderer! Når min mor inviterer på restaurant, antar jeg at vi betaler hver for oss, helt til hun evt sier hun vil spandere. Nei, du kan ikke forvente at hun spanderer, det er et veldig lite sympatisk trekk. Hun har ingen plikt til å betale for deg. Jeg synes du virker litt bortskjemt. 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #38 Skrevet 11. januar 2022 Jeg tenker nå slik at mine penger blir barnas penger så om jeg er litt ekstra hyggelig, gjør det lettere for dem, gleder dem, så er det hyggelig å gi til barna mens man lever. De har ikke like mye bruk for 10 talls millioner når de er 60-70 år. Anonymkode: 20df5...1f5 3
celmarith Skrevet 11. januar 2022 #39 Skrevet 11. januar 2022 (endret) Jeg synes det er litt rart av henne å sende vippskrav i ettertid, da kan hun heller si fra på forhånd at du/dere må betale for dere selv. Men sånn ellers så tenker jeg at det kommer litt an på hvor ofte dere møtes ute for en kaffe, matbit ol. Er det veldig ofte så blir det jo fort dyrt for moren din, kanskje har hun ikke så god råd som du tror? Ellers så er jeg ikke enig i at foreldre skal eller bør spandere på voksne barn i hytt å pine, det kan være koselig for foreldre om det voksne barnet spanderer på dem av å til også. Endret 11. januar 2022 av celmarith 1
Gjest Lunaris Skrevet 11. januar 2022 #40 Skrevet 11. januar 2022 Du er i etablererfasen enda og var jeg din mor, ville jeg ha gitt og hjulpet så mye som mulig for jeg vet hvor tøft det kan være økonomisk. Kan hende hun ikke har særlig god råd. Er hun alene? Jobber hun?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå