AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Skrevet 11. januar 2022 Hei, Jeg opplever den siste tiden at min mor plutselig ber om vippskrav på alt mulig, noe hun ikke har gjort tidligere. Det kan være alt fra at vi har gått en tur og kjøpt noe mat på veien, kino hun har invitert til eller middager. Småbeløp som selvfølgelig ikke har så mye å si, men jeg synes det er litt spesielt. Hun har ikke dårlig råd i det hele tatt, men virker som nå fordi jeg er i midten av tjueårene, ferdig studert, endelig fått fast jobb etter korona, kjøpt leilighet osv at hun tenker jeg er voksen nok til å betale for meg selv. Jeg er selvfølgelig enig i det, men jeg synes fortsatt foreldre har en viss plikt til å være litt generøse uansett hvor store barna blir? Eller? Min kjæreste har så utrolig snille foreldre som spanderer så mye på han og meg. Sydenturer, hytteturer, middager, drikke, bowling altså alt mulig. Jeg skjønner selvsagt at ikke alle har mulighet til det, men jeg synes det er litt flaut rett og slett at vi kan dra ut og spise lunsj med mamma også sender hun et vipps krav etterpå (til han også). Jeg vet at han også synes det er kjemperart. Opplever også at venninner på min alder fortsatt får gaver og mat hjemmefra, får låne f.eks bil uten å måtte vippse bensinpenger, altså sånne småting da som jeg synes foreldre bør spandere (uansett hvor stor man blir). Hva tenker dere? Er dette vanlig, eller burde jeg si noe? I såfall hvordan sier man noe sånn uten å virke utakknemlig for alt hun har gjort for meg i livet. Merker det er et irritasjonsmoment og jeg får mindre lyst til å være med henne når det er sånn. Anonymkode: 059b5...de1 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Skrevet 11. januar 2022 Har ei venninne med en slik mor. Hvis moren kjøper med en melk (20 kr?) for henne så sender hun vippskrav før hun står i kassa omtrent, å hverken mor eller far har dårlig råd, sønnen derimot kreves det ikke noe av. er ikke noe poeng å ta det opp. Men begynn å betale for deg selv, å hvis mor sier «nei vi kan da bare betale sammen» eller noe i den duren så sier du bare at det er mer praktisk at du betaler selv slik at du slipper å styre med vipps. Anonymkode: f3eed...7d7 33
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #3 Skrevet 11. januar 2022 Etter at jeg var ferdig å studere (23 år gammel) har jeg betalt alt selv, får ikke noe av foreldrene mine bortsett fra bursdag og julegaver. Får jo mat hos de når jeg er hjemme altså, men det gjør de når de er på helgetur til meg og. Så det går opp i opp. Tenker det er mer unormalt slik dine svigerforeldre holder på? 🤔 Jeg fikk foresten en babycall helt uventet i gave når jeg var gravid med første barn. Uten bursdag eller jul. Da ble jeg overasket Anonymkode: b8242...005 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 Jeg hang med deg helt til du snakket om plikt. Nei, man har ingen som helst plikt til å være generøs med voksne barn. Jeg vil tro de fleste foreldre spanderer kino og lunsj på barna sine, men hytteturer og sydenturer blir fort veldig dyrt. Synes du skal slutte å sammenligne din mor med din kjærestes foreldre. De er to og hun er bare en! Det er hyggelig hvis noen spanderer kino eller middag, men å bli sur fordi du som voksen må betale for deg selv er bare sært. Anonymkode: 2b4c9...669 34
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 Jeg er voksen. Og som i alle andre relasjoner i mitt liv teller vi ikke på krona, så det går ikke vipps-krav i nære relasjoner. Men jeg spanderer også, inviterer på middag, trekker kortet om vi er ute og spiser. Synes det er naturlig at det går begge veier i en slik relasjon, så synes du er urimelig som forventer at spandering nesten bare skal gå en vei. Anonymkode: 7560a...d36 12
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Skrevet 11. januar 2022 Har hun nettopp begynt å bruke vipps og synes det er litt artig kanskje? Ellers er det sært å kreve tilbake småbeløp ja.. Anonymkode: 2d9bf...149 10
Ulven Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 Jeg tenker vel at hun prøver å lære deg et eller annet om økonomi og at foreldres lommebok ikke er utømmelig. Inviterer du noen gang ut til lunsj og sier til henne at den tar jeg på min kappe, eller regner du med at hun tar regningen? 11
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei, Jeg opplever den siste tiden at min mor plutselig ber om vippskrav på alt mulig, noe hun ikke har gjort tidligere. Det kan være alt fra at vi har gått en tur og kjøpt noe mat på veien, kino hun har invitert til eller middager. Småbeløp som selvfølgelig ikke har så mye å si, men jeg synes det er litt spesielt. Hun har ikke dårlig råd i det hele tatt, men virker som nå fordi jeg er i midten av tjueårene, ferdig studert, endelig fått fast jobb etter korona, kjøpt leilighet osv at hun tenker jeg er voksen nok til å betale for meg selv. Jeg er selvfølgelig enig i det, men jeg synes fortsatt foreldre har en viss plikt til å være litt generøse uansett hvor store barna blir? Eller? Min kjæreste har så utrolig snille foreldre som spanderer så mye på han og meg. Sydenturer, hytteturer, middager, drikke, bowling altså alt mulig. Jeg skjønner selvsagt at ikke alle har mulighet til det, men jeg synes det er litt flaut rett og slett at vi kan dra ut og spise lunsj med mamma også sender hun et vipps krav etterpå (til han også). Jeg vet at han også synes det er kjemperart. Opplever også at venninner på min alder fortsatt får gaver og mat hjemmefra, får låne f.eks bil uten å måtte vippse bensinpenger, altså sånne småting da som jeg synes foreldre bør spandere (uansett hvor stor man blir). Hva tenker dere? Er dette vanlig, eller burde jeg si noe? I såfall hvordan sier man noe sånn uten å virke utakknemlig for alt hun har gjort for meg i livet. Merker det er et irritasjonsmoment og jeg får mindre lyst til å være med henne når det er sånn. Anonymkode: 059b5...de1 Nei nei nei, foreldre har en plikt til å forsørge deg til du er 18, 20 om du studerer - men etter det har de ikke en viss plikt til noe som helst.. At din kjærestes foreldre er "utrolig snille" spiller ingen rolle. Jeg støtter gjerne mine barn med alt mulig men så forventer de det heller ikke, det virker som om du forventer - da hadde jeg også satt på bremsen som mor.. Anonymkode: e5f14...1e9 11
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #9 Skrevet 11. januar 2022 Synes det er litt spesielt å invitere barnet sitt til lunsj og så sende vipps-krav ja. Det er nok veldig stor variasjon blant hva som er vanlig i familier. I min familie så får jeg låne bil og spiser hjemme når jeg er hos foreldrene mine, men det er også forventet at jeg fyller på bilen hvis jeg bruker den mye eller kjøper inn litt matvarer hvis jeg er der over flere dager. Anonymkode: 9fc14...4c1 16
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #10 Skrevet 11. januar 2022 Siden du nevner at foreldre har en slags plikt til å betale for sine godt voksne og veletablerte barn, så tenker jeg at hun prøver å lære deg noe. Hvis kjæresten din er vandt med at hans foreldre betaler alt mulig for ham, så prøver hun kanskje å lære ham også noe. Hvorfor ber ikke dere henne ut på middag, å spanderer? Hvorfor mener du at foreldre skal betale for sine voksne barn? Skal besteforeldrene betale for sine voksne barn også? Du trenger å lære at alt ikke kommer gratis, er min tanke, etter å ha lest innlegget ditt. Anonymkode: f9e98...557 6
PurpleRain Skrevet 11. januar 2022 #11 Skrevet 11. januar 2022 Kan hende hun har dårlig råd uten at du vet det? 3
Illuminatum Skrevet 11. januar 2022 #12 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): men jeg synes det er litt flaut rett og slett at vi kan dra ut og spise lunsj med mamma også sender hun et vipps krav etterpå (til han også). Anonymkode: 059b5...de1 Ville nok sagt at jeg ikke hadde råd. Det er jo naturlig at den som inviterer også betaler. 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #13 Skrevet 11. januar 2022 Illuminatum skrev (4 minutter siden): Ville nok sagt at jeg ikke hadde råd. Det er jo naturlig at den som inviterer også betaler. Hva om moren ikke har råd til å spandere hele tiden? Anonymkode: ba7f6...c40 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #14 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva om moren ikke har råd til å spandere hele tiden? Anonymkode: ba7f6...c40 Ja da får mor svare «så leit, vi tar det en annen gang» feks. Anonymkode: f3eed...7d7 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #15 Skrevet 11. januar 2022 Det kan jo ligge noe bak at hun gjør dette, selv om jeg synes det høres veldig spesielt ut. Kunne ikke falt meg inn å sende vippskrav til ungene mine om noe som helst. Er jeg og yngste ute på noe, spanderer jeg alltid. Skulle bare mangle, jeg tjener mye bedre enn han, og han unner seg sjelden noe. Med eldste så spanderer han gjerne på meg, men han er i en helt annen økonomisk situasjon. Anonymkode: 40ea4...14f 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #16 Skrevet 11. januar 2022 PLIKT til å spandere på voksne unger? Der datt jeg av sympatilasset i hvert fall. Nei, ingen foreldre har noen som helst "plikt" til å være sjenerøse og spandere på voksne barn. Hvor har du det fra? Du høres utrolig frekk og grådig ut. Slik fremstår du nok også i virkeligheten, og jeg regner med at din mor har fått nok av det og derfor krever deg for pengene. Du forlanger for mye, selv om du ikke sier noe så merkes det. Jeg tipper det aldri faller deg inn en gang å si etter en lunsj at "denne kan jeg betale, mamma, legg vekk lommeboken du". Anonymkode: 30d00...8f1 4
AprilLudgate Skrevet 11. januar 2022 #17 Skrevet 11. januar 2022 Først tenkte jeg mora di var litt sær, (regnet med du mente hun sendte vippskrav for middag hjemme) men: Hvorfor tar du aldri opp lommeboka og betaler for egen mat på veien/det du bestiller på cafe og kinobillett? Det er jo rart? Jeg ser det som helt naturlig å betale for meg selv i alle settinger. Noen ganger har moren min sagt spesifikt at hun spanderer, men ellers betaler jo jeg for meg selv like fullt som om jeg var på cafe med venninne? Jeg tror hun har ventet litt på denne ordinære høfligheten fra din side og ser den ikke kom heller når du ble voksen. Så, hun sender vippskrav for å fortelle deg at «ikke ta spandering for gitt». 19
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #18 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Har hun nettopp begynt å bruke vipps og synes det er litt artig kanskje? Ellers er det sært å kreve tilbake småbeløp ja.. Anonymkode: 2d9bf...149 Tenkte på akkurat det samme, at hun kan være ny og synes det er moro. Ellers er det rart. Jeg kan mer enn gjerne spandere på familie og venner, henger meg aldri opp i sånt. Og vet om flere familier som spanderer fine ferieturer på barn og svigerbarn selv om de jobber feks. Hvorfor ikke om man har råd til det? Anonymkode: 231ab...548 1
AprilLudgate Skrevet 11. januar 2022 #19 Skrevet 11. januar 2022 Illuminatum skrev (18 minutter siden): Ville nok sagt at jeg ikke hadde råd. Det er jo naturlig at den som inviterer også betaler. Mjæ, er det det? Jeg oppfatter det ikke sånn. Om jeg spør ei venninne eller min søster/mor om vi skal ta en kaffe har jeg ikke antatt at de ser på det som spandering. Om jeg ønsker å spandere sier jeg det på forhånd. «Bli med på konsert? Jeg spanderer». 6
Gjest ti10 Skrevet 11. januar 2022 #20 Skrevet 11. januar 2022 Det kommer litt an på hva det er snakk om. Inviterer hun, eller spør hun om du/dere har lyst til å gjøre ditt og datt? Hvis dere er på middag hjemme hos henne, synes jeg det er unaturlig hvis hun ber om penger etterpå, men hvis det er snakk om ting dere kjøper ellers, synes jeg det er på sin plass at du i det minste tilbyr deg å betale din del. Kanskje hun har sett seg lei på at du tar det for gitt at hun legger ut og sponser alt sånt? En ting er å hjelpe barn mens de studerer og ikke har så høy inntekt, men når du nå er i jobb og har kjøpt leilighet, må jeg innrømme at jeg synes det er frekt å forvente at moren din skal spandere på deg. Når man er voksne med ok økonomi, bør sånt gå på omgang. Hvor ofte har du spandert på henne? Og at foreldrene til kjæresten din spanderer ferieturer osv., er jo veldig hyggelig og sjenerøst, men det betyr ikke at alle andre skal eller har mulighet til å gjøre det. Jeg synes du heller skal vise deg så voksen at du heller begynne å spandere litt på moren din nå og da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå