Gå til innhold

Garnet til Knitting for Olive


Marlii

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring? God/dårlig? 
 

Jeg er gravid og sykemeldt, og har plutselig fått strikkelysten kastet over meg, har tidligere strikket med Dale og Sandnes stort sett tynn merino. Hadde nå lyst til å prøve Knitting for Olives garn og har alt strikket noen plagg. Det første som slår meg er at jeg bruker kun halvparten av det garnet som er oppsatt i oppskriften selvom lengde og alt annet stemmer. Jeg vet lite om hvordan plaggene er i bruk enda da de fleste jeg har strikket er til baby som ikke er født, men strikket en bukse til 3 åringen, Willums fra Petite Knit dersom noen er kjent med den, altså en bukse med smekk, syntes smekken ble noe rar, men det er kanskje bukse med smekk generelt? Litt formløs liksom. Jeg strikker heller stramt enn løst, så det er ikke at jeg har strikket for løst heller. Den ble vasket etter anvisningen og dampet før bruk. 
 

Hva er andres erfaringer med dette garnet? Hvilket garn er dere mest fornøyd med til babystrikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marlii skrev (2 timer siden):

Noen som har erfaring? God/dårlig? 
 

Jeg er gravid og sykemeldt, og har plutselig fått strikkelysten kastet over meg, har tidligere strikket med Dale og Sandnes stort sett tynn merino. Hadde nå lyst til å prøve Knitting for Olives garn og har alt strikket noen plagg. Det første som slår meg er at jeg bruker kun halvparten av det garnet som er oppsatt i oppskriften selvom lengde og alt annet stemmer. Jeg vet lite om hvordan plaggene er i bruk enda da de fleste jeg har strikket er til baby som ikke er født, men strikket en bukse til 3 åringen, Willums fra Petite Knit dersom noen er kjent med den, altså en bukse med smekk, syntes smekken ble noe rar, men det er kanskje bukse med smekk generelt? Litt formløs liksom. Jeg strikker heller stramt enn løst, så det er ikke at jeg har strikket for løst heller. Den ble vasket etter anvisningen og dampet før bruk. 
 

Hva er andres erfaringer med dette garnet? Hvilket garn er dere mest fornøyd med til babystrikk?

Hva heter det garnet du tenker på? :)  Er det garn i merinoull eller alpakka eller noe annet?

Her er noen erfaringer

 

Anonymkode: 9456e...f2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marlii skrev (17 minutter siden):

Noen?

Lofotstrikk har gode tilbud nå, bl.a. på garn fra Knitting for Olive :) 

Anonymkode: 9456e...f2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange gode garntips her:

https://www.amandaprosjektet.no/garnforslag-2/

Anonymkode: 9456e...f2d

Garnforslag til det prosjektet som er omtalt på siden i linken: 

GARNFORSLAG:
Babyull ”babygarn” – fra Dale Garn, Viking, Trysil, Gjestal, Rauma, Sandnes Garn m.m. Med andre ord, all babyull kan brukes, også de som ikke står på denne listen!
New zealand lammeull,
Filcolana Anina, Filcolana
Super soft/Mjuk Holst/Charmis
Knitting for Olive merino, Knitting for Olive
Sunday, Sandnes Garn (også Sunday PetiteKnit)
Tynn Merinoull, Sandnes Garn
Drops Baby Extra fine Merino, Drops
Giada og Merino extrafine, Mondial
Sky, Du Store Alpakka
2 og 3 tråders Merinoull, Nøstebarn Silkeull, Nøstebarn
Pixie tidligere Amanda, Charmis

Anonymkode: 9456e...f2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, jeg har en del garn fra KFO, allerede strikket noen plagg og har planer om flere, jeg bare reagerte så på at jeg brukte så mye mindre enn det oppskriften sier, samt at jeg følte en av buksene ble litt slaskete 🤔 om det er en erfaring med det garnet generelt eller om de fleste er fornøyde med det? Kjedelig å bruke mange timer om resultatet ikke blir bra 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marlii skrev (3 minutter siden):

Takk for svar, jeg har en del garn fra KFO, allerede strikket noen plagg og har planer om flere, jeg bare reagerte så på at jeg brukte så mye mindre enn det oppskriften sier, samt at jeg følte en av buksene ble litt slaskete 🤔 om det er en erfaring med det garnet generelt eller om de fleste er fornøyde med det? Kjedelig å bruke mange timer om resultatet ikke blir bra 🙈

Jeg har ikke erfaring med merinogarn, men jeg leste noe om at klær strikket i merinogarn generelt ofte siger.

Anonymkode: 9456e...f2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marlii skrev (11 minutter siden):

Tusen takk ☺️

Bare hyggelig :) Lykke til med strikkingen 🥰

Anonymkode: 9456e...f2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker du oppskrifter beregnet for dette garnet?

Strikker du litt hardt vil det ofte føre til at en bruker mindre garn - men da skal plaggene bli mindre enn oppgitt også, så det stemmer jo heller ikke for deg. :vetikke:

 

Anonymkode: cc480...f50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marlii skrev (7 timer siden):

Noen?

Det garnet du nevner er vel ikke nevnt i denne tråden, men det er mange som deler av sine erfaringer og det er mye inspirerende der (bl.a. bilder og beskrivelser om strikkeprosjekter og hekleprosjekter).

 

Anonymkode: 9456e...f2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Strikker du oppskrifter beregnet for dette garnet?

Strikker du litt hardt vil det ofte føre til at en bruker mindre garn - men da skal plaggene bli mindre enn oppgitt også, så det stemmer jo heller ikke for deg. :vetikke:

 

Anonymkode: cc480...f50

Nei, men samme strikkefasthet så det skulle vel gå for det samme, ser det skiller noen få meter på garnet oppgitt og garnet jeg bruker, i garnet jeg brukers favør, men ikke nok til at det er logisk at det skiller 50-100g av det som er oppgitt 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det garnet du nevner er vel ikke nevnt i denne tråden, men det er mange som deler av sine erfaringer og det er mye inspirerende der (bl.a. bilder og beskrivelser om strikkeprosjekter og hekleprosjekter).

 

Anonymkode: 9456e...f2d

Hei @Marlii Det så ut til at feil tråd ble linket. Jeg prøver igjen:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1214363-hvordan-er-ditt-forhold-til-garn-og-hva-holder-du-på-med-akkurat-nå/#comments

 

 

 

 

Anonymkode: 9456e...f2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...