Gå til innhold

Barn med «eldre» foreldre.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Datter i 4.klasse, mannen fyller 50 i år, jeg 48.

Mine foreldre var 36 og 30 da jeg ble født som barn nr 2 av 3 på 70-tallet. Min farmor var 36 da hun fikk tvillinger i 1938, min farfar var 50👍har aldri tenkt på at jeg hadde gamle foreldre i oppveksten...

Anonymkode: 1e396...94e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En i klassen til mitt barn, 3 klasse , har en far som er over 70 år. Det har blitt kommentert av barna, men har ikke hørt at de har sagt noe stygt. 

Anonymkode: 9de3d...cd8

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Prøvde å ønske meg helt vanlige ting som babyborn og gameboy alle med unge foreldre fikk, men fikk det aldri. De forsto ikke hva det var

Anonymkode: fa4d1...1fd

Tror nok det går mer på hvor løsningsorientert man er og hvor interessert man er i å oppfylle barnas ønsker. Jeg var 25 da mitt barn ble født, men det er mye han ønsker seg som jeg ikke vet hva er. Da googler jeg, spør andre foreldre eller ber barnet vise meg det i butikken. De to siste alternativene kunne man gjøre før i tiden også.

Anonymkode: 4a3fa...d92

Skrevet

Jeg husker jeg var i militæret når jeg var 18 år. Der var det en kar hvor faren var 74 år og moren var 58 år. Det var rart. Han sa det var leit å skulle kanskje miste foreldrene tidlig, men at han hadde flere eldre søsken som han hadde veldig tette bånd til. 

Anonymkode: 4dfc3...3cc

Skrevet

Jeg fikk datteren min når jeg var 35 år, men er jo ingen "dinosaur" når det gjelder hva barn liker å leke med. Hun har fått akkurat de samme tingene som vennene hennes, og gikk i samme type klær. Tror heller ingen tenkte på meg som en veldig gammel mor siden mange av venninnene hennes hadde foreldre som var på vår alder. Jeg har fulgt med i hele oppveksten på SoMe, spill osv. som hun har vært på, leker som er populære og vi har alltid hatt en veldig god kommunikasjon imellom oss. 

Så jeg tror ikke nødvendigvis barn blir ertet ut fra alderen på foreldrene. Det er heller hvordan de faktisk er som kan påvirke hva barna tenker.

Anonymkode: 0089a...e58

Skrevet

Jeg har barn på 11 og 13, og de "hyller" at min mann og jeg er så unge. Det at vi er i 30-årene noen år til er visst meget positivt. Ikke vet jeg hvorfor, men det har nok blitt snakket om på skolen eller i vennekretsene, sånn mellom barna. 

Anonymkode: db14b...cb8

Skrevet

Naboen hadde attpåklatten sin med på arbeidsplassen. Kollega: " Neimen hei du, er du med bestefar på jobb i dag?" 

Anonymkode: a9c2e...0ed

Skrevet

Vet om en mann som nærmer seg 80 år og har barn i barnehagealder. Det er spesielt. 

Anonymkode: 1225a...2de

• Liker 1
Skrevet

Jeg var 27 år når jeg fikk mitt første barn. Glad for at jeg er en relativt ung mor. Jeg ser jo at eldre foreldre i barnehagen og på skolen har litt spesielt/ urealistisk forhold til barn og oppdragelse. Alle blir jo litt sære når de blir eldre og det merkes for å si det sånn.

Skrevet

Fikk første barn som 18 åring. Var yngste mor når barnet begynte på skolen. Da siste begynte, var jeg 48. Yngste har nok fått mer av det " alle " andre har, fordi min økonomi naturligvis er bedre nå. Oppfatter en del yngre mødre, som veldig opptatt av at ungene deres skal fremstå som "perfekte". Jeg har mer den samme holdningen som før, barn er barn, alle trør feil, å da innrømmer vi, og hjelper dem. Ungenes venner har alltid vært velkomne, og de har pleid å prate litt med oss foreldre også. Tror ikke vår alder har betydd noe, hverken med første eller siste, annet enn at jeg er mer avslappet nå. Man må uansett holde seg oppdatert på alle fronter når man har barn/ungdom i hus.

Anonymkode: eb632...245

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var 27 år når jeg fikk mitt første barn. Glad for at jeg er en relativt ung mor. Jeg ser jo at eldre foreldre i barnehagen og på skolen har litt spesielt/ urealistisk forhold til barn og oppdragelse. Alle blir jo litt sære når de blir eldre og det merkes for å si det sånn.

Kan du utdype dette, hvis mulig?

Anonymkode: 3eae1...442

• Liker 1
Skrevet

Er ikke det ganske vanlig nå for tiden? Jeg husker jeg reagerte på en i klassen som hadde en "gammel far" da jeg var liten, men tidene har jo forandret seg. Folk får jo barn senere nå enn for 20-30 år siden. Og en 60-åring med en sønn på 14 ble jo far som 46-åring, ikke akkurat en uhørt alder for å få barn i 2021. 

Har en bekjent som har fått barn tidlig i 20-årene. Hun uttalte på spøk at hun og samboeren nesten følte seg på samme nivå som  ungene når de hentet i barnehagen fordi de andre foreldrene var så mye eldre enn dem. De aller fleste andre som hentet var i 40-årene og kunne ha vært foreldrene til min bekjente  ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 14.12):

Så du tror seriøst at barn og ungdommer med foreldre i 50-årene ikke har playstation, iphone eller el-spark fordi det vet ikke foreldrene hva er? Du tror de sitter hjemme med kuleramme og Beatles på CD liksom? 😂

Anonymkode: e9c22...bb1

Personen du siterer ble født i 1989, jeg har ingen problemer med å tro på vedkommende. En 50-åring på 90-tallet var født på 40-tallet og har hatt en helt annen oppvekst enn de som er 50 i dag. Og jeg husker enkelte "veldig gamle" 50-åringer fra min egen barndom. Du tror meg neppe, men her snakker vi permanentkrøller og forklekjoler, for ikke å snakke om "mann med hatt"-typen.

Jeg tviler på at det finnes så mange av den typen i dag, men det er vel ikke rart at TS har et syn på saken som er preget av egne erfaringer?

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Naboen hadde attpåklatten sin med på arbeidsplassen. Kollega: " Neimen hei du, er du med bestefar på jobb i dag?" 

Det fikk datteren min spørsmål om også. Da faren hennes var med og han hadde ikke fylt 30 engang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 9.43):

Hvor kommer det fra at barn reagerer negativt på alderen til andre barns foreldre?

Er ikke det litt rart? En 14 åring fortalte meg om mange negative kommentarer om faren sin alder, han er 60. 

Hvor kommer det fra? Er det ikke mer naturlig at barn vet at noen har eldre foldre, noen yngre? Noen tykke, noen tynne? 

Har hørt at dette er veldig vanlig.

Anonymkode: 7c7af...fe7

Det kommer, som alt annet barn mobber andre barn for, fra mamma og pappa. 

Du ser selv her på kg at folk føler det er innafor å negativt kommentere alder på foreldre i begge retninger. Dette kan vi regne med at de også snakker åpent om hjemme. "Anna, ja, er ikke det hun med den oldingen til pappa? Tenk å få unger så gammal!" eller "Beate? Er det hun med mammaen som ser ut som om hun er 18? Ikke sammen med pappaen heller. Ble sikkert gravid på ungdomsskolen!" 

Ikke det minste snodig. Så tenk på absolutt alt du sier som forelder - dine dårlige holdnigner blir ikke innenfor hjemmets vegger.

Anonymkode: 09bd1...a68

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fikk første barn som 18 åring. Var yngste mor når barnet begynte på skolen. Da siste begynte, var jeg 48. Yngste har nok fått mer av det " alle " andre har, fordi min økonomi naturligvis er bedre nå. Oppfatter en del yngre mødre, som veldig opptatt av at ungene deres skal fremstå som "perfekte". 

Anonymkode: eb632...245

Jeg fikk yngstemann i midten av 30-årene så jeg blir vel sånn midt i mellom og hadde hus og bil og jobb og ok økonomi når barna ble født. På datterens trinn er det veldig tydelig hvem som har unge mødre som skal være mer venninne enn mor allerede fra de er små.  Det er ekstremt fokus på klær og det ytre.    Virker heller ikke som foreldrene helt har festet seg ferdig ut av ungdomstiden før egne unger kommer inn i samme alder.  Og så noen eldre foreldre som bare har bestemt seg for å ikke delta i den digitale verden.. 

Jeg er likevel enig i at ikke alltid alderen som definerer. Det er også noen med veldig unge foreldre som nekter barna sosiale medier og er veldig beskyttende.  Det som mer definerer er foreldrenes syn på ting (og så klart økonomi - den kan være god som ung forelder også og dårlig som eldre foreldre). Det er mange 40-50 åringer på barnas trinn som hele vinteren er med og står på slalåm, ski osv eller er med og gamer med ungene.  Det handler om interesser.  

Anonymkode: a7690...073

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For noe tull, det går jo på personlighet 

Anonymkode: 96448...7b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg regelrett brølte da jeg leste dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...