Gå til innhold

Barn med «eldre» foreldre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor kommer det fra at barn reagerer negativt på alderen til andre barns foreldre?

Er ikke det litt rart? En 14 åring fortalte meg om mange negative kommentarer om faren sin alder, han er 60. 

Hvor kommer det fra? Er det ikke mer naturlig at barn vet at noen har eldre foldre, noen yngre? Noen tykke, noen tynne? 

Har hørt at dette er veldig vanlig.

Anonymkode: 7c7af...fe7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er vanlig. Min datter er 16, jeg 40. Flere av hennes bekjente som har foreldre som er like gamle som besteforeldrene hennes. De syntes det er flaut. 

Anonymkode: 38aec...44d

• Liker 2
Skrevet

Det er forskjell på å bemerke det å reagere negativt på det. Jeg er 35, yngste sønnen min er 11, og i klassen hans er det foreldre som er på alder med hans bestefar. Min har påpekt at X har foreldre som er mye eldre enn hans foreldre, men ikke sagt at det er noe negativt med det. 

Anonymkode: ed73f...3f3

• Liker 4
Skrevet

Husker vi var veldig opptatt av dette da jeg var yngre. Vi syntes det var såååå kult at moren til ei i klassens var så ung da vi var 11-12 år gamle. At grunnen til at hun var så ung, var at hun var 15 da hun ble mor, og at det ikke er noe å rope hurra for, reflekterte vi lite over. Generelt la vi merke til det som skilte seg ut både den ene og den andre veien. Mamma var 28 da jeg ble født og jeg syntes hun var så gammel og ukul. :ler: 

Anonymkode: e8870...b00

• Liker 9
Skrevet

I den alderen reagerer man på alt som er annerledes. En venninne kommenterte noe om at stefaren min var gammel da jeg var barn, og jeg ble skikkelig lei meg. Jeg husker det var en diskusjon blant jentene om når man var virkelig gammel, og det var en som var fast bestemt på at "50 var den kritiske alderen". Da hadde alle fedre i 40-årene, og jeg den eneste over 50. Jeg prøvde å motsi henne, og hun rikket seg ikke.

Det gikk såpass innpå meg at mamma skjønte noe var galt, og jeg begynte å gråte da jeg fortalte henne det. Vi snakket litt om det, og så gikk det fint. 

Venninnen min hadde nok skammet seg dersom hun husket det nå, men det gjør hun neppe. Uansett er stefaren min en veldig ressurssterk og intelligent mann som jeg er glad jeg har hatt i livet mitt. Ville ikke byttet ham mot noen.

Anonymkode: a8c45...b17

• Liker 7
Skrevet

Husker klassevenninnen min hadde en far som fylte 50, da gikk vel vi i 4 eller 5 klasse. Da var min far i begynnelsen av 30 åra. Husker jeg syntes det var gammelt, og venninnen min svarte meg faktisk at det er fordi hun er lillesøster. 

Jeg var fæl da, for jeg sa alltid det jeg tenkte. Vi er gode venner i dag 😊

Anonymkode: 09761...763

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er forskjell på å bemerke det å reagere negativt på det. Jeg er 35, yngste sønnen min er 11, og i klassen hans er det foreldre som er på alder med hans bestefar. Min har påpekt at X har foreldre som er mye eldre enn hans foreldre, men ikke sagt at det er noe negativt med det. 

Anonymkode: ed73f...3f3

Det er jo ikke ofte barn aktivt går inn for å være slemme, men de sier ting direkte, og det bidrar til at noen føler seg utenfor. Om du går bort til en annen og sier "du har gamle foreldre!", vil sannsynligvis det barnet bli lei seg. Barn ser jo ikke på slike ting som vi voksne gjør.

Anonymkode: a8c45...b17

• Liker 1
Skrevet

Nå er jo ikke det så uvanlig lenger. Mange som får barn sent. Flere «godt» voksne foreldre i klassen til datteren min. Tror ikke de tenker så nye over det. Ungdomsskolen

Anonymkode: 83d5f...2bc

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror dette er noe jenter henger seg mest opp i. Husker lillesøsteren min var veldig flau over foreldrene våre, de var 38 og 40 år når hun ble født. 
Selv har jeg en sønn som har mange kompiser med eldre foreldre, spesielt eldre fedre. Har aldri hørt at noen av guttene har nevnt dette noen gang. 

Anonymkode: 5e9d7...b45

• Liker 2
Skrevet

I klassene til mine barn er nesten alle «eldre», dvs at de fleste fikk barn fra 30 år og opp. Noen, spesielt fedrene, er mye eldre, uten at jeg noen gang har hørt noen av mine barn nevne det med ett ord. Men det er klart, om man bor et sted der alle andre fikk barn tidlig i 20-årene, og er den eneste «gamle», er barn raske til å legge merke til det, som alt annet annerledes.

Anonymkode: b8ca3...8ab

• Liker 2
Skrevet

Man får kommentarer uansett hvilken retning dette går. Hilsen "ung" mor.

Anonymkode: 899bc...79c

• Liker 5
Skrevet

Jeg husker når jeg vokste opp så hadde en klassevenninne det vi anså som gamle foreldre - i dag hadde de ikke blitt ansett for å være så gamle, men den gangen var ble de det, og det var mest fordi de kledde seg i klær som mine besteforeldre og dermed virket veldig gammeldagse - tenkt crimplenekjoler og "bestemorkrøller".   Min yngste har venner hvor foreldre er født mellom 1967 og 1990, men jeg tror ikke de merker så stor forskjell, men et par av mødrene født på 90-tallet og som nå er skilt er litt mer opptatt av å være barnas venner og er tydelig mer opptatt av fest og dating enn andre....

Anonymkode: a7690...073

Skrevet

Barn (noen, i småskolealder) er opptatt av alt som er likt og det å passe inn og være akkurat som alle andre. Så legger de merke til de tingene der de selv «skiller seg ut». For eks «de fleste mødrene er 30-og-noe, men du mamma, er 40-og noe!». De andre jentene veide 30-og-noe, og noen tom 40-og-noe, men jeg: 20-og-noe! Hvorfor, jeg vil også være 30-og-noe! Osv. Mitt ene barn er slik, der har vi måttet snakke mye om alt som er forskjellig og like fint/uvesentlig, kosthold, kjæledyr og besteforeldre, alder, hårlengde og søsken.

Anonymkode: 8a1b3...755

• Liker 1
Gjest SnowBells
Skrevet (endret)

Sjefen min fikk en uplanlagt attpåklatt som 46-åring. Hun spurte ham rett ut når han hadde kommet i tenåringsalderen, om kompisene hans syntes at morra hans var gammel. Han bare skoggerlo og sa at herregud mamma ALLE foreldre er gæmliser! Shit dere er jo over TRETTI, det er dritgammelt! 

Dersom det er barn som kommenterer i negativ forstand at en forelder er 50 og ikke 40, så vil jeg påstått at det har de hørt av en voksen først.

Statistikk viser jo også tydelig at mange eldre foreldre har høy utdannelse og ofte veldig god helse (f eks leger), slik at de ofte faktisk er mer aktive med barna enn f eks en del yngre foreldre. 

Endret av SnowBells
Skrevet

Venninden min var den eneste som hadde mamma som var over 40 da hun ble født, resten av mødrene var 10-15 år yngre. Mener å huske at jeg synes det var kult at hun ene moren bare var 30 år da vi startet på skolen, men kan ikke komme på at det ble snakket om fram til ungdomsskolen da vi snakket om at hun ene moren var så mye sprekere enn de andre, hun stod liksom på snowboard og klatret! Det var jo hun eldste av alle mødrene så vi så jo fort at alder ikke hadde noenting å si.  

Anonymkode: a0cd2...ebb

• Liker 3
Skrevet

SnowBells skrev (15 minutter siden):

Sjefen min fikk en uplanlagt attpåklatt som 46-åring. Hun spurte ham rett ut når han hadde kommet i tenåringsalderen, om kompisene hans syntes at morra hans var gammel. Han bare skoggerlo og sa at herregud mamma ALLE foreldre er gæmliser! Shit dere er jo over TRETTI, det er dritgammelt! 

Dersom det er barn som kommenterer i negativ forstand at en forelder er 50 og ikke 40, så vil jeg påstått at det har de hørt av en voksen først.

Statistikk viser jo også tydelig at mange eldre foreldre har høy utdannelse og ofte veldig god helse (f eks leger), slik at de ofte faktisk er mer aktive med barna enn f eks en del yngre foreldre. 

Enig i alt. Barn synes alle foreldre er gamle uansett om de var 20 eller 50 da de fikk dem. Dette er såpass spesielt å kommentere at jeg også tror det må ha kommet fra en voksen først. Jeg har aldri opplevd at foreldres alder har vært kommentert eller snakket om på noe som helst vis. Barn bryr seg ikke om sånt.

Anonymkode: 6d0b6...8a7

Skrevet

Er er født i 1989 og attpåklatten, foreldrene mine var 40 år det året de fikk meg. Mamma kledde meg ikke tidsriktig når jeg var barn og for ung til å bestemme selv, så de plaget og erta meg for klærne mine . Jeg hadde ute arveklær etter mine brødre som var mye eldre enn meg, misunnet de som hadde sånn fargerik Helly Hansen dress og Rottefella ski og skisko.  

jeg var flau over foreldrene mine fordi de var så mye eldre enn andre sine og der var anderledes. Siden jeg var yngst or oppvokst som enebarn siden brødrene var sp mye eldre, jeg kjente på den vonde følelsen av å være alene med gamle foreldre på ferier. Prøvde å ønske meg helt vanlige ting som babyborn og gameboy alle med unge foreldre fikk, men fikk det aldri. De forsto ikke hva det var

høres overfladisk ut . Men barn vil ha det andre barn har og føler det likt . Sikkert derfor vennene til datteren din reagerer på alderen til faren. Det er uvanlig og anderledes. Det liker ingen barn 

Anonymkode: fa4d1...1fd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er er født i 1989 og attpåklatten, foreldrene mine var 40 år det året de fikk meg. Mamma kledde meg ikke tidsriktig når jeg var barn og for ung til å bestemme selv, så de plaget og erta meg for klærne mine . Jeg hadde ute arveklær etter mine brødre som var mye eldre enn meg, misunnet de som hadde sånn fargerik Helly Hansen dress og Rottefella ski og skisko.  

jeg var flau over foreldrene mine fordi de var så mye eldre enn andre sine og der var anderledes. Siden jeg var yngst or oppvokst som enebarn siden brødrene var sp mye eldre, jeg kjente på den vonde følelsen av å være alene med gamle foreldre på ferier. Prøvde å ønske meg helt vanlige ting som babyborn og gameboy alle med unge foreldre fikk, men fikk det aldri. De forsto ikke hva det var

høres overfladisk ut . Men barn vil ha det andre barn har og føler det likt . Sikkert derfor vennene til datteren din reagerer på alderen til faren. Det er uvanlig og anderledes. Det liker ingen barn 

Anonymkode: fa4d1...1fd

Så du tror seriøst at barn og ungdommer med foreldre i 50-årene ikke har playstation, iphone eller el-spark fordi det vet ikke foreldrene hva er? Du tror de sitter hjemme med kuleramme og Beatles på CD liksom? 😂

Anonymkode: e9c22...bb1

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du tror seriøst at barn og ungdommer med foreldre i 50-årene ikke har playstation, iphone eller el-spark fordi det vet ikke foreldrene hva er? Du tror de sitter hjemme med kuleramme og Beatles på CD liksom? 😂

Anonymkode: e9c22...bb1

Enig! Der er det foreldrene selv som er problemet og ikke alderen deres. Tydelig en veldig ung person som har skrevet det innlegget når de tror man er helt antikvarisk som 40-åring. :ler:

Anonymkode: 6d0b6...8a7

• Liker 6
Skrevet

Dette kan jeg huske at vi reagerte på da vi var barn. En venninne hadde foreldre som var på alder med mine besteforeldre, og en storebror som var like gammel som faren min. Husker at hun syns det var flaut at de var gamle. Men de var veldig hyggelige folk som lot oss barna være masse hjemme hos dem. Moren var hjemmeværende husmor og hadde massevis av tid til å bake og lage godsaker til oss barna. Alltid like hyggelig å være hos dem. 

Anonymkode: 1225a...2de

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...