Gå til innhold

HVORFOR kaster alltid katter opp..

Fremhevede innlegg

Skrevet

.. på et golvteppe, eller oppå ledninger, på sofa o.l? 
Hvorfor aldri på golvet der det er lett å vaske det opp, liksom? Hva er greia? 

Anonymkode: 4d59f...493

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjør de da ikke. Våre kaster alltid opp på gulvet når de kaster opp.

Anonymkode: 2bfdf...894

Skrevet

Trodde spørsmålet var overskriften, som jeg tenkte å hjelpe deg med 😅

Jeg vet ikke hvorfor de kaster opp der og der, men de må ha matskåla på skrå. Altså, ikke flatt på gulvet. Da spiser de «feil», noe som utløser brekninger. 
Vi fikk tips om det av en på dyrebutikken nylig, og i dag satt jeg i pad - brettet mitt under skålene for å se om det hjelper 😅 Finnes egne katteskåler for det, (så det på Insta i dag), så da er det hvert fall normalt at katter spyr. 

• Liker 1
Skrevet

De leter etter noe som absorberer for å slippe å få spy på føttene. Samme gjør de når de skal tisse. Kaster de opp på noe, feks ledninger, er det større sjanse for at spyet «samles» rundt tingen, så det er mindre risiko for at det renner på dem.

Anonymkode: b2f55...29f

• Liker 1
Skrevet

Ps, Våre mater også opp på gulvet. Vinduskarmen et par ganger 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Har lest at de finner noe å klore seg fast i så de får til å gjøre den opp og ned-bevegelsen de gjør før de kaster opp... haha, aner ikke om det er sant da

Anonymkode: d9522...249

• Liker 1
Skrevet

Det er jo selvfølgelig at de skal se menneske slaven banne og steike, mens det ligger på alle fire på gulvet og vasker...! 

• Liker 3
Skrevet

Haha 😅  mange bra svar og tips her. Har hatt en katt i 16 år nå, og noen som har kommet og gått, så har observert de. Jeg har nylig flytta, og soverommet mitt ligger langt fra stua. Sverger på at katta mi springer hele veien fra stua til utenfor soverommet mitt. Våkner en og annen gang av brekningslydene før den plasserer spyet sitt rett utenfor. Når jeg ikke våkner så må jeg alltid se ned på matta når jeg åpner døra for å ikke tråkke i noe. 
problemet øker jo lengre pelsen blir, virker det som. Så hun klippes jevnlig. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Har ikke den erfaringen. Min katt kaster opp på gulvet. 

Anonymkode: 35b01...caa

Skrevet

Min er overraskende flink til å kaste opp kun på gulvet. Men så har vi lite tepper da. Men har våknet en gang av at hun sto oppå meg i senga og laget de lydene de gjør før de kaster opp. Sjeldent har jeg våknet og flyttet en katt ned på gulvet så kjapt 😄

Anonymkode: f2c48...2bd

Skrevet

Hunden min kaster konsekvent opp på stueteppet. Når hun var valp og gjorde fra seg inne; var det også kun på tepper..

Anonymkode: 2eca4...441

Skrevet

Hvis de ligger på et gulvteppe og sover mye slik som våre, og må kaste opp, så går de ikke et annet sted som oss mennesker, men de kaster opp der og da (noen rygger litt bakover mens det skjer), og da blir det ofte på teppet. Har flere ledninger på teppet vi også, men man må bare vende seg til det :Nikke: Er det ofte og mye så bør man gå over til et digestive care fôr, og også begrense hvor mye katten spiser av gangen så ikke det er snakk om overspising som er grunnen til oppkastet.

Anonymkode: d9a58...0c4

Skrevet

Vår kaster alltid opp utenfor tepper og sofa. Heldigvis. Men så kan jeg også telle på én hånd hvor mange ganger hun har kastet opp, å hun blir 4 i mai. 

Anonymkode: 65397...6a9

Skrevet

Min kaster forøvrig nesten bare opp pga hårballer, så når jeg er flink til å stelle pelsen og gre henne så blir det også mindre hårballer. Det finnes også for som kan redusere hårballer om man har katt som sliter med det :)

Kaster katten ofte opp uten at det er pga hårball den skal ha opp så ville jeg tatt en tur til dyrlegen da, eller forsøkt et annet for, de skal ikke kaste opp så ofte.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Min kaster forøvrig nesten bare opp pga hårballer, så når jeg er flink til å stelle pelsen og gre henne så blir det også mindre hårballer. Det finnes også for som kan redusere hårballer om man har katt som sliter med det :)

Kaster katten ofte opp uten at det er pga hårball den skal ha opp så ville jeg tatt en tur til dyrlegen da, eller forsøkt et annet for, de skal ikke kaste opp så ofte.. 

Ja det er mest pels ja. Hun begynner å bli såpass gammel at hun spiser kun spesialfór, ikke har hun gode tenner så hun orker ikke tygge, så mest mulig av det som er lett for henne å svelge. 
Hun får daglig pelsstell og jevnlige helbarberinger, men ser at oppkast øker (ikke ofte men noen ganger i mnd) når pelsen blir lengre som nå. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...