Gå til innhold

Ankelbrudd og jobb med mye trasking

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg opererte ankelen for tre måneder siden, etter flere ankelbrudd. Kirurgen var godt fornøyd med resultatet og fleksibiliteten i leddet. Jeg har trent med fysioterapaut. Tilbake i jobb nå hvor jeg er mye på beina og smertene er virkelig ille nå. Kan dette gå seg raskt til? Kanskje foten bare ikke er vant til å gå så mye? Tips? Redd NAV skal begynne å lure om jeg fortsetter sykemelding nå, men jeg sleper det brukne benet etter meg nå på slutten av dagen 

Anonymkode: e9df3...f2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipset er at du bør snakke med fysioterapeuten eller lege. Ingen her kan gi deg noe svar.

Anonymkode: b7ce4...a6c

• Liker 1
Skrevet

Tror det der er ganske normalt - jeg hadde vondt LENGE etterpå. Begynte hos fysio etter ca 3 mnd (det var først da jeg fikk lov å begynne å gå). Jeg bor ca 400 meter unna fysioterapeuten, og de første 3-4 ukene kjørte jeg istedet for å gå. Jeg husker at med meg så gikk det plutselig veldig mye bedre, og hadde problem/vondt å gå i nedoverbakker lenge etter at det var greit å gå bortover. 

Nå har det gått 2 år, og jeg kjenner det ikke lenger. 

Anonymkode: 1d130...251

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tipset er at du bør snakke med fysioterapeuten eller lege. Ingen her kan gi deg noe svar.

Anonymkode: b7ce4...a6c

Jo det kan de, for jeg spør om erfaringer! Ikke medisinske råd! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror det der er ganske normalt - jeg hadde vondt LENGE etterpå. Begynte hos fysio etter ca 3 mnd (det var først da jeg fikk lov å begynne å gå). Jeg bor ca 400 meter unna fysioterapeuten, og de første 3-4 ukene kjørte jeg istedet for å gå. Jeg husker at med meg så gikk det plutselig veldig mye bedre, og hadde problem/vondt å gå i nedoverbakker lenge etter at det var greit å gå bortover. 

Nå har det gått 2 år, og jeg kjenner det ikke lenger. 

Ok så bra! Godt å høre at det gikk plutselig bedre! Kanskje den bare må venne seg til det hele, slik jeg mistenker

Skrevet

Dette vet jeg ikke sikkert, men jeg tror de nevnte at det var normalt at det gjorde vondt. Men at det ikke gjør noe. Det heter seg jo at man kan holde på til smertegrensen, men det går jo ikke når det gjør vondt å gå. 

Men det skader jo ikke å høre med fastlegen. Jeg fikk 100% sykmelding i seks uker, og 50% sykmelding de neste 6 ukene, og jeg har en stillesittende jobb. 

Skrevet

Jeg skadet kneet for noen år siden, slik at jeg ikke kunne gå på det på mange uker, og jeg måtte være forsiktig i noen måneder. Musklene rundt kneet forsvant, og det tok mange måneder før jeg kunne gå normalt igjen. Det tok et år før jeg var tilbake til normal styrke.

Ifølge fysioterapeut  er dette en helt normal konsekvens av å ikke bruke muskler. Det som er viktig er å trene opp gradvis, siden de stabiliserende musklene også er redusert. Når de stabiliserende musklene er for svake vil leddene utsettes for ekstra belastning, noe som kan føre til skader.

Jeg vil anbefale deg å gå til legen, forklare arbeidssituasjonen og smertene, og be om litt sykmelding. Sykmelding 20% betyr ikke nødvendigvis at du må være borte fra jobb en dag i uka, det kan bety at du har 20 % mindre å gjøre, og dermed kan få langsommere og ta flere pauser. 

Dette er ikke en uvanlig problemstilling for nav. De vil kanskje be om at du heller får andre arbeidsoppgaver en periode, men det må i såfall du, arbeidsgiver og nav diskutere sammen i et trepartsmøte, eventuelt med lege også.

Anonymkode: 4c2af...d71

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg skadet kneet for noen år siden, slik at jeg ikke kunne gå på det på mange uker, og jeg måtte være forsiktig i noen måneder. Musklene rundt kneet forsvant, og det tok mange måneder før jeg kunne gå normalt igjen. Det tok et år før jeg var tilbake til normal styrke.

Ifølge fysioterapeut  er dette en helt normal konsekvens av å ikke bruke muskler. Det som er viktig er å trene opp gradvis, siden de stabiliserende musklene også er redusert. Når de stabiliserende musklene er for svake vil leddene utsettes for ekstra belastning, noe som kan føre til skader.

Jeg vil anbefale deg å gå til legen, forklare arbeidssituasjonen og smertene, og be om litt sykmelding. Sykmelding 20% betyr ikke nødvendigvis at du må være borte fra jobb en dag i uka, det kan bety at du har 20 % mindre å gjøre, og dermed kan få langsommere og ta flere pauser. 

Dette er ikke en uvanlig problemstilling for nav. De vil kanskje be om at du heller får andre arbeidsoppgaver en periode, men det må i såfall du, arbeidsgiver og nav diskutere sammen i et trepartsmøte, eventuelt med lege også.

Anonymkode: 4c2af...d71

Tusen takk for svar! Jeg kan dessverre ikke få andre arbeidsoppgaver- og jeg har ansvar for HMS, sikkerhet, evakuering etc.
jeg tenker nå at å bruke krykker under de vanlige oppgavene og spare benet mest mulig er en løsning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...