AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #1 Skrevet 10. januar 2022 De fleste tar av lyset når de legger seg på kvelden men jeg må ha minst 4 lys på. Hver kveld når jeg legger meg innbiller jeg meg at det er noen utenfor selvom jeg vet at dette ikke stemmer. Anonymkode: dd32d...b1c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Utenfor vinduet? Har du gardiner du kan trekke for da? Jeg tenker som så at hvis det er mennesker du er redd for, så er du jo mer synlig hvis du har lyset på. Er du i mørket kan de se deg like dårlig som du kan de dem. For min del har jeg fortsatt mye fantasi som voksen, så er redd for monster 🤣 Vet de ikke eksisterer, men etter at traileren til "lights out" eller noe sånt dukket opp i feeden min på facebook for en del år siden så synes jeg innimellom det er litt ekkelt å skru av lyset, men jeg vet det er bare tull så jeg skrur av lyset uansett. Anonymkode: 4cd1c...cef
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Utenfor vinduet? Har du gardiner du kan trekke for da? Jeg tenker som så at hvis det er mennesker du er redd for, så er du jo mer synlig hvis du har lyset på. Er du i mørket kan de se deg like dårlig som du kan de dem. For min del har jeg fortsatt mye fantasi som voksen, så er redd for monster 🤣 Vet de ikke eksisterer, men etter at traileren til "lights out" eller noe sånt dukket opp i feeden min på facebook for en del år siden så synes jeg innimellom det er litt ekkelt å skru av lyset, men jeg vet det er bare tull så jeg skrur av lyset uansett. Anonymkode: 4cd1c...cef Nei ikke utenfor, inne i huset, rett utenfor soveromsdøren som står på vidt gap. Jeg føler jeg ser noen for så så redd kan jeg bli samtidig som jeg vet at det ikke er noen der?! Anonymkode: dd32d...b1c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #4 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei ikke utenfor, inne i huset, rett utenfor soveromsdøren som står på vidt gap. Jeg føler jeg ser noen for så så redd kan jeg bli samtidig som jeg vet at det ikke er noen der?! Anonymkode: dd32d...b1c Hva med å lukke døra og åpne vinduet for å få luft? Og sjekke at inngangsdør er låst osv før du legger deg? Ja altså jeg er jo redd for monstre selv om de ikke finnes så 🤣. Mange mennesker er redd for mørket. Her kan du lese litt om det, og du bør spesielt legge merke til det som står om at frykt og angst er to forskjellige ting. https://forskning.no/hjernen-psykologi-spor-en-forsker/hvorfor-er-vi-morkeredde/1621112 Anonymkode: 4cd1c...cef
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #5 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva med å lukke døra og åpne vinduet for å få luft? Og sjekke at inngangsdør er låst osv før du legger deg? Ja altså jeg er jo redd for monstre selv om de ikke finnes så 🤣. Mange mennesker er redd for mørket. Her kan du lese litt om det, og du bør spesielt legge merke til det som står om at frykt og angst er to forskjellige ting. https://forskning.no/hjernen-psykologi-spor-en-forsker/hvorfor-er-vi-morkeredde/1621112 Anonymkode: 4cd1c...cef Takk for link. Men det kan vel ikke være helt innfor grensen normal og «fantasere» om at det finnes en skygge eller at noen er der? Anonymkode: dd32d...b1c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #6 Skrevet 10. januar 2022 Jeg er veldig mørkredd. Og har hatt nattskrekk/terror så lenge jeg kan huske. Våkner på natta av skikkelser i rommet som iakktar meg. Hiver meg under dyna, hopper I andre enden av senga. Hyler osv. Har skremt mannen noen ganger for å si det sånn. 🤭 Jeg er voksen med 3 barn. Jeg er så mørkredd, at en gang jeg var på hytta til faren min alene med barna mine (pappa måtte på jobb, så var èn natt han måtte hjemom). Vekte jeg ene barnet for jeg turte ikke gå på do alene (innebygd utedo). Og jeg la meg tidlig for jeg taklet ikke å sitte alene i stua med mørk skog utenfor, tenkte hele tida på at noen kom til vinduet. Jeg skulle gitt mye for å ikke ha det sånn. Det er helt fryktelig. Kjelleren er null stress på dagtid, men så fort kvelden kommer vil jeg ikke ned. Men, de få gangene jeg er alene hjemme er jeg ikke like redd når jeg ligger i senga. Synes det er flaut egentlig. Og ungene vet ikke at jeg er så mørkredd som det jeg er. Rundt de er jeg tøff, heldigvis. Anonymkode: 6b67c...bfd
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #7 Skrevet 10. januar 2022 Altså. Grunnen til at mennesker fornemmer noen i mørket er at vi er omgitt av ånder. Men slapp av, de fleste av åndene vil deg bare vel. De som ikke vil deg vel er veldig veldig sjelden. Anonymkode: 85694...98b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #8 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Altså. Grunnen til at mennesker fornemmer noen i mørket er at vi er omgitt av ånder. Men slapp av, de fleste av åndene vil deg bare vel. De som ikke vil deg vel er veldig veldig sjelden. Anonymkode: 85694...98b Er du seriøst? Er det ånder her????😳 Anonymkode: dd32d...b1c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #9 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er veldig mørkredd. Og har hatt nattskrekk/terror så lenge jeg kan huske. Våkner på natta av skikkelser i rommet som iakktar meg. Hiver meg under dyna, hopper I andre enden av senga. Hyler osv. Har skremt mannen noen ganger for å si det sånn. 🤭 Jeg er voksen med 3 barn. Jeg er så mørkredd, at en gang jeg var på hytta til faren min alene med barna mine (pappa måtte på jobb, så var èn natt han måtte hjemom). Vekte jeg ene barnet for jeg turte ikke gå på do alene (innebygd utedo). Og jeg la meg tidlig for jeg taklet ikke å sitte alene i stua med mørk skog utenfor, tenkte hele tida på at noen kom til vinduet. Jeg skulle gitt mye for å ikke ha det sånn. Det er helt fryktelig. Kjelleren er null stress på dagtid, men så fort kvelden kommer vil jeg ikke ned. Men, de få gangene jeg er alene hjemme er jeg ikke like redd når jeg ligger i senga. Synes det er flaut egentlig. Og ungene vet ikke at jeg er så mørkredd som det jeg er. Rundt de er jeg tøff, heldigvis. Anonymkode: 6b67c...bfd Jeg er så redd at jeg kunne gått til naboen midt på natten og ringt på 🤪… det har jeg ikke gjort enda men det er «trøsten min» Anonymkode: dd32d...b1c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #10 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Altså. Grunnen til at mennesker fornemmer noen i mørket er at vi er omgitt av ånder. Men slapp av, de fleste av åndene vil deg bare vel. De som ikke vil deg vel er veldig veldig sjelden. Anonymkode: 85694...98b Nei, grunnen til at mennesker fornemmer noen i mørket er at fantasien spilles oss et puss. Det finnes ikke ånder, spøkelser, monstere osv. Er mørkeredd selv av og til, å gå opp trapper (f eks kjellertrappen) i mørket er noe av det verste jeg vet, føler noe jager meg opp. Men er det realistisk at det er noen bak meg? Er det sannsynlig at noen står utenfor soveromsdøren din dersom ytterdøren din er låst? Det er sånn jeg roer meg ned, nesten litt kognetiv terapi. Realismen lenge leve 😊 Anonymkode: 530b8...b27
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #11 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, grunnen til at mennesker fornemmer noen i mørket er at fantasien spilles oss et puss. Det finnes ikke ånder, spøkelser, monstere osv. Er mørkeredd selv av og til, å gå opp trapper (f eks kjellertrappen) i mørket er noe av det verste jeg vet, føler noe jager meg opp. Men er det realistisk at det er noen bak meg? Er det sannsynlig at noen står utenfor soveromsdøren din dersom ytterdøren din er låst? Det er sånn jeg roer meg ned, nesten litt kognetiv terapi. Realismen lenge leve 😊 Anonymkode: 530b8...b27 Nei det er ikke realistisk når ytterdøren er låst, jeg vet det ikke rasjonelt. Men jeg er like like redd når jeg må gå i mørket og ser en varebil. Da tenker jeg automatisk at min siste time har kommet. Det er så skummelt at jeg kunne tatt en beroligende om jeg hadde det tilgjengelige men det får jeg ikke av legen på det grunnlaget. Anonymkode: dd32d...b1c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå