Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har et problem med min 1 klassing.

Vil ikke spise mat om morgenen,i allefall ikke vanlig mat.

Han spiser visst han får sjokolade pålegg,eller toast,kaptein kjeks med brun ost.

Hva gjør jeg?

Jeg er streng med sjokoladepålegg,1 gang i uka,ellers får han la være å spise.

Eller skal jeg gi en halv skive? og begrense der?

Så er det lunch på skolen,nisteboks med mat.

Spiser ingen ting der heller,to til tre biter av knekkebrød eller brødskive.

Han får med frukt eller gulerot og det er borte,har vel sist noe av det.

Dette er så vanskelig,og jeg vet at kroppen trenger mat om morgenen for å få en god start på dagen.

Vi er jo uvenner om dette hver morgen. :sur:

Tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter det noen sammen med han og spiser? Jeg merker forskjell på lille niese når hun sitter alene (hun sitter ofte og spiser mens min søster løper rundt og gjør andre ting), og når hun sitter sammen med oss andre og spiser. Det er mye enklere å få mat i henne når hun har selskap av noen andre som spiser, og når det er litt ro rundt spisinga. Vi tenner lys på bordet, og tar oss i alle fall 20 minutter, og da går det i alle fall ned en del mat. Lille niese er jo bare to år så det er jo stor forskjell på det og en førsteklassing, og det kan jo hende du har prøvd dette allerede. Men om du ikke har gjort det kan det jo være en ide som er verd et forsøk.

Skrevet

Kjenner til problemet. Min 2.klassing spiser, men det måtte en laang runde med snakk om hvor viktig det var for kroppen å få mat om morgenen osv. før det ble en vane å spsie frokost. Nå går det greit, og han spiser frokost. Ofte ikke mer en en halv skive, men med litt melk til så er det jo mye bedre enn ingenting. Vi prøver å la han bestemme selv om han vil ha brødskive, frokostblanding, frukt eller yougert, bare det er fornuftig mat. Jeg ville nok ikke gitt kjeks, men hvis det er eneste mulighet så....Hva med en halv skive med vanlig pålegg, så en kjeks til slutt som "gulerot".

Det hjalp også for oss at det stod i "skolereglene" at barna skulle ha spist frokost før de kom på skolen. Det var visst et godt argument her i huset ;)

Skrevet

Ikke alle barn har noe særlig med matlyst på morgenen og formiddagen.

Jeg var og er slik selv.

Mat som skal inn før kl 12 må jeg tvinge i meg - det er absolutt ikke noe godt. Og slik har det vært så lenge jeg kan huske.

Men jeg spiser jo fordi jeg vet at jeg bør det - en 1. klassing har ikke slike erfaringer.

Skrevet

Sønnen min vil også helst ikke ha mat om morgenen, og spiste heller aldri frokost før han gikk i barnehagen. Men nå når han går på skolen MÅ han ha noe mat. Fikk melding i meldeboka da han begynte i første klasse om at han klagde på at han var sulten i 9-10 tiden og ikke orket å gjøre noen ting :icon_neutral:

Så da ble det litt kamp i begynnelsen. Nå spiser han frokost hver dag. Jeg kjøper gjerne rundstykker innemellom som han er veldig glad i. Og bruker av og til yoghurt som "gulerot". Ellers får han alltid med sunne grovbrødskiver, gulerot, druer, kiwi og lignende med i matboksen på skolen.

Stå gjerne opp litt tidligere og spis frokost sammen, så blir det mye koseligere. Lag det litt hyggelig, og lag mat som frister uten at det nødvendigvis er usunt.

Lykke til :klem1:

Skrevet

Om det ikke er godt med brødskive kan dere kanskje prøve en banan eller annen frukt? Corn flakes er ikke så ille, selv om kornblandinger er bedre. Så er det noe for kroppen å jobbe på frem til lunsj. Om h*n spiser frukt på skolen, ville jeg gitt med mer av det, det er jo sunt, og det er viktig at de får i seg næring. Ellers er jeg enig med deg i å la være sjokoladepålegget.

Skrevet

;)

Takk for gode rår og tips.

Enig det med " en gulerot" på slutten.

Forklarte han at kroppen hadde behov for mat.

En halv skive er nok,bare det kommer litt mat i magen om morgenen.

Det å sitte ved frokost bordet sammen om morgenen,

er ikke så enkelt vi gjør det de andre måltidene.

Og klar det er hyggelig og apetitten blir bedre.

Vi har brukt,kornblandinger med melk på,men d vil han ikke ha lenger!

yoghurt spiste han som liten,men det er det oxo slutt på.

Jeg prøver å bruke frukt og grønsaker det er jo sunnt!

Og kanskje prøve litt belønningssystemer visst han spiser :sjenert:

Litt godt å høre at det er flere som sliter med det samme.

har to gutter til som er 41/2 år og de spiser bra!

Skrevet

Jeg var slik, og er det ennå.

Det jeg har lagt merke til er at magen min våkner tregere enn resten av kroppen, jeg må ha vært våken, og i aktivitet i 2-4 timer før jeg klarer å spise uten å bli uvel.

Klart jeg har hatt perioder hvor jeg har forsøkt å være “sunn” og tvinge i meg en skive til frokost, men det er ikke bra for meg og min kropp, så jeg har sluttet med det. Kan det være det er slik for han og, men at “snopefrokost” gjør at han blir så godtesyk at han ikke tenker på at han bli uggen om en halvtime/time?

Det jeg kan spise til frokost om jeg må er råkost, et eple eller to pleier gå bra. Jus går og greit, men er jo ikke særlig sunt, bruker det en sjelden gang for å få fart på blodsukkeret på morgenen.

Hva med å ta med et eple, noen plommer, druer el han kan spise på veien til skolen? Da vil og kroppen ha fått våket litt.

Skrevet

Det er ganske vanlig å ha lyst på noe søtt som start på dagen, og en grov brødskive med sjokoladepålegg er bedre enn ikke noe mat i det hele tatt. La ham få et glass melk eller juice ved siden av, så har han i hvert fall litt i maven frem til lunsj.

Hva du skal gjøre for at han skal spise lunsjen sin vet jeg ikke, har du hørt med klassestyrer om de har en avsatt tid inne til spising før de får lov å gå ut?

Spiser han sakte, og de får lov å gå ut når de er ferdige, kan det jo hende at han rett og slett ikke rekker å putte i seg stort før de første er på vei ut døra, og vi vet jo hvordan unger er... går noen fra bordet, så skal vel ikke JEG sitte her og gå glipp av all moroa... :)

Skrevet

Er det så ille om han spiser nugatti da? Har du skikkelig brød, frukt og noe sundt å frikke kan jeg ikke si at jeg synes nugatti er så ille.

Skrevet

Datteren min som går i 2 klasse fikk lov til å legge seg en halv time senere nå i år enn i fjor. Men visse kriterier, deriblant at hun MÅ spise frokost. Om hun ikke gjør det, drar vi inn den halvtimen igjen. Det har funket veldig bra for oss. Hun vil på ingen måte legge seg kl 20 igjen nemlig.

Skrevet

Sitter og tenke på min store gutt på 13, som forsåvidt spiser frokost,, ei skive, men som i 80 prosent av skoledagene ikke spiser matpakken sin på skolen. Dette er en stadig tilbakevendende krangel/diskusjon hos oss, for han "er ikke sulten" på skolen.

Jeg blir :sur: for han får nærmest bestemme selv hva han vil ha med, innenfor rimelighetens grenser, er litt opptatt av kosthold og han er temmelig vanskelig i matveien.

Var ikke akkurat gode råd her, men fikk litt utløp for min :frustrert: !

Skrevet

Vi er flere..med samme problem!

Jeg synes ikke nugatti hver dag er greit...... :overrasket: !!!

Mulig jeg er litt streng,men det er trossalt mye diskutert at barn får i seg mye sukker,hver dag.

Synes det sksl brukes noen dager,og da blir guttene mine gla`...Jippi,får vi det mamma?

Melk eller juice er greit,sammen med litt brød,knekkebrød.

Frukt og grønnsaker,det går stortsett ned....Kanskje j får bruke det som frokost

visst ikke noe annet går ned. :sjenert:;)

Takk,fint å høre fra dere.

Vet jo at barn spiser blir de sultene nok!

men er opptatt av starten på dagen,for å få en god skole dag :)

Skrevet

Liker barnet omelett, eggerøre, pannekaker, grøt eller noe annet som ikke er brød? Kan være barnet syns brød blir for tørt, så tidlig på morningen.

Skrevet

Dette er et kjent problem her i huset også. Og kjenner det godt selv, magen har ikke lyst på mat før jeg har vært oppe en times tid. Her i gården tyr jeg til grove vafler om morgenen når matlysten er helt på bånn og hver dag starer med ufred over maten. Masse havregryn og en dæsj med kli i røra gjør at det blir litt for magen å jobbe med. Gode er de også, spesielt med hjemmelaget jordbærsyltetøy på.

Men det innebærer også at jeg må kravle meg ut av senga i tide til å få stekt et par plater før jeg vekker jentene.......:roll:

Ostesmørbrød og french toast er også kjapt lage, og med grovt brød blir det ikke så ille start på dagen.

En kopp kakao er godt nå når det begynner å blir mørkt og kaldt om morgenen ( er så elendig husmor at jeg bruker sånn express-greie, rett i koppen....)

Bjørns havregrøt er suveren, kjepp å lage med varmt vann fra vannkokeren rett i tallerkenen. Med litt rosiner og en banan blir det både godt og sunt.

Men nå er det slik at jeg storts sett begynner senere enn jentene (student-livet er herlig!). Når jeg jobbet var det adskillig verre å få til skikkelig frokost, vi måtte jo ut av døra grytidlig!

Skrevet

Har du prøvd med noe annet søtt pålegg som kanskje er litt sunnere? Hjemmelaget syltetøy eller prim/hapå kanskje?

Skrevet

Stikkordet hos oss er variasjon. Jeg bruker mange av de samme løsningene andre her har nevnt: frokostblandinger (kelloggs spesial K eller kornblandinger, eller rett og slett havregryn), grøt, ostesmørbrød, smoothie og rundstykke, nykokt egg.

Og så pleier jeg å spørre barna hva de selv har lyst på. Nugatti og sånn "har vi ikke" (hender jeg har det innerst i skapet, men ;) ). Virker som det hjelper at de i alle fall kan få bestemme litt mht hva de skal spise, selv om de ikke kan få bestemme om de skal spise.

Skrevet (endret)
Har du prøvd med noe annet søtt pålegg som kanskje er litt sunnere? Hjemmelaget syltetøy eller prim/hapå kanskje?

Er det noe mindre sukker i Prim eller Hapå tror du? Sier ikke at det ikke er det, jeg bare lurer på om det egentlig er det...

Skal vi se:

100 g jordbærsyltetøy har 45g karbohydrater (totalt sukkerinnhold)

100g Nugatti har 66,4 g karbohydrat (vet ikke om det er kun sukkeret)

100g HaPÅ har 62, g karbohydrat (vet ikke om det er kun sukkeret)

Og det går ikke i nærheten av 100g på en skive brød...

Prim har jeg ikke i huset i øyeblikket så det får jeg ikke sjekket.

Vet ikke om folk flest lager syltetøy selv lenger, men man har jo lettvariantene da, med mer bær og mindre sukker. Dette eksemplet mitt er en Squeezy

Endret av mysan
Skrevet

I prim og hapå er det melkesukker som er bedre for kroppen enn det sukkeret som er i nugatti. I syltetøy er det i tillegg til tilsatt sukker også fruktsukker som er bra for kroppen. Jeg lager i alle fall alt syltetøyet vi spiser selv, og har i mye mindre sukker enn det er i kjøpesyltetøy. Kjøpesyltetøy er ikke nødvendigvis særlig sunnt om man ikke kjøper de variantene med mer bær og mindre sukker som du nevner, og det var derfor jeg spesifikt skrev hjemmelaget syltetøy.

Skrevet

Jeg er enig i det du skriver om sukker, men jeg tenker som så at det er bedre at ungen får en skive med syltetøy, prim, nugatti, whatever enn å gå uten mat i det hele tatt.

I en skive grovt brød finnes det andre næringsstoffer som er viktige for kroppen, og jeg tror ikke det er spesielt skadelig å få i seg litt sukker på en halv skive om morgenen, dersom man ikke får det til alle andre måltider også. Det største problemet med sukker her i landet er vel at det spises mye snop og drikkes mye brus.

Og som sagt, mange har søthunger på morgenen, og klarer ikke spise f.eks kjøtt eller ost på den tiden.

Men det kom jo endel andre fine forslag lenger oppe i tråden da, om havregrøt, omelett, french toast med grovbrød...

Det viktige er vel at man kanskje står opp litt tidligere og lager noe som ungen liker og setter seg ned og spiser sammen med ham/henne. Og belønning kan jo være en bra ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...