Gå til innhold

Hjelp etter kutt/Selvskading

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Var på legevakt for 2 gang igår da jeg først var på legevakten på lørdag ved Sørland sykehuset. Der vasket (saltvann) dem kuttene og sa det var for mange og dype til at dem kunne gjøre noe annet. Igår var jeg på legevakten i Mandal og der stripset dem, dem som var fra samme dag. Dem kunne ikkje gjøre noe med dem gamle da det var gått for lang tid, men fikk beskjed om at dem skulle vært sydd flere av dem. Dem vasket dem, snakket litt med meg og fortalte om hva jeg skulle se etter ift infeksjon. Men forstod det slik at hadde jeg kont til dem i Mandal isteden for ved legevakten i kr.sand kunne dem blitt sydd. Da skorpen hadde ikkje startet å komme helt da jeg var der. Er det noe jeg kan gjøre nå? Er oppover hele bena og og leggene. Gjør vondt å gå, stå, sitte, ligge og bare det å bevege meg. Føler ikkje legevakten ved sykehuset gjorde helt den jobben skulle gjort. Kan jeg gjøre noe med dette????  Dette gjelder i hovedsak bena, det skadde rundt 7/halv8 på morgenen på lørdag. Vi var på legevakta halv 8 igjen. Takk for alt av svar vet ikkje hvor jeg skal råd meg.❤️❤️ blir også hjemme fra skolen denne uken da det er så vanskelig å gå for har så vondt, trenger jeg da en sykemeld til skolen ift fraværet. Har allerede en generell legeerklæring? Er det mulig å få noe smertelindrende eller hva som helst mot smertene? 
Tusen takk for alt av svar
Vet det er folk tideligere som er blitt lagt i narkose for å fikse selvskadingskutt. Er det noen som har vært ute for det? Er det en mulighet for meg?

Anonymkode: 10e85...b68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jeg usikker på, hør med legen din kanskje. Det vil uansett være sårt og vondt en stund. Og få hjelp til selvskading, du skal ikke ha det sånn 💕

Anonymkode: 65367...f5e

Skrevet

Å legge selvskadere i narkose rt ikje lurt. De begynner da ofte å skade seg for å få narkose. Det beste er å få lokalbedøvelse. Men det du trenger mest er hjelp med psyken din da du er alvorlig psykisk syk. Få hjelp an foreldrene dine eller helsesykepleier på skolen din. Lykke til. 

Anonymkode: c6a2b...181

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å legge selvskadere i narkose rt ikje lurt. De begynner da ofte å skade seg for å få narkose. Det beste er å få lokalbedøvelse. Men det du trenger mest er hjelp med psyken din da du er alvorlig psykisk syk. Få hjelp an foreldrene dine eller helsesykepleier på skolen din. Lykke til. 

IG du kan ta vanlige smertestillende mot smertene. Paracet eller Ibux hvis du tåler det. 

Skrevet

Hei fine du,

Først av alt håper jeg du får hjelp av noen profesjonelle da du trenger bedre mestringsmetoder ❤️ 

Har du fått antibiotika? Eventuelt antibiotikakrem som smøres på sterile bandasjer dag/kveld? Det eneste du kan gjøre nå er å ta tiden til hjelp (tidligere selvskader jeg også..). Det gjør veldig vondt når de gror, og det kommer nok til å gjøre vondt en stund. Håper det ordner seg for deg, ta kontakt med legen din for sykemelding fra skolen, kanskje du kan få hjemmeundervisning en stund? Klem! 

Anonymkode: b022b...449

Skrevet

Har tatt Ibux og Paracet hjalp ikkje. 

blir også hjemme fra skolen denne uken da det er så vanskelig å gå for har så vondt, trenger jeg da en sykemeld til skolen ift fraværet. Har allerede en generell legeerklæring? Er det mulig å få noe smertelindrende eller hva som helst mot smertene? 

Tusen takk for alt av svar

Skrevet

Jeg har ikkje fått antibiotika eller noe. Sårene fra lv på lørdag ble vasket med sterilt vann. Lv igår ble både gamle og nye sår vasket med sterilt vann. Dem nye sårene ble noen av dem stripset. Takk for svar. Jeg snakker med fastlegen min litt her og der.  Har snakket med psykolog etc i 4 år tideligere, men fikk ikkje så mye ut av det så sluttet. 

Skrevet

Synd å høre TS. Jeg jobber selv på legevakten og opplever at legene har forskjellig praksis. Noen er veldig strikse på 6-timers regelen, og hvis en pasient kommer inn med kutt som skjedde over 6 timer siden så syr de ikke. Da limer eller stripser vi etter beste evne. Noen leger derimot har lært bedre teknikker og skjærer bort et stykke på sårkantene for å så sy de sammen. Da kan man gå lenger enn 6 timer. 

Du må snakke med din fastlege om forlenget sykemelding og smertestillende. Antibiotika er ikke nødvendig med mindre du har en infeksjon

Anonymkode: c5e60...38d

Skrevet

Vil bare gi deg en trøsteklem❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette var første gang jeg har dratt til legevakten pga selvskading. Vet ikkje hvordan jeg skal forklare hvordan det er for meg. Men når jeg har det veldig vanskelig og tungt er det en måte å få «frustrasjonen» ut på. Angrer like mye hver gang. ❤️

❤️ Håper du får hjelp til og håndtere de vonde følelsene på en bedre måte fremover❤️

Anonymkode: ab105...dbb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Tråden er også ryddet for krenkende utsagn og avsporinger. 

Med vennlig hilsen,

Matas, moderator. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...