Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg går foreløpig i VG1 og må velge programfag. Jeg har planlagt å ta R1, Rettslære 1 og evt Økonomistyring. Det jeg trenger hjelp med er det tredje (fjerde) faget. Jeg ønsker å ta et lett realfag sånn at jeg kan få ekstrapoeng fordi studiet jeg vil på (jusstudiet) krever et høyt karaktersnitt. Etter det jeg har hørt er IT1, Biologi 1 og Geofag 1 lettest- men stemmer dette selv etter fagfornyelsen? Jeg er ikke glad i koding, men er det mye koding i IT1? Jeg har kun fått 6'ere i Geografi- er Geofag 1 lurt da- ligner de faga? Hva med Biologi 1? 

Takk for hjelpen

Anonymkode: 2dca3...50c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre er det ikke lett for noen her inne å svare, vi er ikke på din alder og vet hva fagene innebærer.

Har dere ikke en veileder på skolen? Eller en lærer du stoler på og som kan hjelpe deg? 

Hva med geografilæreren din, han/hun burde jo vite noe om dette er for deg?

Anonymkode: d744a...05b

Skrevet

Husker ikke helt reglene her. Du får vel bare velge ett programfag utenom retningen din, men R1 telles vel ikke som ett programfag? Det er det kun R2 som gjør? 

Anonymkode: 4bcfb...e8a

Skrevet

IT er absolutt ikke lettest. Var lett før i tiden, men nå til dags er det et av de vanskeligste fagene på vgs. 
4/10 elever i klassen min fikk 2 eller lavere i standpunkt. Var sinnsykt vanskelig. Hvis du ikke følger med i timene, da er du mildt sagt fcked for resten av året i faget. 

Hvorfor skal du ta R1 matte hvis du ikke skal studere noe som krever realfagskompetanse? Juss krever vel bare generell studiekompetanse og et høyt snitt. 
Tok R1 selv, måtte lese flere timer til dagen for å komme meg igjennom pensum. 

Anonymkode: 65d35...457

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

IT er absolutt ikke lettest. Var lett før i tiden, men nå til dags er det et av de vanskeligste fagene på vgs. 
4/10 elever i klassen min fikk 2 eller lavere i standpunkt. Var sinnsykt vanskelig. Hvis du ikke følger med i timene, da er du mildt sagt fcked for resten av året i faget. 

Hvorfor skal du ta R1 matte hvis du ikke skal studere noe som krever realfagskompetanse? Juss krever vel bare generell studiekompetanse og et høyt snitt. 
Tok R1 selv, måtte lese flere timer til dagen for å komme meg igjennom pensum. 

Jeg tar R1 på grunn av eventuell økonomiutdanning

Anonymkode: a912d...f7d

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tar R1 på grunn av eventuell økonomiutdanning

Jeg skrev kommentaren til TS, ikke deg. :) 

Skrevet

I mine øyne er det letteste realfaget geofag. Geofag 1 er 100 % et puggefag. Geofag 2 krever mer forståelse og refleksjoner. 
Fikk 5er i begge fag uten noe særlig jobbing. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I mine øyne er det letteste realfaget geofag. Geofag 1 er 100 % et puggefag. Geofag 2 krever mer forståelse og refleksjoner. 
Fikk 5er i begge fag uten noe særlig jobbing. 

MEN, jeg gikk på vgs da alle fag fulgte den gamle læreplanen. Vet ikke hvordan det har blitt nå. Kan for all del ha blitt mye vanskeligere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skrev kommentaren til TS, ikke deg. :) 

Jeg er TS!

Skrevet

Jeg er TS!

Daså! :) Sto bare to forskjellige anonymkoder, men men.. 

Husk at S1+S2 er lettere enn R1. Men du sparer mye tid ved å ta R1. 
Ta geofag eller biologi, dropp informasjonsteknologi! Mener det. 

Skrevet

Geofag 1 og biologi 1 vil jeg si er på samme vanskelighetsgrad, så her ville jeg valgt utifra interesse. I geofag 1 må man skrive en omfattende prosjektoppgave, og i biologi 1 hadde vi flere rapporter, utflukter, samling av arter - så sånn sett er det like mye den type arbeid i begge fagene.

Ville sett over kompetansemålene, evt lånt bøkene på din vgs og bladd i dem for å få en oversikt over hva faget går i.

Anonymkode: 71981...85a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Daså! :) Sto bare to forskjellige anonymkoder, men men.. 

Husk at S1+S2 er lettere enn R1. Men du sparer mye tid ved å ta R1. 
Ta geofag eller biologi, dropp informasjonsteknologi! Mener det. 

Jeg snakket med mattelærer, og han sa at etter fagfornyelsen så har S1 og R1 blitt likere, hvor S1 har blitt vanskligere og R1 en smule enklere så de er på samme nivå? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg snakket med mattelærer, og han sa at etter fagfornyelsen så har S1 og R1 blitt likere, hvor S1 har blitt vanskligere og R1 en smule enklere så de er på samme nivå? 

S1 kan umulig være lettere enn R1, selv etter den nye læreplanen. S1 har ca samme vanskelighetsgrad som 1T. 
Jeg studerer til å bli pilot her i Tromsø, men har en god kompis som studerer matematikk og fysikk ved NTNU. Han sier at den nye læreplanen til vgs har blitt mye vanskelige enn den gamle. Deriblant R1 matte. Hvis du tar en titt på udir.no (R1 eksamen), så kan du se at fagfornyelsen til R1 inneholder masse koding og har en helt annet struktur enn den gamle fagplanen til R1. 
S2 er mer likt R1. 

Men stol på magefølelsen din, lykke til! :) 

• Liker 3
Skrevet

S1 kan umulig være lettere enn R1, selv etter den nye læreplanen. S1 har ca samme vanskelighetsgrad som 1T. 
Jeg studerer til å bli pilot her i Tromsø, men har en god kompis som studerer matematikk og fysikk ved NTNU. Han sier at den nye læreplanen til vgs har blitt mye vanskelige enn den gamle. Deriblant R1 matte. Hvis du tar en titt på udir.no (R1 eksamen), så kan du se at fagfornyelsen til R1 inneholder masse koding og har en helt annet struktur enn den gamle fagplanen til R1. 
S2 er mer likt R1. 

Rettelse: R1 kan umulig være lettere enn S1..😅

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

S2 er mer likt R1. 

Åå, takk!

Skrevet

Kjemi og biologi er lett

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rettelse: R1 kan umulig være lettere enn S1..😅

Mente ikke at R1 er lettere en S1, men at R1 er lettere en det det var før og at S1 er vanskligere en før så de ligger gsndke likt i nivå

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Geofag 1 og biologi 1 vil jeg si er på samme vanskelighetsgrad, så her ville jeg valgt utifra interesse. I geofag 1 må man skrive en omfattende prosjektoppgave, og i biologi 1 hadde vi flere rapporter, utflukter, samling av arter - så sånn sett er det like mye den type arbeid i begge fagene.

Ville sett over kompetansemålene, evt lånt bøkene på din vgs og bladd i dem for å få en oversikt over hva faget går i.

Anonymkode: 71981...85a

Jeg har ikke hatt geofag, men jeg har hatt biologi 1, og det er som NN over her skriver endel arbeid med rapporter +++. Det er også i stor grad et puggefag. Kjemi 1 var mindre jobb enn Biologi 1, synes jeg, siden man slapp de turene og alle plantene (som jeg ikke likte). Kjemi 1 var ikke så vanskelig, pensum var ikke så stort. Det var først Kjemi 2 som ble mer omfattende. 

Anonymkode: 0d37b...a8f

Skrevet

Mente ikke at R1 er lettere en S1, men at R1 er lettere en det det var før og at S1 er vanskligere en før så de ligger gsndke likt i nivå

R1 er absolutt ikke lettere enn det det var før. Alle matematiske fag på vgs har blitt vanskeligere etter den nye læreplanen. Derfor har S1 også blitt vanskeligere! :) 

Skrevet

Biologi 1 er enkelt om du er en puggehest!

Anonymkode: 3ad82...e1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...