Gå til innhold

Skog skal bli... en bedre skog!


vinterskog

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om jeg skal skrive her eller i vanlig dagbok, men siden en stor del er å gå ned i vekt, får det bli her.

Kort om meg:

- Gammel bruker, nytt navn!

- ca 45 år, 2 barn,

- post-covid, lipødem og litt annet smått og godt. Utbrent, deprimert til tider.

 

Aktiv jobb, trener mer eller mindre jevnlig, ganske bevisst på mine svakeheter og styrker.

Mann som støtter meg.

Blir ganske lett sterk ved styrketrening.

Lat, elsker mer å lese en bok innendørs enn å gå turer, springer, trene, osv.

Få venner, eller har venner...men virker ikke som om jeg er en prio i deres liv, så ganske ensom.

91 kilo, BMI 35. Ekstremt dårlige lungefunksjoner, var dårlig innen corona, nå katastrofe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen i den fantastiske gjengen som er her 🙌 Alle er utrolig støttende og inspirerende, så du vil nok finne inspirasjonen du trenger for å nå målene dine.

Blir spennende å følge deg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til ❤️💪🏻. Jeg hører lydbok når jeg går turer så blir det litt lettere. Har du prøvd å melde deg på en hobby eller sjekket ut hey girl på Facebook? Sånn har jeg fått flere venner 🥰.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (1 time siden):

Velkommen i den fantastiske gjengen som er her 🙌 Alle er utrolig støttende og inspirerende, så du vil nok finne inspirasjonen du trenger for å nå målene dine.

Blir spennende å følge deg 👍

Takk, du har jo gjort en fantastisk jobb da! :klappe:

*blueberry* skrev (1 time siden):

Masse lykke til ❤️💪🏻. Jeg hører lydbok når jeg går turer så blir det litt lettere. Har du prøvd å melde deg på en hobby eller sjekket ut hey girl på Facebook? Sånn har jeg fått flere venner 🥰.

Takk, hører også på lydbok og podder, men er noe med gåinga.

Ang venner: Takk for tips, men er nok litt sær selv. ;)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva vil jeg egentlig da?

Mindre vondt i kroppen. 

Sterkere kropp.

Mindre dødvekt å drasse på!

 

Konkrete mål og delmål kommer etterhvert. Akkurat nå er jeg i fasen "komme igang med rutiner etter jul". Her starter ikke skolene før imorgen.

-------

Jeg har sluttet i en jobb som tok alt for mye energi på et veldig negativt sett. Håper jeg snart signerer kontrakt for den nye jobben som jeg tror er mye bedre. Ikke min drømmejobb (den ble gitt internt i ett firma) men håper på mindre drama og mer positiv energi!

Imorgen skal jeg på core-pass, den er på 25 minutter så burde vel overleve det. :P Skal varme opp først med skikkelig runde på tredemølla. 

Onsdag har jeg køplass 1 på et yogapass. Skal trene noen rehab øvelser først + styrke.

 

Åja, jeg har engsjert meg politisk! Skal fylle på min konto for sosiale event, med start der. ;) Skal dessuten kandidere for listeplass (aka listefyll!) i min kommune. Llite parti, ganske liten kommune, men spennende alikavel!

 

-------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i gjengen!

Her er det masse god heiing og mange som lufter tanker om likt og ulikt. 

Lykke til på trening i morgen da 💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokdamen skrev (2 timer siden):

Velkommen i gjengen!

Her er det masse god heiing og mange som lufter tanker om likt og ulikt. 

Lykke til på trening i morgen da 💪

Har fulgt med på deg også! Du er også en stor inspirasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy flate det var tungt å komme meg i vei idag. Men, tenkte all trening er bedre enn ingen trening. Så fikk rørt på skrotten litt. Men skippa core tidlig på formiddagen og dro litt senere istede.

Og nå løser det seg med jobb også, på mandag starter jeg i ny jobb - mye nærmere der jeg bor. Og forhåpentligvis en trivelig arbeidsplass!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med ny jobb🤩 Jeg kjenner meg igjen i å heller ville være inne med en god bok enn å være sosial/bevege meg, men jeg har troen på at det finnes en gylden middelvei for oss som er sånn også😇 Vi må bare jobbe litt rundt hva som er forventet☺️ Og godt jobba med å komme deg på core senere på dagen💪🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakt signert, starter mandag! Et par mindre bekymringer i alle fall.

 

Trening:

Yoga igår med tredemølle som oppvarming.

Kosthold:

Kunne vært bedre... er rett og slett for mye kalorier inn.

 

Skal veie meg imorgen, se hva vekta er nå. Forrrige uke hadde jeg kvittet meg med kiloene fra jul - antagligvis mest vann pga godis og mye salt mat. 

Det som fungerer på meg er å kutte ut det meste av karbohydratene, bort med pasta, ris, bønner, sukker, mel. Litt potet går bra. Problemet er å holde det over tid. Blir frysen og trøtt av å gå i kaloriunderskudd og det går sååååå laaaaangsomt ned. Vi snakker 100-300 gram i uka. Kanskje.

Men det skremmer meg at jeg er 9 kilo under tre-siffrig vekt. Og jeg er bare 160 cm høy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk inspirasjon fra dundres dagbok om å skrive treningsmål. Så skal forsøke se hvor mange ganger jeg har trent hittils i år, burde ikke være så vanskelig, hehe! Hadde liten plan om trening idag, men våken fra 3.30 så nei. Satser på en økt styrketrening i helgen.

Ang mål: Tar med bare det som er målrettet trening, ikke sporadiske små gåturer eller skøyter med barnet.

Jeg trener ulike former for yoga og styrketrening, både ren tung styrketrening og rehab for vond albue. Dessuten har jeg post-corona, så skal ikke ta den helt ut på cardio. Har dessuten tidligere historie med utmattelsesyndrom, så er fryktelig dårlig i alt som heter kondisjon. Puster som en hval av minste oppforsbakke. Blæ!

Har faktisk kjøpt skøyter denne vinteren!  Mannen har aldri stått på skøyter før (fra Tyskland) og har også kjøpt seg et par. Barnet er skikkelig flink, foreldrene Not So Much! Men litt kult for barnet å være best på noe, oppmuntre og støtte. Og kult for oss å lære noe nytt! Jeg gikk masse på skøyter som barn, men kan si det sånn at kroppen er ikke heeeelt den samme! :ler:

 

-------

 

Status Fredag 14 januar:

Trening: 4/100

Kilo: 91 kg - samme som før jul.

Helse: Ene siden av albuen begynner bli bedre.  Men kjenner meg tung, dårlig kondisjon/lunger, småvondter her og der, nedsatt imunsystem, blir lett syk og trøtt, både psykisk og fysisk. 

 

MÅL:

Delmål 1, vekt: 89 kilo, under 90 kilo altså.

Delmål 2, vekt: ?

Mål, vekt: Hva er realistisk? 

 

Delmål 1, helse: Kjenne meg sterk som innen operasjon i september.

Delmål 2, helse: Trene bort ulike vondter, kjenne meg frisk i kroppen.

Delmål 3, helse: Kunne jogge/cardio målrettet.

Delmål 4, helse: Kjenne meg sterk og frisk.

Delmål xx, helse: ?

Mål, helse: Kjenne meg frisk, sterk og smidig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening 5/100. Kjente kroppen er på G. Det var skjønt! Ok power walk på 20 min! Ikke vondt i ryggen. Bra!

Strammet inn kosthold også, men ettermiddagen det bruker dra på... 

Edit: Ok, kosthold, littstekte poteter til kyllingen, men også kokte grønnsaker. Til bastu en 0,33 øl. 

Endret av vinterskog
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 1 uke på den nye jobben. Sååå sliten! Går jo ca 4 ganger mer enn vanlig! Ingen problem å komme opp i 10 000 steg. Dessuten begynte uka med personalmøte.

Igår fredag var vekta høyere, pms og ikke do på noen dager... Idag 90,8, bare 200 gram ned, men har jo ikke gjort særlig stor innsats denne uka. Fokus på jobb og rutiner. Og myyye ute!

Imorgen skal jeg trene, orker ikke idag. Men skal forsøke med hverdagsaktivitet, så ikke helgen blir 2000 steg liksom. ;) 

Spiser på jobb der det er selvservering. Så spiser mye grønnsaker og salat.

 

Endring neste uke: Knekkebrød, ikke hvitt brød på jobb. Enda mer salat og selve maten er for kaloririk/pasta/ris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status Mandag 24 januar:

Trening: 6/100

Kilo: 91 kg - vekslet mellom 80,5 og 81,7...

Helse: Ene siden av albuen begynner bli bedre. Tungt med ny jobb, men fikk bra med avkopling i helgen. Kjente meg klar til ny uke!

Bare en trening forrige uke, på søndag, power walk + core. Så sliten etter jobb - men kommer opp i 11 000- 14 000 skritt hver dag, så hverdagsaktiviteten er jo økt betraktelig! Gikk også tur lørdag, men den regnes ikke som trening. 

Mat: ok. 

 

---------

MÅL:

Delmål 1, vekt: 89 kilo, under 90 kilo altså.

Delmål 2, vekt: ?

Mål, vekt: Hva er realistisk? 

 

Delmål 1, helse: Kjenne meg sterk, som innen operasjon i september.

Delmål 2, helse: Trene bort ulike vondter, kjenne meg frisk i kroppen.

Delmål 3, helse: Kunne jogge/cardio målrettet.

Delmål 4, helse: Kjenne meg sterk og frisk.

Delmål xx, helse: ?

Mål, helse: Kjenne meg frisk, sterk og smidig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Først ble barnet sjuk og halvparten av kollegaene. Våknet i går med feber, sår hals og hele pakka. Hjemmetesten negativ. Lå og sov hele dagen igår, så vondt i kroppen og bihulene. Mannen rømte i natt til gjestesenga fordi jeg snorket så mye. :ler: 

Så ingen trening denne uka blir det. Men har holdt bra kosthold på jobb, mer salat og mindre pasta etc. 

 

Bra for vekta da, når man ikke orker spise: 89,4 kg idag, hehe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her går det skikkelig dritt. Nye jobben er veldig bra sett til arbeidsmiljø og kolleger. Men såååå fullpakket skjema! Og alt for lite tid.

Denne uka har jeg sovet med en gang jeg kommer hjem, legger meg samtidig som barna. Så trøtt og null overskudd. Så bare sporadisk trening. Og stress spiser....for mye mat. Feil mat. Mindre vin og champagne da fordi jeg ikke orker være våken, hehe!

 

Et pluss da: mer sosialt liv utenfor jobb og hjem da jeg har engasjert med politisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Status nesten 4 måneder 3 måneder etter start av denne tråden: Dårligere helse enn noen sinne. Forkjølelser, lungebetennelser på rad.

Omtrent hver uke sover jeg bare om jeg ikke er på jobb. 

Endret av vinterskog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...