Gå til innhold

Noen tips til depresjonsbehandling? Utenom samtaleterapi og medisin.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for medisintips og helseskadelig innhold. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isbading har vist seg å ha gode effekter mot depresjon. Og trening.

Anonymkode: 6f386...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god effekt av ketaminbehandling. Den internasjonale forskningen er milevis foran oss her oppe og kan være krevende å lese men forskning.no publiserte nylig en lettfattelig artikkel om tema: https://forskning.no/psykisk-helse-og-rus-psykiske-lidelser/ketamin-er-effektivt-mot-depresjon-og-selvmordstanker-viser-ny-gjennomgang-av-forskning/1961617

Anonymkode: 263b9...b6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å fortsette å gjøre det som gjorde meg glad tidligere Og ikke marinere meg for mye i egen sorg. Men dette høres mer langvarig ut, og som det nok er de andre problemene som må løses først.

Anonymkode: 2dc26...cbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd mye traumer i form av overgrep. Både som barn, ungdom og voksen. Omsorgssvikt i form av at mine foreldre bagatelliserte mine overgrep. 

Har slitt med depresjon og har nå diagnosen ptsd. Sistnevnte begynner jeg å få mer kontroll over. Kjenner igjen triggere osv. 

Å tvinge seg ut. Til postkassen, i skogen osv. Ta kontroll over eget liv og legge traumene bak seg. For de skjedde jo i fortiden. De skjer ikke lenger. Det er ikke lenger synd på meg, for jeg lot meg ikke knekke. Jeg lever og har det jeg trenger, akkurat nå. Det å leve i nuet, slik hundene gjør, viser seg å være klok visdom å ta med seg.

Det er ikke lett. Det krever at en går alvorlig inn for å snu tankegangen. 

Hilsen kvinne på 42 år. 

Anonymkode: ff812...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv med meditasjon, dvs tror mindfulness er beste sted å starte. Også yinyoga, som er en slags mindfulness med rolige yogaøvelser man holder over tid. Depresjon/angst handler vel i bunn og grunn om at man undertrykker/ikke prosesserer følelser, også samler de seg opp og ligger der og ulmer. Altså må man komme i kontakt med kroppen, der følelsene ligger, kjenne på dem, og la de passere på en naturlig måte. Prøv gjerne å gi dem navn (skam, frykt etc.) og kjenne hvor i kroppen/magen de sitter, så løsner de etterhvert. 

Har selv drevet med den en stund, og min erfaring (i retrospekt) er starte forsiktig, og aller helst være i behandling hos en trygg psykolog, da ubehagelige ting kan komme opp underveis, særlig med traumer. Vil anbefale deg å være veldig oppmerksom på dette, og ikke gå dypere om du kjenner det kommer opp ting/følelser du blir overveldet av, og ikke klarer å stå i...

Mulig det ligger ressurser der ute med fokus på "trauma informed mindfulness" etc. Etter min erfaring er det dog mange profeter med mirakelkurer der ute, som gjerne tar seg godt betalt. Så for min del har vel valgt å foreta denne "reisen" på egenhånd, men synes at youtube-videoene med veiledet meditasjoner av Tara Brach er passe "jordnære" for min del. Mange som søker "ekstase". For min del er målet å komme i bedre kontakt med kroppen og følelsene/traumene den bærer på, jobbe med kronisk depresjon, og å bli et mer "helt" menneske..

Forskning understøtter forresten at effekten av 20 minutter x 2 med daglig praksis har likså bra effekt som antidepressiva i det lange løp, og at man kan måle positive hjerneendringer etter noen ukers praksis allerede. Men dette er altså ingen quick fix, men snarere en lang reise med mange utfordringer underveis.

Ps. Det kan være vanskelig å finne roen i begynnelsen, men det er helt normalt. Det løsner etterhvert :)

Anonymkode: f0948...90d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp for meg var egentlig ikke så mye samtaleterapien, men at DPS’en jeg gikk til også krevde at jeg var i treningsgruppe og sosiale grupper (diskusjon eller utflukt) hver uke. Da slapp jeg å ta ansvar for både aktivitet og sosial kontakt på egen hånd og de to tingene var det viktigste for å bli bedre. I samtaleterapi gikk vi gjennom småting, men også hvordan jeg skulle opprettholde aktiviteten og sosial kontakt etter avslutning. Jeg har klart å finne de arenaene på egen hånd, men kommunen hadde også grupper jeg kunne benytte meg av. Sjekk litt ut hva som tilbys i din kommune fordi dette er ting som er så undervurdert for depresjon og så utrolig vanskelig å få til på egenhånd. 

Anonymkode: 20ea3...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Godt tips til ts og alle her inne.

TREN TREN TREN.

Anonymkode: a7b74...b84

TS sier trening er utenfor toleransevinduet sitt akkurat nå 

Anonymkode: 60ad0...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har nok D-vitaminer, har prøvd å bo i «syden». Ingenting gjør meg glad..

-Ts

Anonymkode: 50073...b07

Hvor mye er nok D-vitaminer og hvor lenge bodde du i "syden"?

Anonymkode: 017ce...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Isbading har vist seg å ha gode effekter mot depresjon. Og trening.

Anonymkode: 6f386...124

Isbading hadde jeg også tenkt å tipse om! Men ikke gjør det alene TS, du må ha noen med deg i tilfelle.

Anonymkode: b5255...6c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan være privat. Kjenner jeg er så lei! Har prøvd Wellbutrin og Zoloft. Kan være privat. Er alvorlig deprimert og får ikke mer hjelp sv DPS.. 

Det som hjalp meg ut av det dypeste mørke, var en som fysisk dro meg med på trening.

Nå er det tung styrketrening helst daglig som holder meg flytende og medisinfri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS sier trening er utenfor toleransevinduet sitt akkurat nå 

Anonymkode: 60ad0...629

Det var langt utenfor mitt også. Hadde problemer nok med å klare å komme fra senga til badet og tilbake.

med god hjelp ble jeg «tvunget» ut av sengen og til trening. Nå er det trening som holder meg i gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan være privat. Kjenner jeg er så lei! Har prøvd Wellbutrin og Zoloft. Kan være privat. Er alvorlig deprimert og får ikke mer hjelp sv DPS.. 

Veldig tåpelig og klisjê men hvis du klarer noe av dette: trening, Fysisk aktivitet. Være utendørs. Få nok frisk luft og sol. Og nære relasjoner. Lære deg noe nytt. 

fprstår at det sikkert høres uoverkommelig ut. Men begynn i det små. Bare å komme deg utenfor boligen din for litt luft. 

og vær snill med deg selv. Ikke sammenlign med hva andre får til eller gjør. Ta ting i eget tempo og små steg. 

Anonymkode: 06e04...aff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...