AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Har hatt en kjip høst med mye å gjøre på jobben og i tillegg tatt ekstra utdanning. Trodde ferien skulle gi meg mer energi, men har slitt hele uken med konsentrasjonen og ikke fått til det jeg skulle. Nå begynner uke to og jeg aner ikke Åssen få hodet med meg. har slitt tidligere med tomme jernlagerer, burde kanskje sjekket det igjen. Men ja er ikke gjort på et trylleslag det. noen som har noen tips til få å mer konsentrasjon o.L uten legehjelp? Anonymkode: f36bf...4c4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Jeg sliter med det samme! Lurt å få sjekket jernlageret og d-vitamin. Multi-vitamin og tran hver dag er uansett en bra start! Jeg har begynt på sånn «selvhjelpskurs» mot depresjon, kognitiv terapi. For jeg må ta tak. Kort sagt det du kan gjøre selv: tenk over når du føler deg bra (energi) og når du føler deg dårlig (nedstemt, slapp etc). Hva er det som skjer i de situasjonene, hva gjør du, tenker du og føler du? spis grønnsaker og frukt. Spis nok (det sliter jeg med) og prøv å unngå usunn mat/ mye sukker. beveg deg. Gå tur. I begynnelsen kan det være nok med 10 skritt hvis du er deprimert. Kanskje du ikke kommer deg til postkassa en gang. Men gjør det like vel: 10 skritt. Og så øker du litt og litt. Gå aller helst ute mens det er dagslys, så får du sollys på deg. pass på at du får nok søvn hver natt, og ikke bli liggende i senga når du ikke sover. gjør noe du liker hver dag. Hvis du er deprimert er gjerne ingenting gøy (bortsett fra å sitte og surfe på telefonen..) men prøv å tenke hva du syntes var gøy før. Håndarbeid? Lese blader? Bake? Gå på ski? det er dritvanskelig å lage sunn mat, gå tur og sove passe mye når man er deprimert. Tro meg: jeg vet. Og jeg klarer det ikke selv. Men jeg prøver hver dag å gjøre det litt bedre enn den forrige. Og hvis jeg ikke klarer det, prøver jeg iherdig å ikke gå i kjelleren, men å bare fortsette å gjøre mitt beste. Og å snakke fint til meg selv. Jeg hadde en dårlig dag i går, så det går litt dårlig i dag. Men jeg skal gjøre mitt beste. Anonymkode: eab8d...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 For å legge til: jeg jobber også for mye, har holdt på i over et år. Og ble absolutt ikke uthvilt etter ferien 😅 så jeg kjenner meg veldig igjen. for meg som sitter på hjemmekontor har det blitt til at jeg har jobbet heeeele tiden, og ikke hatt noe fritid. Når ungene er våkne og hjemme, er jeg med dem (om enn litt cranky og ikke så oppmerksom), men hele dagen og hele kvelden har jeg sittet å jobbet. grunnen er jo at jeg ikke har klart å konsentrere meg og faktisk få gjort det jeg skal gjøre på dagtid. Tankene bare vandrer og jeg klarer ikke fokusere. og når man ikke tilfører noe glede i hverdagen, er det jo ikke så rart at gleden, energien og entusiasmen forsvinner. så jeg har måttet sette hardt mot hardt og prøvd å lage et skille mellom arbeid og fritid. Håpet er at jeg da også skal kunne bli mer effektiv når jeg faktisk setter meg ned for å jobbe (faila akkurat nå, da! Haha!) Anonymkode: eab8d...4bb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå