AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Helt fra hun var liten har hun vært en håndfull for å si det mildt. Hun har trumfet gjennom hennes vilje opp gjennom hele oppveksten. Faren (og moren) har unnskyldt det med at hun er så sta. Da hun var 13 nektet hun å gå på skolen i seks måneder og sparket bl.a ut front ruten på bilen. Hun utviklet etterhvert et enormt temperament og hadde noen vannvittige raserianfall der hun bl.a gikk fysisk til angrep på sin far. Hylte og skrek og rev omtrent samtlige dører av hengslene. Var helt rabiat. Nå er hun over 18 og er helt på tuppa. Hvis noen snakker, så bare begynner hun å snakke enda høyere og over de til dd bare stopper å snakke. Alt er dramatisk og absolutt alt handler om henne hele tiden. Fikler hele tiden med noe, telefonen, ringer, øredobber osv. Jeg tenker at hun kanskje burde vært utredet da hun var yngre, men faren sier bare at hun er en rastløs sjel. Jeg blir helt utslitt av å være sammen med henne, det er bare meg, meg, meg hele tiden og hun er ikke i ro et sekund. Hun fikk deltids jobb, men der skal hun slutte for det er så kjedelig. Hun har null interesse for alt, hun går siste år på vg. og det går greit nok. Er dette vanlig oppførsel, har ikke jente selv og de tenårings jentene jeg kjenner er ikke i nærheten av slik oppførsel. Anonymkode: cc1d1...291 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 Det er vel «vanlig» oppførsel når foreldrene er helt ubrukelige. Fordelen for deg er at du kan velge selv om du orker dette. Anonymkode: 512a2...971 21
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #3 Skrevet 9. januar 2022 Det høres ikke ut som vanlig oppførsel for meg. Men nå er hun jo myndig og det er vel ikke mer foreldrene kan gjøre ift utredning osv. Dette burde de ha tatt tak i da jenta var lita. Stakkars jente. Anonymkode: 83cf2...da9 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #4 Skrevet 9. januar 2022 Adhd + jævlig tenåring med for lite grenser. Gled deg til hun er ferdig på vgs og dere kan «kaste» henne ut Anonymkode: ecab7...1e5 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #5 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Adhd + jævlig tenåring med for lite grenser. Gled deg til hun er ferdig på vgs og dere kan «kaste» henne ut Anonymkode: ecab7...1e5 Hun bor hos moren. Hadde ikke holdt ut å ha henne boende her, da hadde jeg flyttet for veldig lenge siden. Anonymkode: cc1d1...291 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #6 Skrevet 9. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hun bor hos moren. Hadde ikke holdt ut å ha henne boende her, da hadde jeg flyttet for veldig lenge siden. Anonymkode: cc1d1...291 Hvordan er eiersituasjonen i bolig? Hun høres så selvsentrert ut at du får neppe med deg en kopp ekstra fra boet. Anonymkode: 71333...004 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #7 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Adhd + jævlig tenåring med for lite grenser. Gled deg til hun er ferdig på vgs og dere kan «kaste» henne ut Anonymkode: ecab7...1e5 Jeg har også tenkt ADHD, men har skjønt at det «opptrer» annerledes hos jenter. Hun har hatt ingen grenser eller konsekvenser for sine handlinger, foreldrene har ikke maktet å ta kampene. Den gangen hun nektet å gå på skolen og plutselig ville gå igjen, la de bare lokk på det hele. Jeg mente de burde prøve å finne årsaken, men så fort hun ville gå, var de bare glade til og lot bare alt gå. Anonymkode: cc1d1...291
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #8 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er eiersituasjonen i bolig? Hun høres så selvsentrert ut at du får neppe med deg en kopp ekstra fra boet. Anonymkode: 71333...004 Vi eier 50/50. Anonymkode: cc1d1...291
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #9 Skrevet 9. januar 2022 Adhd var det første jeg tenkte på da jeg leste innlegget Anonymkode: bd196...dd3 3
Crazydoglady Skrevet 9. januar 2022 #10 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Helt fra hun var liten har hun vært en håndfull for å si det mildt. Hun har trumfet gjennom hennes vilje opp gjennom hele oppveksten. Faren (og moren) har unnskyldt det med at hun er så sta. Da hun var 13 nektet hun å gå på skolen i seks måneder og sparket bl.a ut front ruten på bilen. Hun utviklet etterhvert et enormt temperament og hadde noen vannvittige raserianfall der hun bl.a gikk fysisk til angrep på sin far. Hylte og skrek og rev omtrent samtlige dører av hengslene. Var helt rabiat. Nå er hun over 18 og er helt på tuppa. Hvis noen snakker, så bare begynner hun å snakke enda høyere og over de til dd bare stopper å snakke. Alt er dramatisk og absolutt alt handler om henne hele tiden. Fikler hele tiden med noe, telefonen, ringer, øredobber osv. Jeg tenker at hun kanskje burde vært utredet da hun var yngre, men faren sier bare at hun er en rastløs sjel. Jeg blir helt utslitt av å være sammen med henne, det er bare meg, meg, meg hele tiden og hun er ikke i ro et sekund. Hun fikk deltids jobb, men der skal hun slutte for det er så kjedelig. Hun har null interesse for alt, hun går siste år på vg. og det går greit nok. Er dette vanlig oppførsel, har ikke jente selv og de tenårings jentene jeg kjenner er ikke i nærheten av slik oppførsel. Anonymkode: cc1d1...291 Vanlig, nei. Vanlig når man har foreldre som unnskylder alt og lar barnet bestemme/styre alt, ja. 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #11 Skrevet 9. januar 2022 Jenta sliter og burde har fått hjelp for lenge siden. Hun har en mor og en far som begge har hatt ansvar for oppdragelse og omsorg. Alt blir mye verre når det er en skilsmisse som blir rammen for hvordan hverdagen til skilsmissebarn blir. Hvorfor er faren så redd og feig oppe i alt dette? Av og til så må de se fanden på veggen for å innse realitetene Anonymkode: ec3b4...58a 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #12 Skrevet 9. januar 2022 Dere som tenker ADHD, hvilke andre diagnoser som har liknende uttrykk er dere egentlig kjent med? Synes svært mange har litt for lett for å gjette ADHD men hvis det er den eneste diagnosen dere til er det ikke så rart. Anonymkode: cfa6c...156 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #13 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jenta sliter og burde har fått hjelp for lenge siden. Hun har en mor og en far som begge har hatt ansvar for oppdragelse og omsorg. Alt blir mye verre når det er en skilsmisse som blir rammen for hvordan hverdagen til skilsmissebarn blir. Hvorfor er faren så redd og feig oppe i alt dette? Av og til så må de se fanden på veggen for å innse realitetene Anonymkode: ec3b4...58a Det har alltid vært slik, de feiger ut. Da jeg nevnte at hun burde utredes, sa han bare at han aldri hadde tenkt på det slik og ingenting ble gjort. Anonymkode: cc1d1...291
AprilLudgate Skrevet 9. januar 2022 #14 Skrevet 9. januar 2022 Dette høres veldig trist ut, hun trenger åpenbart utredning. Synes det er omsorgssvikt fra begge foreldre her. 5
Mooza Skrevet 9. januar 2022 #15 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvis noen snakker, så bare begynner hun å snakke enda høyere og over de til dd bare stopper å snakke. Alt er dramatisk og absolutt alt handler om henne hele tiden. Fikler hele tiden med noe, telefonen, ringer, øredobber osv. Jeg tenker at hun kanskje burde vært utredet da hun var yngre, men faren sier bare at hun er en rastløs sjel. Jeg blir helt utslitt av å være sammen med henne, det er bare meg, meg, meg hele tiden og hun er ikke i ro et sekund. Hun fikk deltids jobb, men der skal hun slutte for det er så kjedelig. Hun har null interesse for alt, hun går siste år på vg. og det går greit nok. Er dette vanlig oppførsel, har ikke jente selv og de tenårings jentene jeg kjenner er ikke i nærheten av slik oppførsel. Det er jo ganske normalt å ha ADHD også, sånn sett. Hun går siste året på VGS, og det er jo bra. Det er jo ikke gitt at hun hadde kommet så langt hvis hun hadde en diagnose og seriøse problemer.. At hun ikke orker å ha en deltidsjobb- høres ikke veldig merkelig ut siden hun går på skole og gitt alderen. At hun snakker om seg selv, vel- det gjør svært mange unge mennesker. De er jo veldig selvsentrerte og mange dramatiske. De er jo hovedplaneten i sitt egen univers i den alderen. Det som ikke høres normalt ut er jo at hun er så rastløs og dette du forteller som skjedde da hun var 13 år. Det må jo ha vært noe som gjorde henne rasende, og siden du nevner noe som skjedde for mange år siden- så antar jeg det ikke har skjedd igjen?? Er hun rastløs sammen med dere fordi at hun ikke er komfortabel med deg? Eller er hun det alltid? Er hun lei seg ofte? Sliter hun med seg selv? Isolerer hun seg? Her nevner du bare ting som du ser fra utsiden og det virker jo ikke som at du kjenner henne eller prater med henne. Bare som en som observerer alle feil hun gjør og har gjort. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #16 Skrevet 10. januar 2022 Mooza skrev (9 timer siden): Det er jo ganske normalt å ha ADHD også, sånn sett. Hun går siste året på VGS, og det er jo bra. Det er jo ikke gitt at hun hadde kommet så langt hvis hun hadde en diagnose og seriøse problemer.. At hun ikke orker å ha en deltidsjobb- høres ikke veldig merkelig ut siden hun går på skole og gitt alderen. At hun snakker om seg selv, vel- det gjør svært mange unge mennesker. De er jo veldig selvsentrerte og mange dramatiske. De er jo hovedplaneten i sitt egen univers i den alderen. Det som ikke høres normalt ut er jo at hun er så rastløs og dette du forteller som skjedde da hun var 13 år. Det må jo ha vært noe som gjorde henne rasende, og siden du nevner noe som skjedde for mange år siden- så antar jeg det ikke har skjedd igjen?? Er hun rastløs sammen med dere fordi at hun ikke er komfortabel med deg? Eller er hun det alltid? Er hun lei seg ofte? Sliter hun med seg selv? Isolerer hun seg? Her nevner du bare ting som du ser fra utsiden og det virker jo ikke som at du kjenner henne eller prater med henne. Bare som en som observerer alle feil hun gjør og har gjort. Jeg kjenner henne ikke godt, hun er på en måte ikke mulig å bli kjent med. Har prøvd i flere år, men når ikke inn. Hun hører ikke da andre mennesker snakker, det er også vanskelig å forstå henne for hun mumler veldig. Jeg trodde det var min hørsel, men så sa faren det samme. Jeg har heller aldri hatt noe jeg skulle sagt da det gjelder henne, det er moren som har bestemt og faren jattet med. De har føyd henne og latt henne få det som hun vil i alle år. Jeg har valgt å holde lav profil siden jeg har sett at det nytter ikke. Ja, hun er alltid slik, ikke bare da jeg er der. Jeg ser ikke bare på alt det hun gjør galt, men mener at hun burde vært utredet og fått eventuelt hjelp tidligere. Spesielt da hun som 13 åring nektet å gå på skolen og deretter hadde et voldsomt raseri og sinne frem til 17 års alderen. Men, så lenge foreldrene ikke vil så kan ikke jeg gjøre noe. Anonymkode: cc1d1...291 2
Mooza Skrevet 10. januar 2022 #17 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): De har føyd henne og latt henne få det som hun vil i alle år. Jeg har valgt å holde lav profil siden jeg har sett at det nytter ikke. Ja, hun er alltid slik, ikke bare da jeg er der. Jeg ser ikke bare på alt det hun gjør galt, men mener at hun burde vært utredet og fått eventuelt hjelp tidligere. Spesielt da hun som 13 åring nektet å gå på skolen og deretter hadde et voldsomt raseri og sinne frem til 17 års alderen. Men, så lenge foreldrene ikke vil så kan ikke jeg gjøre noe. Det kan jo se ut som de delvis har lykkes, på den måten at hun har roet seg ned og kommet seg gjennom skolen. Nå er hun 18 år og det verste sinnet har lagt seg. Det er uansett for sent å søke hjelp for perioden som har vært, og nå er det opp til henne selv å søke hjelp hvis hun trenger det. Hun styrer sin helse, og har gjort det siden hun var 16 år. Da har ikke foreldre rett til å blande seg. De kan bare være foreldre og støttende. Jeg må bare sammenligne med vår eldste. Hun hadde også et forferdelig raseri, en enorm viljestyrke, og i den grad vi blandet oss for mye- så ble det feil. Hun var et selvstyrende tog som raste avgårede og skulle ha det som hun ville, men hun var på rett vei. Vi måtte bare legge til rette for henne. Hun tar en master nå, og temperamentet har roet seg. Hun fikk spredt hjelp fra hun var 14. Men det var vel kanskje ikke før hun selv tok tak som 20 åring og oppsøkte psykolog at hun virkelig fikk tatt tak i sine problemer. Vi merker jo stor forskjell når hun nå er eldre. Vi har fire jenter, og den ungdomsfasen fra 13-19 kan du få gratis av meg. Den har vært helt jævlig på stort sett alle samnmen, på ulik måte. Jeg kunne tatt barndommen deres 10 ganger til for å slippe den perioden.. Det eneste som jeg ser nytter, er å være omsorgsfull på den måten man kan-- Bygge selvtillit, være der. gjøre små ting og prate med dem om det de er interessert i , som ofte er seg selv. De kommer over det. Jatte med høres kjent ut. Hvis datter ikke har store problemer inni seg nå og raseriet har roet seg, så er dette jo en god utvikling. Den kommer gjerne til å bli enda bedre. Det nytter ikke sende en ungdom på BUP hvis de ikke vil snakke selv, btw. Det vil de ofte ikke hvis de har store problemer. Bare vær en trygg person. Som stemor er det ikke lett å blande seg- og jeg tror seriøst som en stemor selv til ei jente at det beste du kan gjøre er å la foreldre finne ut hvordan de skal takle sitt barn. De har en forståelse fra barndom som du ikke har. Ungdomsfasen er en periode der du må tre lett rundt dem, en enorm sårbar fase der de skal finne seg selv. Det handler bare om å få dem gjennom den til de har fullført skole. Men man kan jo ha det veldig koselig sammen, og blir du kjent med henne på et eller annet nivå, så vil jo også en helt ny verden åpne seg. Hun er 18 år så hun er jo voksen med sine meninger. Dere skal i alle fall ikke oppdra henne nå. Ikke høres det ut som om hun bruker dop, eller faller ut av skolen, eller har store problemer ellers. Du kan nok regne med at mor har et helt annet og tettere forhold til henne og vet ting som du ikke gjør. Naturlig nok siden hun ikke har et ordentlig forhold til deg. Mor har tydeligvis lyktes med å legge til rette for at ungen skal komme seg gjennom skolen, og det har jo ikke akkurat ligget i kortene hvis man ser hva som skjedde da hun var 13 år, skulket skole og hadde det veldig vanskelig. Her har nok mye bra skjedd som du kanskje ikke har sett. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #18 Skrevet 10. januar 2022 Dette er selvsagt ikke normalt! Jeg hadde flyttet ut og meldt foreldrene til barnevernet for at de ikke skaffet barnet den hjelpen hun trengte! ❤️ Anonymkode: f1baa...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #19 Skrevet 10. januar 2022 Har hun venner? Får hun gjort lekser? Har hun hobbyer/fritidsaktivitet og hvordan fungerer dette? Hva sa og gjorde skolen når hun var fraværende i 6 mnd? Det skjer jo ikke at det ikke blir satt inn tiltak i slike tilfeller, så hvem var inne i saken da? Mener du har skrevet her inne før, for det med bilruten har jeg lest før og det kan jo ikke gjelde så veldig mange..? Anonymkode: 6b572...ff3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #20 Skrevet 10. januar 2022 Høres ikke ut som ADHD. Høres ut som et jævla troll av en psykopat drittunge Anonymkode: 98b05...d70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå