Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Burde vært ulovlig å bruke ull på barn som er for unge til å fortelle at det klør

Anonymkode: 662f0...6a1

Ulovlig faktisk. Det er ganske tydelig å se på sitt eget barn om barnet er ukomfortabel eller ikke.

Anonymkode: 51edd...4b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er så lei av maset om ull. Alle sier hele tiden bruk ull! Men jenta mi får utslett av det, enda vi smører hu 3 ganger om dagen for sensitiv hud og eksem. Virker ikke som noen forstår at vi da må være forsiktig med ull. Men føler meg som en dårlig forelder om jeg ikke bruker ull.

Anonymkode: b833b...99b

Gruer meg til barnehagetid, de kan vist være litt vrange på å ikke bruke ull innerst. 
«Prøv med» altså! Nei, babyen reagerer på ull! Da skal ikke jeg putte det på ungen innerst!

Jeg gjør det som funker for oss, så kan ulla være så gull den vil for andre ;)

• Liker 3
Skrevet

Også er det de som genuint mener og tror at ullundertøy med bambus eller bomull innerst er praktisk. 

Det er det ikke. Det er dyrt og man ikke vaskes på 60 grader. 

Bambus er ikke et naturprodukt, det er viskose. Det høres jo veldig fint ut. 

Men altså folk må kle ungene i det de vil så lenge de er varme og tørre. De som bruker ullundertøy fra sept til mai sier alle andre klær blir overflødig fordi ungene deres er så varme av seg. En bomullsgenser ville da blitt klam og våt. Det er fordi de kler ungene i ull, ikke rart de blir varme. 

Jeg kler barnet mitt i bomull, og sender alltid med en tykkere genser i ull, avhengig av temperatur. MHun fryser aldri ute, blir ikke klam og våt. Varm og tørr 😊

Anonymkode: b07f6...7be

• Liker 3
Skrevet
mereo skrev (11 timer siden):

Kan jeg spørre hvordan du løser lagpålag-konseptet? 
Har en baby som reagerer på ull og trenger litt inspirasjon/tips rundt det :)

Vinter ,med minus baby : brukte jeg bomull innerst, fleece eller en tykkere bommulsgeners-bukse, så en strikket  helsdress.Ull som ikke var direkte kontakt m.hud gikk fint. Brukte en bommuls buff i halsen. Da de var spedbarn å skulle sovet sørget jeg for god isolasjon med lammeskinn under voksiposen.

Småbarn vintvinter :bruker vi helleyhansen. det er tolags hvor d ikke er ull innerst. Fleece uten på der om det er veldig kaldt (-10+++)

Inne uansett om d er aldri så kaldt ute så brukes bare bommul , ett lag 😄

• Liker 2
Skrevet

Klamt på sommeren med alt annet enn ull? 😅 Tror vedkommende har vært inne på Nøstebarn og latt seg overbevise :P 

Broren min får bebis i mai, og selv om jeg kledde egen unge i ull 90% av året så går jeg nok for noe bomull om jeg gir nyfødtklær i gave til dem som har maitermin.

Eventuelt ullsilke. 

Men vanlig ull er etter min erfaring litt vel varmt om man ikke bor ganske kaldt til. 

Tynt ullteppe i babyull kan være greit å ha året rundt om det blir kjølig. 

Om de gulper mye bytter man jo uansett 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte mye ull i vinterhalvåret og ull- og silkeblanding på sommeren (t-skjortebodyer, f.eks.). Men jeg elsker ull selv, og bruker t-skjorter i ull på fjelltur og ofte løpetur (ikke i 30 plussgrader, riktig nok). Det, eller teknisk. ALDRI bomull, for når det blir vått, blir det tungt, klamt og deretter kaldt.

Når det er sagt, så skal selvfølgelig ikke babyen drive med høyintensitetstrening eller bli så varm at bomullstøyet blir gjennomvått. Min erfaring var at de dagene hvor det var for varmt for ull og silke så var det en "kun-bleiedag". Men, unger og voksne er forskjellige. Noen blir varme og svette raskere enn andre. Mange tåler ikke, eller liker ikke ull. Og nei, ingen unger MÅ ha ull. Selvfølgelig er bomull supert på sommeren for de små (og større). Og det funker nok strålende i lag med andre ting på vinteren også.

Anonymkode: 18da5...d4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 21.35):

Får første barn i mai. Kan ikke baby bruke vanlige bomullsklær? Noen som sa til meg at det ble varmt og klamt. Må de bruke ull også gjennom sommeren? Blir ikke det veldig varmt? 

Virker som det liksom ikke går an å bruke annet enn ull lengre 😅 koster en del mer også

Anonymkode: 2910b...390

Nei nei du må ikke ha ull og hvertfall ikke i mai. Men bruk bomull og lag på lag med body to gensere og to bukser og en tynn vår dress og ett teppe og dyne holder i masse masse massevis.!!!! Of en god vogn pose så klart men kan bli fort varmt du kjenner bak på nakken til baby om baby er for varm. 👍👍 Husk of ike bruk lue på baby inne som nyfødt heller fordi de gir fra seg ekstra varme fra hodet. Så trengs ike så lenge deter varmt og godt inne. Gratulerer forresten 👍 gled deg. Og nyt søvn. Den får du ikke på en stund. Men blir bedre med tiden ❤️

Anonymkode: c1f79...22a

Skrevet

Nei, du må ikke ha ull på mai-baby. Noen tåler ikke ull, mens andre babyer er veldig varme av seg. Andre barn kan derimot trenge ull mye lenger. Det er også forskjell på om man bor i Alta eller på Hvaler.

Mine unger var veldig varme av seg, og den eldste hadde i tillegg atopisk eksem, og vi brukte veldig lite ull innerst, selv ikke den første vinteren (høst-barn). De fine ullbodyene ble knapt brukt. Kunne aldri brukt ull på dem i mai.

Blås en lang marsj i alle som sier at man må ditt eller datt. Min eldste kunne ikke ha ull inn mot huden de første åra pga. atopisk eksem, og jeg informerte om det i barnehagen. Hadde ull som mellomlag. Fikk aldri med meg hva de ansatte tenkte om det.

Nå som de er eldre og bedre på varmeregulering  (og eksemen er borte), bruker vi mye ull også inn mot huden.

Blir det kjølig, kan man ta ull og/eller noe vindtett utenpå.

Anonymkode: 41dd7...c9c

Skrevet

Jenta mi tåler ikke ull og fikk utslett som baby. Her bruker vi god og mykk bomull og bambus ull.

Anonymkode: 6fc70...984

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener ull er gull. Har brukt det på alle mine som er født i vinterhalvåret. Mye fordi de alltid sov ute i vogn. Men brukte ikke ull på sommeren. Da er det sommerklær som gjelder.

Anonymkode: cdbbf...464

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...