Pippi Lotta Skrevet 26. februar 2022 #1701 Skrevet 26. februar 2022 Capt. Obvious skrev (6 minutter siden): Det er faktisk et lite lystegn at motstandsdyktigheten er høyere i Ukraina enn det man ventet. Grusomt selvsagt, men heldigvis skal man kanskje si også, for det kan være en indikator på at russiske styrker kanskje ikke er så opprustet som det regimet har forsøkt å gi inntrykk om de siste årene. Det er bra for NATO ved behov for en eventuell kampanje mot Russland. Det kan også si noe om moralen i herren, soldater slås best når de slås for å forsvare landet sitt eller for noe de tror på. I dette tilfelle blir de sat til å slakte et av sine nærmeste nabofolk. Det kan jo ikke være så veldig motiverende, det er vel så nærme de kan komme å angripe sinne egne uten at det er direkte borgerkrig. 1
Capt. Obvious Skrevet 26. februar 2022 #1702 Skrevet 26. februar 2022 I Grosny skrev (1 minutt siden): Russland er forsåvidt veldig opprustet de, og har mye sterkere luftvåpen, men f.eks sivile velvoksne Ukrainere har mye erfaring fra Afghanistankrigen. Russland har noen hundre tusen soldater, men Ukraina har mange millioner sivile som kan håndtere våpen. Mulig Russland for en kort stund kan få et militært overtak, men i byene blir de drept i på lang sikt. Ja, det er jo kjent at Russland har rustet opp sitt luftforsvar og marine, men jeg siktet mer til bakkestyrkene, som kanskje ikke har så mye nytt og effektivt utstyr som det har blitt gitt inntrykk av. Det er uansett fint at Ukrainske sivile på bakken hvert fall inntil videre har nok erfaring til å holde en hær unna.
I Grosny Skrevet 26. februar 2022 #1703 Skrevet 26. februar 2022 Nå er Facebook borte i Russland, iallfall bilder på Facebook. 2 2
Ellemelle93 Skrevet 26. februar 2022 #1704 Skrevet 26. februar 2022 I Grosny skrev (1 minutt siden): Nå er Facebook borte i Russland, iallfall bilder på Facebook. Vet du hvordan det er med Instagram? Det florerer jo av bilder, videoer og hashtagger.
Capt. Obvious Skrevet 26. februar 2022 #1705 Skrevet 26. februar 2022 Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Det kan også si noe om moralen i herren, soldater slås best når de slås for å forsvare landet sitt eller for noe de tror på. I dette tilfelle blir de sat til å slakte et av sine nærmeste nabofolk. Det kan jo ikke være så veldig motiverende, det er vel så nærme de kan komme å angripe sinne egne uten at det er direkte borgerkrig. Det er klart, moral er viktig. Likevel er noe erfaring viktig, og ukrainsk side har vist at de har mer av det enn man har antatt. Jeg antok egentlig at russiske bakkestyrker skulle være mer forberedte enn det de har vist seg å være, det er det jeg mener er fint med tanke på at NATO mest sannsynlig blir med på et senere tidspunkt i krigen når Russland angriper et NATO land. 2 1
I Grosny Skrevet 26. februar 2022 #1706 Skrevet 26. februar 2022 Ellemelle93 skrev (1 minutt siden): Vet du hvordan det er med Instagram? Det florerer jo av bilder, videoer og hashtagger. Vet ikke.
Jajajane Skrevet 26. februar 2022 #1707 Skrevet 26. februar 2022 Hentet fra VG; «Tyskland godkjenner våpensalg til Ukraina Tyskland vil tillate Nederland å sende 400 rakettdrevne granater (RPGer) til Ukraina, melder Reuters Tyskland har fram til nå holdt fast ved sin praksis om å ikke sende våpen til områder i krig eller der krig truer, noe Norge også har nedfelt i lov.» Begynner ikke dette å være en innblanding som ikke nødvendigvis gjør krigen roligere? Nå blir jeg faktisk mer bekymret. 5 1
Capt. Obvious Skrevet 26. februar 2022 #1708 Skrevet 26. februar 2022 Jajajane skrev (Akkurat nå): Hentet fra VG; «Tyskland godkjenner våpensalg til Ukraina Tyskland vil tillate Nederland å sende 400 rakettdrevne granater (RPGer) til Ukraina, melder Reuters Tyskland har fram til nå holdt fast ved sin praksis om å ikke sende våpen til områder i krig eller der krig truer, noe Norge også har nedfelt i lov.» Begynner ikke dette å være en innblanding som ikke nødvendigvis gjør krigen roligere? Nå blir jeg faktisk mer bekymret. Teknisk sett ikke siden Tyskland gjør dette som enkeltland og ikke i regi av NATO. Her er det snakk om ren tysk policy rundt tyskproduserte våpen. Men det kommer nok til å bli spunnet som at NATO gjør dette i Russland selvsagt, så da gjenstår det om de har baller nok til å angripe et NATO land. Men gjør de det blir Russland jevnet med jorden over tid. 4
heavyheart Skrevet 26. februar 2022 #1709 Skrevet 26. februar 2022 malifika skrev (1 time siden): Det som er patetisk her er vel heller at du og dine likesinnede sprer dritt som dette!! Putin er IKKE redd for at Nato kommer for nært. Dette er noe han sier for å piske opp stemningen blandt sine egen dumme følgere slik at han kan legitimere folkemord. Putin er en stormannsgal psykopat som dreper når han ikke får viljen sin. Jeg tror faktisk han koser seg nå og syntes dette er veldig underholdende. Mitt inntrykk også. Han inviterte den mest psyko drapsgjengen i form av tjetsjenere, sikkert greit lokket med noen millioner til Kadyrov fra Putins egen lomme. Hvis ingen griper inn blir dette et Bosnia 2.0. 3 2
Jajajane Skrevet 26. februar 2022 #1710 Skrevet 26. februar 2022 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Teknisk sett ikke siden Tyskland gjør dette som enkeltland og ikke i regi av NATO. Her er det snakk om ren tysk policy rundt tyskproduserte våpen. Men det kommer nok til å bli spunnet som at NATO gjør dette i Russland selvsagt, så da gjenstår det om de har baller nok til å angripe et NATO land. Men gjør de det blir Russland jevnet med jorden over tid. Ja, men bør ikke dette være en enighet med NATO? Ikke slik at enkeltland kan gjøre som de vil. Det vil jo sende signaler som fort kan mistolkes….. 1
Gjest Jon Are Skrevet 26. februar 2022 #1711 Skrevet 26. februar 2022 Hotwife skrev (På 2/25/2022 den 12.50): Men hvorfor mener noen at Nato skal blande seg? Dette er jo et oppgjør de imellom. Var det ikke noe med at over halvparten av innbyggerne i Ukraina, vil være en del av Russland? De som ikke fikk stemmerett ved sist valg, fordi de ikke ville levere inn sine russiske pass? Tror ikke nåværende president har rent mel i posen, og at dette er noe russerne reagere på. Var ikke han avbildet i nazihilsen på ett eller annet? Dette forsvarer på ingen måte en slik invasjon, men det er jo en forklaring. Føler norske medier kun vier sin spalteplass fra Ukraina sitt ståsted. Correct me if I'm wrong, jeg er ikke ute etter å spre feilaktig informasjon eller krangel. Fordi Ukraina et et selvstendig land. De opga atom kraft for å få beskyttelse fra Nato. Og det gjør de ikke.skammelig. tror du Russland stoppet her? Nei, han gjør ikke det. Derfor er det viktig at Nato og USA står sammen nå og setter press på Russland. Dette hadde aldri skjedd dersom Trump var president. Putin utnyttet en svak president i USA. Statsministeren i Ukraina er jøde . Hvirdan kam han være nazist? Må må ikke tro på den løgn propagandaen fra Russland.
Capt. Obvious Skrevet 26. februar 2022 #1712 Skrevet 26. februar 2022 Jajajane skrev (1 minutt siden): Ja, men bør ikke dette være en enighet med NATO? Ikke slik at enkeltland kan gjøre som de vil. Det vil jo sende signaler som fort kan mistolkes….. Mulig, men NATO har ikke makt til å avgjøre hva de enkelte medlemslandene gjør med sin individuelle våpenindustri. Det er et rent nasjonalt anliggende. 3
Grandidosa83 Skrevet 26. februar 2022 #1713 Skrevet 26. februar 2022 (endret) I Grosny skrev (17 minutter siden): Russland er forsåvidt veldig opprustet de, og har mye sterkere luftvåpen, men f.eks sivile velvoksne Ukrainere har mye erfaring fra Afghanistankrigen. Russland har noen hundre tusen soldater, men Ukraina har mange millioner sivile som kan håndtere våpen. Mulig Russland for en kort stund kan få et militært overtak, men i byene blir de drept i på lang sikt. Slik jeg ser det er det mye som tyder på at «mistankene» om at Russlands militære kapasiteter er mer begrenset enn de gir inntrykk av stemmer. Typisk er det stor forskjell på vernepliktige soldater og yrkermilitære, og det russiske militæret har mange av det førstnevnte. I sistnevnte kategori ser vi likevel at mye tyder på at selv spetznaz blir nedkjempet av motiverte ukrainske styrker, som i seg selv er overraskende. Å se grupperinger av spesialstyrker bli nedkjempet er noe som vil påvirke moralen hos de russiske vernepliktige også. Noe av årsaken er nok at russerne mangler det logistiske nivået som trengs til å drive moderne blitzkrig mot en motivert motstander på Ukrainas størrelse som også kjemper på hjemmebane. Visstnok står nå enkelte russiske styrker fast uten drivstoff og mat eksempelvis. Når det kommer til utstyr er det nyeste russiske utstyret absolutt langt bedre enn det ukrainske, men spørsmålet er hvor mange som faktisk er utstyrt med det. Russerne skryter mye av hva de har, men det virker på meg som om mengden produsert ofte er begrenset. Endret 26. februar 2022 av Grandidosa83 2 2
Jajajane Skrevet 26. februar 2022 #1714 Skrevet 26. februar 2022 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Mulig, men NATO har ikke makt til å avgjøre hva de enkelte medlemslandene gjør med sin individuelle våpenindustri. Det er et rent nasjonalt anliggende. Vil tro at slike handlinger fra enkeltland fører til forverringer, og plutselig hiver Kina seg på og da er det bare å si god natt… 3
Capt. Obvious Skrevet 26. februar 2022 #1715 Skrevet 26. februar 2022 Jajajane skrev (1 minutt siden): Vil tro at slike handlinger fra enkeltland fører til forverringer, og plutselig hiver Kina seg på og da er det bare å si god natt… Mulig, men man kan ikke la sin våpenindustri dikteres av Russland eller noen andre. Tviler på at Kina vil hive seg med, for da mister de på sikt viktige handelsinntekter fra Europa. Jeg syntes mye av dette skyldes Europeisk snillisme de siste tiårene, som er en del av "skyldarven" fra andre verdenskrig. Problemet er at andre land ikke har tilsvarende anger. Europa må ikke være redde for å bli en militær supermakt i samarbeid med USA, og vi bør bli mindre redde for å skremme de som utfordrer det. Dessverre kan brutalitet kun bekjempes med brutalitet. 3
Jajajane Skrevet 26. februar 2022 #1716 Skrevet 26. februar 2022 Grandidosa83 skrev (1 minutt siden): Slik jeg ser det er det mye som tyder på at «mistankene» om at Russlands militære kapasiteter er mer begrenset enn de gir inntrykk av stemmer. Typisk er det stor forskjell på vernepliktige soldater og yrkermilitære, og det russiske militæret har mange av det førstnevnte. I sistnevnte kategori ser vi likevel at mye tyder på at selv spetznaz blir nedkjempet av motiverte ukrainske styrker, som i seg selv er overraskende. Å se grupperinger av spesialstyrker bli nedkjempet er noe som vil påvirke moralen hos de russiske vernepliktige også. Noe av årsaken er nok at russerne mangler det logiske nivået som trengs til å drive moderne blitzkrig mot en motivert motstander som sloss på hjemmebane. Visstnok står nå enkelte russiske styrker nå fast uten drivstoff og mat eksempelvis. Når det kommer til utstyr er det nyeste russiske utstyret absolutt langt bedre enn det ukrainske, men spørsmålet er hvor mange som faktisk er utstyrt med det. Russerne skryter mye av hva de har, men det virker på meg som om mengden produsert ofte er begrenset. Det er ikke bekreftet at russiske styrker står fast uten drivstoff og mat. Det høres rett og slett merkelig ut, så dårlig planlagt tror jeg det ikke er. Mye som blir skrevet og lagt ut uten at det stemmer. CNN har visstnok lagt ut at de har mistet en kollega/journalist i Ukraina. Det viste seg å ikke stemme, da samme journalist også visstnok ble drept av Taliban. Mye rusk ute i media, man må rett og slett ta alt med en klype salt. 4
Ellemelle93 Skrevet 26. februar 2022 #1717 Skrevet 26. februar 2022 Jon Are skrev (Akkurat nå): Fordi Ukraina et et selvstendig land. De opga atom kraft for å få beskyttelse fra Nato. Og det gjør de ikke.skammelig. tror du Russland stoppet her? Nei, han gjør ikke det. Derfor er det viktig at Nato og USA står sammen nå og setter press på Russland. Dette hadde aldri skjedd dersom Trump var president. Putin utnyttet en svak president i USA. Statsministeren i Ukraina er jøde . Hvirdan kam han være nazist? Må må ikke tro på den løgn propagandaen fra Russland. Trump sa først at Putin var genial som ville invadere Ukraina, men det tok ikke mange dagene så var han plutselig uenig med seg selv i denne uttalelsen og sa at dette aldri hadde skjedd med ham som USAs president. Jeg må si at jeg er VELDIG glad for at USA har en tydelig president som beholder roen har akkurat nå. Trump hadde som vanlig vært en narsissistisk vinglepetter ute av kontroll. 9
Gjest Tutte Skrevet 26. februar 2022 #1718 Skrevet 26. februar 2022 Jajajane skrev (3 minutter siden): Vil tro at slike handlinger fra enkeltland fører til forverringer, og plutselig hiver Kina seg på og da er det bare å si god natt… Hvorfor i alle dager skulle Kina blande seg opp i det? Det er nok kun hvis det blir krig mellom Russland og NATO
Jajajane Skrevet 26. februar 2022 #1719 Skrevet 26. februar 2022 Tutte skrev (Akkurat nå): Hvorfor i alle dager skulle Kina blande seg opp i det? Det er nok kun hvis det blir krig mellom Russland og NATO Ja, og Tyskland er NATO-land. Det er det jeg mener med at det kan sende feil signaler når de godkjenner salg av våpen til Ukraina. 2
Gjest Tutte Skrevet 26. februar 2022 #1720 Skrevet 26. februar 2022 Jajajane skrev (Akkurat nå): Ja, og Tyskland er NATO-land. Det er det jeg mener med at det kan sende feil signaler når de godkjenner salg av våpen til Ukraina. Ja men et enkelt NATO-land handler ikke på vegne av NATO. Du skal ikke bekymre deg for det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå