Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Veldig trist at det kom til dette. Skremte meg litt å se Putins tale. Retorikken han brukte var skremmende og satt med en følelse at det var mye hat i han. Øynene virket nesten helt svarte. Jeg håper virkelig Russland klarer å få inn en mer diplomatisk president etter hvert... :(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ops2 skrev (4 timer siden):

Å kalle russerene for fredsbevarende styrker, vi får se hvordan det utvikler seg.

Nå må du faen meg gi deg. At Russland kaller det fredsbevarende styrker betyr ikke at det faktisk er det. Dette er invasjon og krig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (3 timer siden):

Den USA-dominerte militæralliansen NATO, som er fiendtlig til Russland, har de siste 30 årene plassert styrkene sine nærmere og nærmere Russland ved å verve flere og flere land til å bli medlem.

I tillegg stasjonerer de soldater i NATO-land hvor det tidligere ikke var amerikanske soldater (f.eks i Nord-Norge og den danske øya Bornholm).

Russland reagerer på det.

Nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 time siden):

Her presser Putin sin egen etteretningssjef. Han hørtes ikke akkurat enig ut i å støtte beslutningen om anerkjennelse

https://www.nrk.no/video/1918c9c9-874c-4e5a-a85b-5a7f284be1d1

Etterretningssjefen forsnakket seg og avslørte planen for tidlig. De to regionene skal innlemmes i Russland. Han fikk nok tyn på kammerset etterpå, selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor Putin spiller dette spillet der han later som han ikke har planlagt alt ned til minste detalj for lenge siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (På 11.1.2022 den 12.09):

jeg vil ikke blande 3. verdenskrig inn her. 

Uansett så skal ikke vanlig folk bli berørt fordi noen toppledere har sine meninger for hvordan det skal være. 

Putin har talt. Hørte talen hans idag bare tull. Russerne vil ikke ha krig, men Putin vil ha mer land og det klarer han.

NATO kunne ha stoppet dette ved å sette inn tropper for å beskytte grensen, men de prater isteden. Russland kan slå seg sammen med hvite Russland og hva da med Polen.

Hvorfor gis gamle menn så mye makt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal godkjenne en løsrivelse, må det som et minimum garanteres at områdene ikke innlemmes i Russland. Da får de være selvstendige eller igjen bli en del av Ukraina. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har nasjonalforsamlingen godtatt Russland til å gå i krig utenfor eget land. 

Hvis noen lurer på om det blir krig, det blir stor krig. 

Endret av Egenskap
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle forstår hvorfor han har feid av banen kritikere ved å drepe dem... hensikten ser vi nå. 

Mannen er gal, og Russiske befolkningen er fanget av en gal mann som har til besettelse å gå i krig og vinne territoriumer

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (På 9.1.2022 den 20.38):

Svært lav sjanse for det. USA gjør mye sprøtt, men tror ikke de vil risikere atomkrig og verdens undergang kun for å ha kontroll over Ukraina.

Tror ikke at Russland vil det. Tror neppe at Russlands leder vil starte 3 krig. Men man vet aldri 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (13 minutter siden):

Etterretningssjefen forsnakket seg og avslørte planen for tidlig. De to regionene skal innlemmes i Russland. Han fikk nok tyn på kammerset etterpå, selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor Putin spiller dette spillet der han later som han ikke har planlagt alt ned til minste detalj for lenge siden.

Ja når du sier det. Alt er planlagt i lang tid ja. Ikke akkurat den beste skuespilleren denne etteretningssjefen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AprilRyan
Egenskap skrev (12 minutter siden):

Nå har nasjonalforsamlingen godtatt Russland til å gå i krig utenfor eget land. 

Hvis noen lurer på om det blir krig, det blir stor krig. 

Han har fått godkjennelse ja, men sier i en uttalelse at han ikke nødvendigvis har tenkt å sende dem inn nå. Han har vel fått godkjennelse for å kunne sende dem inn på kort varsel. Det er vel det han mente med at det nå er opp til Ukraina om det skjer noe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt Ukraina ville bli innlemmet i Nato. 

Nå er spørsmålet hvilke land som vil komme dem i forsvar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBrukerJa skrev (På 9.1.2022 den 19.25):

Mtp situasjonen mellom Russland og Ukraina. Er sjansen stor for at 3. verdenskrig er rundt hjørnet? 

Du må ikke bekymre deg for 3. verdenskrig bare fordi det skjer noen politiske uroligheter i en stornasjon. Da Donald Trump vant presidentvalget for 6 år siden, trodde man også at det skulle bli verdenskrig, men skjedde det? Nope. Og det vil mest sannsynlig ikke skje nå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken betydning får dette for du og meg?

De spørsmålene vi kan stille oss selv nå, er hva er jeg villig til å offre både økonomisk og av egen livstil, og når er jeg villig til å ofre det. Når nok er nok?

Det som skjedde i natt var at Putin tok en liten del av Ukraina.
For de fleste av oss har dette liten, eller ingen, direkte betydning. Og ønsker heller ikke at det skal gi noe betydning for vår hverdag, med uten kanskje en liten dipp i aksjemarkedet og litt høyere bensinpriser.

Er vi villig til å ofre hele Ukraina, for at det ikke skal påvirke vår hverdag? Hva med den norlige delen av Finland, eller er det for mye å gi til Russland. Vil vi sette foten ned da? Kunne du vært villig til å gi bort Svalbard for eksempel? Hva med Finnmark (under hensikt av å samle Samelandet; under Russisk flagg)? Nei det vil være for drøyt?

Det er lett å tenke at en krig vil skje med at man våkner opp til at sivile i byer blir bombet, eller til panserkjøretøy i gatene. Men i praksis så vil dette skje stegvis, kanskje så sakte at når man kikker tilbake så vil man spørre seg selv "hvorfor gjorde vi ikke noe da, i begynnelsen?".

Taktisk er det best for Russland å holde grensene, hva vi tollererer, så diffuse som mulig, slik at jeg og du aldri helt ser forkjellen mellom en invasjon og et opprør eller borgerkrig.

Neste steg (;anektodisk) blir antageligvis å få kontroll over Mariupol (øst) og Ochakiv (sør) for å presse Ukraina til en respons for å så kunne gå videre inn i Mykolaiv og Kyiv. Det viktig å skjønne at en overvelmende majoritet av Ukraina ønsker å være selvstendige, og ikke ønsker å støtte Putin på noen som helst måte.

Personlig så må jeg jo selvfølgelig sette min lit til myndighetene for når og hvordan sanksjonene og responsen skal skje. Men jeg ønsker jo at vi heller er mer involverte før enn etter. Jeg mener Russland krysset et svært så alvorlig grense overfor hva som er tollererbart i går natt, og jeg fryker om responsen skulle vært for mild vil det gi tid nok til Russland støtte opp alternativer som vil gi videre sanksjoner liten eller ingen betydning.
For meg er det skremmende parareller til Nazi Tyskland i førkrigstider.

4 hours ago, ops2 said:

Ja, men hva gjør man når tidligere landegrenser ikke har tatt i betraktning kulturelle tilhørigheter, men bare satt streker på kartet: 'Her er et land'. Skal noen få lov til å løsrive seg når det er til fordel for EU, NATO og USA? Men de får ikke løsrive seg når stormaktene i Vest sier nei? Hvem som er frihetskjempere og hvem som er terrorister bestemmes av de som styrer ordskiftet.

...

Endret av tig
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rediken skrev (57 minutter siden):

Hvordan tror dere denne konflikten utarter seg videre? 

Jeg tror Russland bokstavelig talt har sluppet løs djevelen, i dag, med å gi Putin tillatelse til å krige på andre lands grunn. Men jeg tror ikke det russiske folket er like barbarisk som Putin og håper at alt løses med at russerne rydder i egne rekker og pensjonerer Putin til et stille liv i Sibir. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, tig said:

Det er lett å tenke at en krig vil skje med at man våkner opp til at sivile i byer blir bombet, eller til panserkjøretøy i gatene. Men i praksis så vil dette skje stegvis, kanskje så sakte at når man kikker tilbake så vil man spørre seg selv "hvorfor gjorde vi ikke noe da, i begynnelsen?".

Dette med å ta litt og litt er en gammel metode som kalles salamitaktikk.

Putin kommer antakelig til å fortsette å bruke den til kostnaden blir for høy.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...