Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, likestilling said:

Nei, men man har rett på det, så du skal ikke se bort fra at han har et. Jeg tror det er forbudt i Ukraina og sikkert ekstra vanskelig for presidenten, men det er et veldig korrupt land, og de har et smutthull med 3 statsborgerskap i stedet for "dual".

Law of Return - Wikipedia

Some jeg forstaar det du linker til ( forresten Wikipedia er IKKE en godkjent kilde) saa betyr det at alle som er av jodisk opphav har rett til aa bosette seg i Israel og dermed faa Israelsk statsborgerskap. Hvis de bor der.

Saa langt jeg vet bor ikke Zelensky i Israel, hvis ikke noe drastisk har skjedd de ti minuttene siden jeg skjekket nyhetene, dermed har han ikke Israelsk statsborgerskap akkurat naa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dumi2 skrev (3 timer siden):

Unnskyld meg.

Kun fordi at Zelensky er jode betyr det ikke at han har israelsk statsborgerskap.

Det er veldig mange joder i verden. At man er jodisk betyr ikke automatisk at man har israelsk statsborgerskap!

OK, da har han ikke israelsk statsborgerskap. Det er ikke poeng uansett, selv om han som skrev det (som jeg siterte) prøvde å gjøre det til et poeng. Generelt er det altfor mye planting av "guilt by association" for tiden. 

Det er ikke slik at dersom du er israelsk eller russisk så støtter du automatisk krigføring. Det er ikke slik at dersom du er ukrainer så er du automatisk narkoman og/eller nynazist. Det er ikke slik at dersom du er engelsk så er du automatisk i mot at Nord-Irland skal bli irsk eller at Skottland skal bli uavhengig. Det er ikke slik at dersom du er kinesisk så sikler du automatisk på Taiwan.

Det som har noe å si er hvordan du velger å handle ut fra det du vet. Det er dine handlinger som betyr noe - om du velger å gjøre noe selv om du vet at det du gjør er galt. 

Endret av CrossRoad
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer, brudd på opphavsrett og kommentar til moderering, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Nå har Zelenskyj erkjent at Ukraina aldri kan bli medlem av Nato. Hvorfor kunne de ikke erkjent dette før? Vet ikke om det ville endret utfallet, men det har vært ett av Russlands krav og nå erkjenner Ukraina at de aldri kan bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea skrev (37 minutter siden):

Jeg er redd for om det blir 3.verdenskrig nå.🙈

Hvorfor er du redd for det nå? Meste tyder jo på at NATO har tenkt til å legge seg ned å dø om krigen beveger seg utenfor ukraina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilRyan skrev (1 time siden):

Nå har Zelenskyj erkjent at Ukraina aldri kan bli medlem av Nato. Hvorfor kunne de ikke erkjent dette før? Vet ikke om det ville endret utfallet, men det har vært ett av Russlands krav og nå erkjenner Ukraina at de aldri kan bli det.

Det er ikke det han erkjenner. Han erkjenner at Ukraina ikke kan bli medlem av NATO nå. Han skriver ikke aldri. Og det er og ment som et stikk mot NATO som uansett ikke godtar dem som medlem pr i dag, både fordi de har vært ukvalifisert militært, og fordi de har en landkonflikt med Russland

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
kar90 skrev (4 minutter siden):

Det er ikke det han erkjenner. Han erkjenner at Ukraina ikke kan bli medlem av NATO nå. Han skriver ikke aldri. Og det er og ment som et stikk mot NATO som uansett ikke godtar dem som medlem pr i dag, både fordi de har vært ukvalifisert militært, og fordi de har en landkonflikt med Russland

Det står aldri på NRK:

https://www.nrk.no/nyheter/1.15894449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
kar90 skrev (1 minutt siden):

Det står at et av kravene til russland var at de aldri kunne bli det. Det er ingenting i Zelenskyvjs uttalelse som sier det

Tja, det kan tolkes sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (3 minutter siden):

Det står at et av kravene til russland var at de aldri kunne bli det. Det er ingenting i Zelenskyvjs uttalelse som sier det

Klarer ikke å tolke dette annerledes enn at han erkjenner at Ukraina aldri kan bli medlem av NATO:

Ukraina, Volodymyr Zelenskyj erkjenner at landet aldri kan bli medlem av Nato.

– Ukraina er ikkje Nato-medlemmer. Vi forstår det. Vi har i årevis fått høyre at dørene var opne, men vi har òg høyrt at vi ikkje kunne få bli med. Dette er ei sanning som må erkjennast, sa Zelenskyj i ein videokonferanse med militære leiarar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Tutte skrev (2 minutter siden):

Klarer ikke å tolke dette annerledes enn at han erkjenner at Ukraina aldri kan bli medlem av NATO:

Ukraina, Volodymyr Zelenskyj erkjenner at landet aldri kan bli medlem av Nato.

– Ukraina er ikkje Nato-medlemmer. Vi forstår det. Vi har i årevis fått høyre at dørene var opne, men vi har òg høyrt at vi ikkje kunne få bli med. Dette er ei sanning som må erkjennast, sa Zelenskyj i ein videokonferanse med militære leiarar.

Ja, det virker sånn. Selv om han ikke bruker ordet aldri så virker det som han mener at de ikke kan bli medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (12 timer siden):

Det har jo aldri vært aktuelt å innlemme Ukraina i NATO - det er jo det som er så tragisk. Det har bare vært hypotetisk - at alle land som vil kan bli medlemmer. Det  har hele tiden vært prinsipper.

NATO ville av prinsipp ikke si at Ukraina ikke kunne bli med i NATO, men i praksis ville de nok aldri blitt medlemmer - i så fall snakker vi mange år frem i tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AprilRyan
lille pille skrev (13 minutter siden):

Det har jo aldri vært aktuelt å innlemme Ukraina i NATO - det er jo det som er så tragisk. Det har bare vært hypotetisk - at alle land som vil kan bli medlemmer. Det  har hele tiden vært prinsipper.

NATO ville av prinsipp ikke si at Ukraina ikke kunne bli med i NATO, men i praksis ville de nok aldri blitt medlemmer - i så fall snakker vi mange år frem i tid.

Ja, det er nettopp det. Nato tar vel ikke inn land som er i krig eller noe sånt og Ukraina har jo vært i konflikt med Russland en god stund nå. Så det hadde ikke vært aktuelt på mange år.

Men Russland er ekstremt redd for å få Nato-land tett innpå seg så de ville vel at Ukraina skulle gå ut og si at de aldri ville bli medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor Ukraina skulle ville bli NATO medlem lengre. Har ikke fått med meg hva presidenten har innsett. Nå er jo landet bombet sønder og sammen. 

Endret av Egenskap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (6 minutter siden):

Ja, det er nettopp det. Nato tar vel ikke inn land som er i krig eller noe sånt og Ukraina har jo vært i konflikt med Russland en god stund nå. Så det hadde ikke vært aktuelt på mange år.

Men Russland er ekstremt redd for å få Nato-land tett innpå seg så de ville vel at Ukraina skulle gå ut og si at de aldri ville bli medlem.

Jeg tror de på prinsipielt grunnlag åpnet for det i 2007/2008. Så kom vel annekteringen av Krim i stor grad som en konsekvens av dette.

Russland har allerede mange NATO-land tett opp mot seg. Jeg tror det er andre ting med i bildet her - Ukraina og Russland deler språk og historie sammen. De er på en måte «søster»-land, og Ukraina er rikt på ressurser. Via krim får Russland tilgang til havnen mot Svartehavet. At Ukraina skulle bli vestlig ville vært et tap for Russland på flere områder.

Jeg tenker man kunne gjort mye annerledes. Feks avtale om at Ukraina ikke blir NATO-medlem mot at de fikk tilbake Krim, osv. Sikkert mye man kunne fått til hvis man la sine idealistiske prinsippene til side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AprilRyan skrev (11 timer siden):

Ja, det virker sånn. Selv om han ikke bruker ordet aldri så virker det som han mener at de ikke kan bli medlem.

Det ligger nok et lite stikk mot nato her. Det har vært mye fram og tilbake ang. Ukrainsk NATO-medlemskap fra nato selv, og nå når de virkelig hadde trengt å være medlem av alliansen så er det egentlig for seint... Nå sirkler NATO-flyene rundt i hopetall utenfor Ukrainas grenser uten å kunne gjøre en dritt, og Ukraina må for det meste klare seg selv. Nå har ikke nato-medlemskap for Ukraina vært en enkel prosess heller tenker jeg. Med Russlands annektering av Krim, og støtte til opprørskontrollerte områder hadde jo NATO havna rett i en artikkel 5 situasjon så fort Ukraina ble medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Estlands forsvarsministar tar til ordet for flyforbud over Ukraina nå med kampfly som står klare til å skyte ned russiske kampfly. Hevder det er mange land som har kapasitet til å utføre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir mer og mer usikker på hva Putin egentlig vil.  Ser nrk skriver at de kanskje ser en positiv endring og at han viser vilje til å stoppe krigen. Mulig det bare var en eller annen ekspert som har uttalt seg. 
Men! Jeg klarer ikke tro at det bare er Ukraina han er interessert i. Hva om og når krigen i Ukraina ender? 

Hva da? 

Vil sanksjonene opphøre ? 

Så kan Russland ordne seg militært å gå løs på neste land? 
 Eller hva i satan h.. er det Putler egentlig har for seg? 

Endret av Klink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (8 minutter siden):

Men blir mer og mer usikker på hva Putin egentlig vil.  Ser nrk skriver at de kanskje ser en positiv endring og at han viser vilje til å stoppe krigen. Mulig det bare var en eller annen ekspert som har uttalt seg. 
Men! Jeg klarer ikke tro at det bare er Ukraina han er interessert i. Hva om og når krigen i Ukraina ender? 

Hva da? 

Vil sanksjonene opphøre ? 

Så kan Russland ordne seg militært å gå løs på neste land? 
 Eller hva i satan h.. er det Putler egentlig har for seg? 

Han har vel feilberegnet fullstendig i Ukraina. Han trodde det skulle være lett, men befinner seg nå i en situasjon hvor han fomler og prøver å finne en måte hvor Russland ikke taper for mye ansikt. Tviler sterkt på at han vil gå løs på noe nytt land. Det har han ikke råd til.

Han vil fortsette krigen til at får en eller annen win. Mulig han bomber Ukraina sønder og sammen hvis det ikke fører noe frem i forhandlingene. I hans øyne er det nok bedre med et ødelagt Ukraina enn et vestlig Ukraina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...