Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sommer2464 skrev (13 timer siden):

Den faens Kadyroven er reist til Ukraina.

Satser på at noen knerter han.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som samtalene USA har hatt med Kina har økt mistanken om at Kina kommer til å støtte Russland militært. Jeg sa det hele tiden, NATO skulle allerede ha konfontert Russland militært. Nå står vi dessverre overfor to sterke militærmakter som ikke har vist noen vilje til å aveskalere situasjonen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (28 minutter siden):

Ser ut som samtalene USA har hatt med Kina har økt mistanken om at Kina kommer til å støtte Russland militært. Jeg sa det hele tiden, NATO skulle allerede ha konfontert Russland militært. Nå står vi dessverre overfor to sterke militærmakter som ikke har vist noen vilje til å aveskalere situasjonen.

Hvis de har bestemt seg for å støtte Russland er det lite vi kan gjøre annet enn å innføre sanksjoner også mot Kina. Men at kineserne og russerne kanskje er villige til å gå til verdenskrig for å tilfredsstille en maktsyk, hevnlysten mann er helt hinsides. Tror nå ennå på at noen, et eller annet sted, snart må gripe til fornuft. For hvis verden skal styres etter mafia-metoder er dette vel ikke en verden vi egentlig har så lyst til å leve i - noen av oss. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør vi nok som en nasjon for å stoppe Russland. Jeg synest ikke vi gjør det.

Jeg har venner som sover på badet i redsel for å bli truffet av en bombe, det er ikke noe liv, dette er ikke greit.
I Mariupol ligger det lik i gatene som ikke blir flyttet på i redsel av å bli skutt.
Jeg så nylig graven til en mor og datter begravet, midt i et boligområdet, på lekeplass, nær Kiyv.

De bildene er helt utenkelig, og umenneskelig, å se i Europa.
Det overskygger all den terror vi har sett, og alle andre hendelser, vi har opplevet i vår tid, i nærheten av oss.

Jeg tror vi lett kan droppe all handel med Russland, iallfall i denne perioden.
Som en nasjon så har vi råd nok til å ta kostnadene for avslutte fiskeavtaler. Selvfølgelig vil det koste oss, men vi har råd til å bære den kosten.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (3 minutter siden):

Hvis de har bestemt seg for å støtte Russland er det lite vi kan gjøre annet enn å innføre sanksjoner også mot Kina. Men at kineserne og russerne er villige til å gå til verdenskrig for å tilfredsstille en maktsyk, hevnlysten mann er helt hinsides. Tror nå ennå på at noen, et eller annet sted, snart må gripe til fornuft. For hvis verden skal styres etter mafia-metoder er dette vel ikke en verden vi egentlig har så lyst til å leve i - noen av oss. 

Det er der du tar feil. Bortsett fra i vesten så er verden utelukkende til for regimer og elite, og de trives veldig godt med å drive kriger de personslig ikke berøres. Det er vel knapt et land utenfor Europa og Samveldet  som kan minne om demokrati med frihet for sine borgere og menneskerettigher, og det er ingen endring i vente.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kar90 skrev (44 minutter siden):

Det er der du tar feil. Bortsett fra i vesten så er verden utelukkende til for regimer og elite, og de trives veldig godt med å drive kriger de personslig ikke berøres. Det er vel knapt et land utenfor Europa og Samveldet  som kan minne om demokrati med frihet for sine borgere og menneskerettigher, og det er ingen endring i vente.

Trist, men sant. Du har dessverre rett i at mange land ikke er demokratier og at det ikke ser ut til å bli noen snarlig endring på det.

Endret av CrossRoad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To journalister i den uavhengige russiske nettavisen Meduza hevder at Putin har slått til mot FSBs såkalte femte avdeling. FSB er den russiske føderale sikkerhetstjenesten. Putin skal angivelig ha satt to av sjefene i etterretningstjenesten FSB i husarrest, fordi de har gitt for dårlig informasjon.  (VG)

Er dette et tegn på desperasjon og starten på større utrenskninger? Begynner vi å se tegn på at det er sprekker i eliten? Er det mulig at det skje et palasskupp der det autoritære regimet faller? Tiden vil vise hva som skjer framover.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (7 timer siden):

To journalister i den uavhengige russiske nettavisen Meduza hevder at Putin har slått til mot FSBs såkalte femte avdeling. FSB er den russiske føderale sikkerhetstjenesten. Putin skal angivelig ha satt to av sjefene i etterretningstjenesten FSB i husarrest, fordi de har gitt for dårlig informasjon.  (VG)

Er dette et tegn på desperasjon og starten på større utrenskninger? Begynner vi å se tegn på at det er sprekker i eliten? Er det mulig at det skje et palasskupp der det autoritære regimet faller? Tiden vil vise hva som skjer framover.

Putin angriper minst tre mål: Ukraina, Russland og verden. 29 % av russerne er mot Putin, altså ca 50 millioner. Jeg tror at mørketallene, de som sier de er for, men er veldig sterkt imot er store blant eliten og i FSB, ikke minst fordi disse sannsynligvis vet hva som foregår. Militæroffiserer må vite det i stor grad (unntatt kaptein Bolshunov). For hver dag med krig skades Russland mer og mer, og faren for atomkrig øker. Jeg tror ikke alle kommer til å stå på sidelinja med henda i lomma og bare se på. Hvor er forsvarsminister Shaygo? Er han fortsatt forsvunnet? Har han gjemt seg i bunkeren til Putin?

Det er også interessant hvor stor motstanden i Hvite-Russland er og  om Lukashenko vil abdisere elller bli arrestert. Om Hvite-Russland stenger døra for Russlands arme så forandrer det situasjonen til en viss grad.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (20 minutter siden):

Putin angriper minst tre mål: Ukraina, Russland og verden. 29 % av russerne er mot Putin, altså ca 50 millioner. Jeg tror at mørketallene, de som sier de er for, men er veldig sterkt imot er store blant eliten og i FSB, ikke minst fordi disse sannsynligvis vet hva som foregår. Militæroffiserer må vite det i stor grad (unntatt kaptein Bolshunov). For hver dag med krig skades Russland mer og mer, og faren for atomkrig øker. Jeg tror ikke alle kommer til å stå på sidelinja med henda i lomma og bare se på. Hvor er forsvarsminister Shaygo? Er han fortsatt forsvunnet? Har han gjemt seg i bunkeren til Putin?

Det er også interessant hvor stor motstanden i Hvite-Russland er og  om Lukashenko vil abdisere elller bli arrestert. Om Hvite-Russland stenger døra for Russlands arme så forandrer det situasjonen til en viss grad.

jeg synes det er veldig rart om ikke russere selv reagerer over hvem i alle dager er det dem har fått til å være president for landet i 22 år? (også vært statsminister, ja, jeg vet, men i god samhandling med midlertidige "presidenten") 

Måten de har fått holde på å lage langtidsplan med egne interesser. 

Det er merkelig at presidenten i landet ikke forstår at det bor barn i Russland som rett og slett avskyr alle hans handlinger. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter press må Israel slutte seg til sanksjonene mot Russland – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Sitat

Oligarker ønsker seg en frihavn i Israel

Roman Abramovitsj ble sett i Israel i mandag. Flere av de russiske oligarkene har israelske statsborgerskap. Spørsmålet er om Israel vil gi dem en trygg havn siden de er jøder.

Det blir interessant når også oligarkene fra Ukraina trenger en frihavn for pengene de har samlet opp. Har Zelensky allerede israelsk statsborgerskap? Kolomoyski (oligarken bak Zelensky) har i alle fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SOHR: 40.000 syrere har meldt seg til å kjempe for Russland i Ukraina
https://www.nettavisen.no/nyheter/nyhetsstudio-invasjonen-i-ukraina/s/12-95-3424248671#/post=3545475

Disse kirgerne har mye erfaring fra "urban warfare", så de kommer til å brukes til å storme Kiev. 

Hvor ble det av Zelensky sine utenlandske krigere, bortsett fra de under ruinene ved militærbasen ved Lviv?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye skadefrohet ute og gikk.

For det første er ikke ukrainerne underlagt sanksjoner. For det andre er Zelenskyy jøde så det kan godt hende han har israelsk statsborgerskap. 

At 40.000 har meldt seg betyr ikke at 40.000 kommer. Tror det er helt greit at du ikke vet hvor Zelenskyys utenlandske krigere er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbrker skrev (49 minutter siden):

SOHR: 40.000 syrere har meldt seg til å kjempe for Russland i Ukraina
https://www.nettavisen.no/nyheter/nyhetsstudio-invasjonen-i-ukraina/s/12-95-3424248671#/post=3545475

Disse kirgerne har mye erfaring fra "urban warfare", så de kommer til å brukes til å storme Kiev. 

Hvor ble det av Zelensky sine utenlandske krigere, bortsett fra de under ruinene ved militærbasen ved Lviv?

Jeg har sett noen videoer fra de fremmedkrigerne som klarte å flykte, og de beskriver et blodbad der bare noen få overlevde. Det virker som at Russland prøver å skremme bort fremmedkrigere. Forståelig.

Jeg har også sett angivelig rekruttering av fremmedkrigere for Ukraina blant jihadister i Irak, så det er mulig at vi nå får flyttet et lite stykke Syria til Europa. En del av tsjestjenerne som er frivillige for Ukraina har visstnok tidligere kjempet for IS i Syria også.

Chechen Jihadis Leave Syria, Join the Fight in Ukraine (thedailybeast.com)

Sitat

The commander pointed at a young bearded militant next to him: “Mansur came here from Syria,” Muslim said. “He used ISIS as a training base to improve his fighting skills.” Mansur stretched out his right hand, which was disfigured, he said, by a bullet wound. Two more bullets were still stuck in his back, he said.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, CrossRoad said:

For det første er ikke ukrainerne underlagt sanksjoner. For det andre er Zelenskyy jøde så det kan godt hende han har israelsk statsborgerskap. 

At 40.000 har meldt seg betyr ikke at 40.000 kommer. Tror det er helt greit at du ikke vet hvor Zelenskyys utenlandske krigere er. 

Unnskyld meg.

Kun fordi at Zelensky er jode betyr det ikke at han har israelsk statsborgerskap.

Det er veldig mange joder i verden. At man er jodisk betyr ikke automatisk at man har israelsk statsborgerskap!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumi2 skrev (4 minutter siden):

Unnskyld meg.

Kun fordi at Zelensky er jode betyr det ikke at han har israelsk statsborgerskap.

Det er veldig mange joder i verden. At man er jodisk betyr ikke automatisk at man har israelsk statsborgerskap!

Ei heller er det ukrainerne, men russiske elite-jøder som lefler med ulike statsborgerskap:

https://www.vg.no/sport/i/nWK18n/portugisisk-rabbiner-paagrepet-for-aa-ha-hjulpet-abramovitsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (7 timer siden):

Det tror jeg ikke, fordi Ukraina innført en lov som forbød dobbelt statsborgerskap. Jeg husker at Igor Kolomoisky ble kritisert for dette, men han svarte," jeg har ikke dobbelt statsborgerskap, men tredobbelt!" (Israel, Ukraina og et land til jeg ikke husker i farten).

Redigert: Jeg tror ikke tredobbelt statsborgerskap er lov heller, men tror heller  at Kolomoisky gir blaffen.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg ikke, fordi Ukraina innført en lov som forbød dobbelt statsborgerskap. Jeg husker at Igor Koliomisky ble kritisert for dette, men han svarte," jeg har ikke dobbelt statsborgerskap, men tredobbelt!" (Israel, Ukraina og et land til jeg ikke husker i farten).

Sveits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...