Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Cecilie91 skrev (13 minutter siden):

er nok ikke noe plikt, men de er trossalt nabolandene våres. skulle vel bare mangle at vi hjalp til? 

Vi går selvfølgelig ikke inn i en krig vi ikke er en del av. Våre forpliktelser er til natomedlemmer, ikke til Sverige. Hva tror du hadde skjedd med forsvarsalliansen om alle som sto utenfor kunne forvente hjelp? Hvilket incentiv er det for å bli i alliansen, og hvor sterk er alliansen når vi skal gå å forsvare land utenfor den å bruke ressurser på det? Hvis sverige og finland blir tatt av Russland fordi de står uten forsvar har de seg selv å takke.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi må gjøre alt vi kan for å stoppe dette nå. SWIFT var et steg på veien, men vi må sende mer ressurser som blandt annet drifstoff nå, og ikke vente med det.

Endret av tig
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie91 skrev (4 minutter siden):

ja det er sant. samtidig så benytter jo vi nordmenn sverige også veldig mye til f.eks handel.

Vi får håpe at det ikke vil skje, men hva som helst kan skje nå. så nå at for 5 minutter siden det var meldt 2 store eksplosjoner i kyiv. grusomt

Vi får bare håpe.

Det er ikke urealistisk at Ukraina ikke holder. Han vil nok egentlig ta tilbake alle landområdene som har tilhørt det russiske imperiet og sovjetunionen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (Akkurat nå):

kan være at du har rett i det..Moldova er forresten også et land som ikke er medlem av nato, og det er vel også med i Sovjetunionen. 

Er ikke Moldova venner av Putin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einsteinium skrev (Akkurat nå):

Vi får bare håpe.

Det er ikke urealistisk at Ukraina ikke holder. Han vil nok egentlig ta tilbake alle landområdene som har tilhørt det russiske imperiet og sovjetunionen.

Han må ta Ukraina først.

Ukrainernes kampvilje og -evne tatt i betraktning er det meget mulig det stopper der.

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einsteinium skrev (12 minutter siden):

Joda, jeg tror og synes at Norge skulle ha hjulpet til. Men resten av vesten? Det blir litt rart om noen land er garantert natohjelp uten å være med i nato selv, det gjør jo strengt tatt at de tar mer enn de gir.

Hvis systemet er slik, og alle hadde gjort det, ville ikke nato vært så sterkt som det er i dag.

Det er ingen land som får NATO-hjelp som ikke er medlemmer. Nå må folk slå i fra seg det. Det er kun en forsvarsallianse hvis et NATO-land blir angrepet. Hvert enkelt land kan allikevel velge å gå inn i krig og støtte et annet land som ikke er medlem, men da et det uavhengig av NATO.

Endret av Tutte
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvillingsjel skrev (13 minutter siden):

Jeg håper du tar feil. Da pandemien brøt ut var jeg lettet nok over at det i alle fall ikke var krig. Det var ingen som risikerte å bli drept eller skutt av å gå ut..

jeg vil ikke noe annet enn å ta feil. Ingen ønsker en storkrig med mange land involvert, bortsett fra de som starter krigen. Det går utover så mange uskyldige mennesker. 

Det er ille nok det som skjer mellom to land i krig. Krig er i mitt hode aldri en grei løsning for å løse problemer/,uenigheter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (1 minutt siden):

Vi går selvfølgelig ikke inn i en krig vi ikke er en del av. Våre forpliktelser er til natomedlemmer, ikke til Sverige. Hva tror du hadde skjedd med forsvarsalliansen om alle som sto utenfor kunne forvente hjelp? Hvilket incentiv er det for å bli i alliansen, og hvor sterk er alliansen når vi skal gå å forsvare land utenfor den å bruke ressurser på det? Hvis sverige og finland blir tatt av Russland fordi de står uten forsvar har de seg selv å takke.

Problemet blir at vi får russerne puste oss rett i nakken hvis de tar Sverige. Skjer det kaos i resten av Europa samtidig er det ikke sikkert vi får nok hjelp, og da kan russerne invadere oss ganske lett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det vært flere store eksplosjoner i Kiev, så da har de vel bombet med fly. Nå rykker vel bakkestyrkene inn og det spørs om Kiev da faller før de rekker å få nye forsyninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie91 skrev (20 minutter siden):

er nok ikke noe plikt, men de er trossalt nabolandene våres. skulle vel bare mangle at vi hjalp til? 

Er ikke sånn det fungerer. Nato hjelper NATO-land. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (2 minutter siden):

Er ikke Moldova venner av Putin?

det har jeg ikke lest meg opp på dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einsteinium skrev (Akkurat nå):

Problemet blir at vi får russerne puste oss rett i nakken hvis de tar Sverige. Skjer det kaos i resten av Europa samtidig er det ikke sikkert vi får nok hjelp, og da kan russerne invadere oss ganske lett.

Ja, så du mener altså at i stede for å holde troppene våre i eget beredskap å få inn natostøtte, så skal vi gå rett over til nabo sverige å kjempe for dem, for å unngå å bli okupert av overmakta, uten natostøtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (Akkurat nå):

det har jeg ikke lest meg opp på dessverre. 

Ikke jeg heller 🤷🏻‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (2 minutter siden):

Det er ingen land som får NATO-hjelp som ikke er medlemmer. Det er kun en forsvarsallianse. Nå må folk slå i fra seg det. Hvert enkelt land kan allikevel velge å gå inn i krig og støtte et annet land som ikke er medlem, men da et det uavhengig av NATO.

Det stemmer, men om et NATO-land forsvarer et ikke-NATO-land, er det stor sjanse for at Russland angriper NATO-landet etter hvert, og da vil jo hele NATO bli innblandet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (1 minutt siden):

Er ikke sånn det fungerer. Nato hjelper NATO-land. 

kar90 skrev (Akkurat nå):

Ja, så du mener altså at i stede for å holde troppene våre i eget beredskap å få inn natostøtte, så skal vi gå rett over til nabo sverige å kjempe for dem, for å unngå å bli okupert av overmakta, uten natostøtte?

Norge og Sverige har en forsvarsavtale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Den boligblokken som ble rammet av en bombe - fy flate, minner om 11.09.01😭

Jepp 😦

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (1 minutt siden):

Sier ingenting jeg. Bare prøver å belyse saken fra en annen side.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einsteinium skrev (1 minutt siden):

Det stemmer, men om et NATO-land forsvarer et ikke-NATO-land, er det stor sjanse for at Russland angriper NATO-landet etter hvert, og da vil jo hele NATO bli innblandet.

Ja det er sant, men det er jo en veldig stor risiko for dem å ta. Det er tryggheten med å være medlem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...