Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan få respekt hos elevene? Trenger gode konkrete tips i klasseledelse!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gulltopp
Skrevet

Først og fremst, ikke forsøk å være kul og ungdommelig, det blir fort gjennomskuet. Det er bedre å starte med å være streng, og eventuelt slakke litt på tøylene etterhvert, enn å gjøre det andre veien, for det går som regel ikke.

Dessuten må du tenke gjennom hva du aksepterer og ikke aksepterer, og hvordan du vil reagere i forhold til regelbrudd. Seminarlederen min på ex paed fortalte følgende fra sin tid som lærer; hun hadde en elev som nektet å ta av seg capsen i timen. Hun forlangte gjentatte ganger, mens hele klassen hørte på, at han tok den av, uten resultat. Hun kunne jo ikke gjøre noe mer med saken, altså oppnådde hun ingenting annet enn å miste mye respekt - og det for en filleting som en caps. Det jeg mener er; skal du gå såpass hardt ut mot en elev i påsyn av hele klassen, bør det være en svært god grunn til det. Helst bør man jo ta slike konfrontasjoner i enerom. Det er viktig å huske på at elevene også skal ha respekt, og i likhet med deg som lærer har også de en integritet og en "stolthet" som de nødvendigvis vil forsvare. Vær klar og tydelig på at det er du som har styringen, men ikke på en slik måte at noen føler seg krenket.

Skrevet

Jeg er helt enig med Gulltopp over her, jeg slutter meg til rådene fra henne.

Likevel vil jeg legge til: det er et klassisk råd dette med å "ikke være for kul men vær streng den første tiden og slakk etterhvert": men min erfaring er at de aller fleste nybegynnere rett og slett må gjøre den feilen og gå i fellen som er, nemlig å være for snill og litt kul den første tiden.

Man lærer med erfaring og det finnes dessverre ingen annen trylleformel som redder deg der..

Du er kastet til løvene og du får kjempe til du lærer av deg selv hva du må gjøre for å få taket på elevene uten at det går på bekostning av hver enkelt sjel i det klasserommet.

Skrevet
men min erfaring er at de aller fleste nybegynnere rett og slett må gjøre den feilen og gå i fellen som er, nemlig å være for snill og litt kul den første tiden.

Det er helt sant. Har selv gjort den feilen og da er det rimelig vanskelig, noen ganger umulig, å tøyle seg inn igjen. Da er det bedre å begynne den andre veien og heller slakke av litt etterhvert.

Skrevet

Det jeg mente å si, til deg over her, er at jeg tror ikke nye , ferske lærere rett fra skolen er tøffe i trynet nok til å være "strenge i begynnelsen for så å slakke etterhvert". Derfor var og er hele mitt poeng at disse ferskingene av noen lærere må tåle å gå litt på trynet da, for å få litt erfaring.

Det er lett å si til en person "gjør slik og slik" - men har ikke den personen erfaring i ballasten så må den nok gjøre seg sine erfaringer først.

Hilsen ikke-lærer (heldigvis) :roll:

Skrevet

Jeg tror (og har erfart) at det er viktig å være rettferdig og høre på elevene. Se ting fra elevenes synpunkt er også lurt.

Skrevet
Hvordan få respekt hos elevene? Trenger gode konkrete tips i klasseledelse!

Få deg et lyttesignal. Bruk det ofte. Gi beskjed i form av en forventning og aldri fortelle dem hva de ikke skal gjøre. Gi beskjeden når de gir deg oppmerksomhet. Gi ros og gode beskjeder tilbake. Hvis en elev ikke hører etter, nærm deg han\ henne med et fast og vennlig blikk, gjerne en fysisk hånd (lett) på skulder og så gjentar du beskjeden i form av en forventning (eks. sett deg ned og begynne å arbeid i norskboka side 28- ikke fokuser på det eleven gjør). HVis eleven følger beskjed- ros han for det.

Skrevet

jeg syns IKKE du skulle gå ut med å være for streng for å få respekt.. det er totalt feil måte å gjøre det på. å det med å være for kul..altså.. ikke prøv å være noe andre enn du er, men ha litt humor og prøv å forstå elevene og vær rettferdig. det er aller viktigst. merker du at noen trenger litt mer oppmerksomhet så gi dem det på tomanns hånd, ikke foran hele klassen, så de enten blir flaue eller skal tøffe seg...

Skrevet (endret)

Jeg går første året på allmennlærerutdanningen her i Oslo, og i morgen avslutter jeg min første praksisperiode, som har vart i 2 uker. Jeg har hatt 4 undervisningstimer, hvor vi var to og to som underviste sammen.

Det jeg har lært meg, og som jeg vet selv, er at det viktigste man kan gjøre for å vinne elevers respekt, er at du lytter til dem. At du setter deg inn i deres ståsted, at du beviser at du er den pedagogiske kompetente voksenrollen, at du kan det du holder på med, og at du ikke forholder til elevene som om du er gud. Man er en omsorgsperson, på både godt og vondt. Man må vise fasthet, forutsigbarhet og styrke, men gjør man feil innrømmer man det. Ikke tvihold på bastante tanker, vær åpen for idéer og den fantasien elevene sitter inne med. Vis at man er glad i jobben og er engasjert, og at man fokuserer på å jobbe for elevenes beste. Man må sette seg inn i elevers ståsted, ta dem på det planet de enkelte elevene befinner seg, både når det gjelder faglig sett, men også sosialt sett. Å være lærer er ingen rett, det er et privilegie. Man har ansvaret for det kjæreste noen foreldre kan ha - nemlig barna deres. Det er også viktig å vite at det finnes alltid én ting som er positivt med en elev. Og den ene gode tingen er det viktig at man griper fatt i, at man bygger videre på den, for å videreutvikle andre nivåer. Vær rettferdig, gi ros der man fortjener det, men ikke gi for lett ros, samtidig som man ikke må være for streng på rosen heller. Det skal være noe elevene ser frem til, som elevene er stolte av. På noen elever gir rosen så utrolig mye, fordi eleven får en mestringsfølelse. Og streb mot at alle elever skal kunne ha minst én mestringsfølelse i løpet av en time, om ikke, ihvertfall noen i løpet av en dag. Det betyr en stor bragd for eleven, noe som i seg selv er en bragd for læreren.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Skrevet

Se på elevene som individ og tenk at hver og en skal få bruke sine evner. Vis hver enkelt at du bryr deg om nettopp han eller henne. Ha få regler. Slå hardt ned på det viss disse brytes. Forlang at det skal være ro når vi arbeider og at det er helt forbudt å plage noen. Innprent at det er læreren som bestemmer, men elevene har medbestemmelsesrett. Vær ellers grei og snill. La elevene vite at de kan stole på deg. Hold alltid det du lover. Vær deg sjøl. :) Ta tak i problemene med en gang de dukker opp. Kjør en åpen dialog med de foresatte. ta en telefon hjem der det trengs enten på godt eller vondt.

er nok lurt å være streng i begynnelsen enten du er ny lærer eller har nye elever. Husk at de første minuttene i ei ny gruppe bestemmes det om det er du eller den største rampen i gruppa som skal være sjefen.

Skrevet
Hvis en elev ikke hører etter, nærm deg han\ henne med et fast og vennlig blikk, gjerne en fysisk hånd (lett) på skulder

husk at muslimske menn ikke skal ha fysisk kontakt med kvinner utenfor familien.

Skrevet

Heisan

Jeg fikk også beskjed om å være streng til å begynne med, og slakk heller av etterhvert. Jeg prøvde på det og trodde jeg var streng, men jeg var tydeligvis ikke streng nok. Streng er kanskje ikke rette ordet, jeg mener ikke man ikke at man ikke skal ha humor++ men at man viser tydelig hvor grensene går og er konsekvent. Elevene er like usikre som deg når de får en ny lærer. De må føle seg trygge på deg, og vite at de er trygge i klassen med deg som leder.

Det handler om erfaring, man må reflektere over de tingene som skjer i klasserommet, over hva som gikk bra(veeldig viktig å fokusere på) og hva som ikke gikk bra. Hva skal jeg gjøre neste gang. Føler du at en elev fikk overtaket på deg i en situasjon, så finn en måte åå få overtaket igjen fort.

Tenk gjennom; hva godtar jeg av f. eks språkbruk mot deg/andre elever, avbrytelser, tulling med andre ting osv. Hva skal være konsekvensen når de ikke går over grensen. Prøv å unngå store episoder i klasserommet, IKKE begynn å diskuter "lovbruddet". Si heller at dette vil du ikke bruke av undervisningstiden på, hvis eleven er uenig så får dere ta en prat senere (husk å ta denne praten og) Få en avtale med rektor/inspektør om at du kan plassere eleven et sted med oppsyn. (Litt mer ekstreme situasjoner) så hvis en elev ikke gir seg, så sender du den dit..

Ha forskjellige lover til forskjellige tider, f. eks et blått ark på tavla betyr, nå skal vi jobbe hver for oss helt stille, gult: lov å prate med sidemann osv. Organisering følte jeg var alfa og omega som ny lærer.

Det viktigste er å være KONSEKVENT!! Elevene må vite hvor dem har deg.

Lurer på; er du ny lærer i år, hvilket trinn, og føler du at du sliter?

Håper dette var til litt hjelp, lykke til :)

Skrevet

Jeg er ikke streng. Men prøver å være bestemt. Dessuten har jeg tro på humør!!!!

Skrevet
Heisan

Jeg fikk også beskjed om å være streng til å begynne med, og slakk heller av etterhvert. Jeg prøvde på det og trodde jeg var streng, men jeg var tydeligvis ikke streng nok. Streng er kanskje ikke rette ordet, jeg mener ikke man ikke at man ikke skal ha humor++ men at man viser tydelig hvor grensene går og er konsekvent. Elevene er like usikre som deg når de får en ny lærer. De må føle seg trygge på deg, og vite at de er trygge i klassen med deg som leder.

Det handler om erfaring, man må reflektere over de tingene som skjer i klasserommet, over hva som gikk bra(veeldig viktig å fokusere på) og hva som ikke gikk bra. Hva skal jeg gjøre neste gang. Føler du at en elev fikk overtaket på deg i en situasjon, så finn en måte åå få overtaket igjen fort.

Tenk gjennom; hva godtar jeg av f. eks språkbruk mot deg/andre elever, avbrytelser, tulling med andre ting osv. Hva skal være konsekvensen når de ikke går over grensen. Prøv å unngå store episoder i klasserommet, IKKE begynn å diskuter "lovbruddet". Si heller at dette vil du ikke bruke av undervisningstiden på, hvis eleven er uenig så får dere ta en prat senere (husk å ta denne praten og) Få en avtale med rektor/inspektør om at du kan plassere eleven et sted med oppsyn. (Litt mer ekstreme situasjoner) så hvis en elev ikke gir seg, så sender du den dit..

Ha forskjellige lover til forskjellige tider, f. eks et blått ark på tavla betyr, nå skal vi jobbe hver for oss helt stille, gult: lov å prate med sidemann osv. Organisering følte jeg var alfa og omega som ny lærer.

Det viktigste er å være KONSEKVENT!! Elevene må vite hvor dem har deg.

Lurer på; er du ny lærer i år, hvilket trinn, og føler du at du sliter?

Håper dette var til litt hjelp, lykke til :)

Takk for gode råd. Ja, jeg er helt ny lærer, foreløpig i syvende klasse. Har heldigvis ikke følelse av å slite enda, men er redd det skal komme. Klassen jeg har nå er en fin klasse, kan være litt skravlete, men ikke noen enkelt elever som krever spesiell negativ oppmerksomhet. Er veldig glad jeg har fått denne klassen, men gruer hvis/når jeg skal møte større utfordringer..

Skrevet

Jeg studerer siste året på lærerskolen og jeg er enig i mye som blir sagt her. Synes en burde være streng til å begynne med og heller slakke ned litt etterhvert som en blir kjent med elevene og kjenner de samtidig som de vet hvor de har deg. Jeg synes ikke det er vanskelig å være streng. Det at en er konsekvent og rettferdig i handlingene sine setter elevene stor pris på. Og de vil antagelig føle seg trygge når de vet hvordan du reagerer og hva du aksepterer og ikke. Ellers tenker jeg at det er lurt å ha et menneskelig forhold til elevene. Med det mener jeg at en kan vise at selv en som lærer kan gjøre feil. Altså innrømme det hvis en gjør noen tabber. Men, samtidig også være profesjonell. En må ikke bli venner med elevene, men heller ikke uvenner. En slags voksen og autorativ (ikke autoritær!!) rolle. Et spennende og komplekst yrke dette her..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...