Smashdream Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Jeg skal i rusbehandling, døgn opptil 6mnd. Jeg kjenner at jeg gruer meg veldig mye til å bo sammen med andre mennesker med samme utfordring over lengre tid, som jeg ikke kjenner. Jeg tenker mye på hvordan forhold er mellom innlagte og ansatte siden jeg hører det skal være veldig formelle måter å tiltale hverandre på på nettopp det stedet jeg skal til. Jeg oppretter tråd og konto her for å få dele litt erfaring og informasjon rundt hvordan det er å være innlagt i rusbehandling, døgn og over så pass lang tid. Jeg gjør dette uten å være anonym, for at også folk kan sende meg melding privat om de har ting de vil dele.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 Først og fremst: kudos til deg for beslutningen din🙌 Jeg har vært i behandling første gang i juli 2020, jeg også var spent, nervøs for hva ventet meg egentlig? Og det å leke et kollektiv med andre mennesker så tett på over lengre tid, i en såpass sårbar fase og dele mye sammen i gruppeterapi😬 Behandlingsformene er forskjellige, noen plasser har de blandet kjønn, mens andre plasser er det viktig for behandlingen at det er kjønnsdelt, jeg valgte en rein kvinneavdeling. Noen legger mer vekt på friluftsliv og dyr enn andre plasser osv.. Jeg ble søkt inn på 8-10 måneder men på det behandlingsstedet jeg var/er var det bare 3 måneder av gangen, dette for å luke ut de pasientene som igrunn ikke tar behandlingen seriøst. Jeg kom som sagt inn i juli 2020. Det var rart i begynnelsen.. Personalet virket hyggelig nok, pasientene virket hyggelig nok, det var felles måltider og felles program som treningssenter, tur på morningen og gruppeterapi et par ganger i uken. De 3 første ukene var det anbefalt å bare være på posten noe jeg valgte å være for å lande og finne meg til rette. Etterhvert søkte jeg om treningsturer hjem i helgene for å kjenne på hvordan det var å være rusfri hjemme, det er jo det som er målet.. Tiden og månedene gjekk, det ble jul: Hvordan skulle en rusfri jul gå? Jeg klarte meg🏆 jeg ble utskrevet i januar for et år siden men fikk tilbudet om re-innlegelse i en måned fra mars-april. Jeg tok imot.. Nok en gang var det inn til innetider (kl 20) til treningssøknader og en viss kontroll over meg, men jeg jobbet hardt og for hver gang jeg har vært innlagt har jeg lært så mye om meg selv. Jeg ble utskrevet den 3.april med plan om re-innlegelse den 1. juni. Dette var den første gangen jeg var rusfri hele tiden mens jeg var ute 🏆 Jeg kom på re-innlegelsen og var innlagt i 3 uker. Så ble jeg skrevet ut. Klarte meg bra igjennom hele sommeren men sprakk så det sang etter, etter å ha blitt retraumatisert igjennom jobben jeg hadde da, uansett etter 2 måneder fikk jeg komme inn igjen på noe som heter "brukerstyrt seng", det betyr egentlig at du kan ha rom i inntill en uke om noe skjer ute i samfunnet, denne avtalen skreiv jeg under etter mitt første opphold. Jeg har nå vært innlagt siden 4.nov med planlagt utskriving når jeg har fått meg ny leilighet og holder på å finne ny jobb. Datoen er satt til begynnelsen av feb. Jeg føler meg heldig og veldig priviligert, jeg har fått venninner som jeg var innlagt med 1. og 2. gangen, vi har mye kontakt, jeg har 2 herlige kontaktpersoner, det er en kjempe dyktig psykolog som virkelig er engasjert i rusfeltet, det er igjennom alle disse månedene bare 2 stykker jeg ikke har hatt noe som helst kjemi med av de andre pasientene. Det er selvsagt kjipt, men det er ikke mye med tanke på hvor mange som har kommet og gått. Da har jeg vært en del på rommet istedenfor fellestue og sett serier og holdt på med mitt.. Felles med alle de jeg har vært innlagt med er at alle er..... normale 😁 Vi ler sammen, vi har grene sammen i grupper, vi tenker på hverandre, støtter og er resurser for hverandre, vi har galgenhumor og vi backer hverandre der det er naturlig, og som sagt noen blir en virkelig glad i, jeg har iallefall det. I den første fasen er en mer sårbar, men det kommer seg fort. Jeg vet selv at det kan virke som laaaaaaang tid å være innlagt så lenge som meg, men jeg har også hatt myyyyye å jobbe med, og jeg har fått lov til å ta tiden til hjelp, å skynte seg sakte som de sier på huset her. Men jeg er så ubeskrivelig glad for at jeg har innvistert i den tiden.. Det ble et forferdelig langt innlegg dette🤪 Men om det er noe spesifikt du lurer på er det bare å spørre. Anonymkode: 1bafe...a71 5
Smashdream Skrevet 9. januar 2022 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Først og fremst: kudos til deg for beslutningen din🙌 Jeg har vært i behandling første gang i juli 2020, jeg også var spent, nervøs for hva ventet meg egentlig? Og det å leke et kollektiv med andre mennesker så tett på over lengre tid, i en såpass sårbar fase og dele mye sammen i gruppeterapi😬 Behandlingsformene er forskjellige, noen plasser har de blandet kjønn, mens andre plasser er det viktig for behandlingen at det er kjønnsdelt, jeg valgte en rein kvinneavdeling. Noen legger mer vekt på friluftsliv og dyr enn andre plasser osv.. Jeg ble søkt inn på 8-10 måneder men på det behandlingsstedet jeg var/er var det bare 3 måneder av gangen, dette for å luke ut de pasientene som igrunn ikke tar behandlingen seriøst. Jeg kom som sagt inn i juli 2020. Det var rart i begynnelsen.. Personalet virket hyggelig nok, pasientene virket hyggelig nok, det var felles måltider og felles program som treningssenter, tur på morningen og gruppeterapi et par ganger i uken. De 3 første ukene var det anbefalt å bare være på posten noe jeg valgte å være for å lande og finne meg til rette. Etterhvert søkte jeg om treningsturer hjem i helgene for å kjenne på hvordan det var å være rusfri hjemme, det er jo det som er målet.. Tiden og månedene gjekk, det ble jul: Hvordan skulle en rusfri jul gå? Jeg klarte meg🏆 jeg ble utskrevet i januar for et år siden men fikk tilbudet om re-innlegelse i en måned fra mars-april. Jeg tok imot.. Nok en gang var det inn til innetider (kl 20) til treningssøknader og en viss kontroll over meg, men jeg jobbet hardt og for hver gang jeg har vært innlagt har jeg lært så mye om meg selv. Jeg ble utskrevet den 3.april med plan om re-innlegelse den 1. juni. Dette var den første gangen jeg var rusfri hele tiden mens jeg var ute 🏆 Jeg kom på re-innlegelsen og var innlagt i 3 uker. Så ble jeg skrevet ut. Klarte meg bra igjennom hele sommeren men sprakk så det sang etter, etter å ha blitt retraumatisert igjennom jobben jeg hadde da, uansett etter 2 måneder fikk jeg komme inn igjen på noe som heter "brukerstyrt seng", det betyr egentlig at du kan ha rom i inntill en uke om noe skjer ute i samfunnet, denne avtalen skreiv jeg under etter mitt første opphold. Jeg har nå vært innlagt siden 4.nov med planlagt utskriving når jeg har fått meg ny leilighet og holder på å finne ny jobb. Datoen er satt til begynnelsen av feb. Jeg føler meg heldig og veldig priviligert, jeg har fått venninner som jeg var innlagt med 1. og 2. gangen, vi har mye kontakt, jeg har 2 herlige kontaktpersoner, det er en kjempe dyktig psykolog som virkelig er engasjert i rusfeltet, det er igjennom alle disse månedene bare 2 stykker jeg ikke har hatt noe som helst kjemi med av de andre pasientene. Det er selvsagt kjipt, men det er ikke mye med tanke på hvor mange som har kommet og gått. Da har jeg vært en del på rommet istedenfor fellestue og sett serier og holdt på med mitt.. Felles med alle de jeg har vært innlagt med er at alle er..... normale 😁 Vi ler sammen, vi har grene sammen i grupper, vi tenker på hverandre, støtter og er resurser for hverandre, vi har galgenhumor og vi backer hverandre der det er naturlig, og som sagt noen blir en virkelig glad i, jeg har iallefall det. I den første fasen er en mer sårbar, men det kommer seg fort. Jeg vet selv at det kan virke som laaaaaaang tid å være innlagt så lenge som meg, men jeg har også hatt myyyyye å jobbe med, og jeg har fått lov til å ta tiden til hjelp, å skynte seg sakte som de sier på huset her. Men jeg er så ubeskrivelig glad for at jeg har innvistert i den tiden.. Det ble et forferdelig langt innlegg dette🤪 Men om det er noe spesifikt du lurer på er det bare å spørre. Anonymkode: 1bafe...a71 Tusen hjertlig takk for langt og fint innlegg. Er det lov å spørre om hvor du var innlagt? (Kan godt sende pm).
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #4 Skrevet 10. januar 2022 Jeg kan absolutt sende deg en PM iløpet av dagen😊 Men det jeg kan si er at det er i regi av det offentlige hjelpeapparatet altså helse Norge. Det er mange gode behandlingsforløp i det private også, og jeg tror ikke det ene nødvendigvis er bedre enn det andre men at noe kan være bedre enn andre for hver enkelt. Ellers vil jeg gjerne tipse om "krigerhjerte" som ligger ute på NRK nett. Fantastisk serie som gir innblikk og forståelse både for det en skal igjennom når en er i rusbehandling og som pårørende. Anbefales 👍 https://tv.nrk.no/serie/krigerhjerte Anonymkode: 1bafe...a71
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #5 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg kan absolutt sende deg en PM iløpet av dagen😊 Men det jeg kan si er at det er i regi av det offentlige hjelpeapparatet altså helse Norge. Det er mange gode behandlingsforløp i det private også, og jeg tror ikke det ene nødvendigvis er bedre enn det andre men at noe kan være bedre enn andre for hver enkelt. Ellers vil jeg gjerne tipse om "krigerhjerte" som ligger ute på NRK nett. Fantastisk serie som gir innblikk og forståelse både for det en skal igjennom når en er i rusbehandling og som pårørende. Anbefales 👍 https://tv.nrk.no/serie/krigerhjerte Anonymkode: 1bafe...a71 Er det en dokumentar? Anonymkode: 19980...40c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #6 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det en dokumentar? Anonymkode: 19980...40c Ja en dokuserar serie om ei som før har vært aktiv i rus og nå står på sidelinjen og følger 2 mennesker som skal inn i rusbehandling og hvordan det går både med disse 2 og hvordan det er å følge med fra sidelinjen fra en som vet hva det går i. Den er utrolig bra laget😊 Anonymkode: 1bafe...a71
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #7 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja en dokuserar serie om ei som før har vært aktiv i rus og nå står på sidelinjen og følger 2 mennesker som skal inn i rusbehandling og hvordan det går både med disse 2 og hvordan det er å følge med fra sidelinjen fra en som vet hva det går i. Den er utrolig bra laget😊 Anonymkode: 1bafe...a71 Den skal jeg se nå’ takk for tipset☺️ Anonymkode: 19980...40c
Smashdream Skrevet 15. januar 2022 Forfatter #8 Skrevet 15. januar 2022 Noen flere med erfaring i slik behandling, og som kan dele litt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå