Gå til innhold

Dårlig hørsel og munnbind

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører dårlig og det er veldig vanskelig nå som alle går med munnbind. Det er gjerne glass mellom i butikker også. På apoteket hører jeg faktisk ingenting når jeg skal hente ut noe på resept. De snakker lavt i utgangspunktet for å sikkert være diskré. Tør nesten ikke gå der lenger. Føler meg maks dum. 

Flere som hører dårlig? Syns dere også det har blitt verre etter pandemien? 

Sånn generelt sett, jeg er bare 30 år. Har høreapparat, men synes det er sykt pinlig å bruke. Bruker det under møter hvor det er viktig at jeg får med meg hva som blir sagt, men får likevel ikke med meg alt. Dekker til øret med hår. Har sånn propper, ikke sånn med slange på. Hater å høre så dårlig 😩

Anonymkode: 7e9e3...da1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner problematikken men du velger jo å ikke bruke hjelpemidlene du har for å unngå det så jeg har dessverre bare begrenset sympati. Jeg synes det var flaut/rart å gå med briller da jeg fikk det første gang i en alder av 12 år men så gikk det veldig fort over. Bruk hjelpemidlene dine, det er virkelig ingenting å være flau over! 

Anonymkode: 2fd80...6a2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du må jobbe med deg selv, for det er jo ikke flaut å ha på høreapparat! Det er flauere å ikke få med seg noen ting, og du kan havne i farlige situasjoner noen forsøker å advare deg mot. Kjenner mange unge som har det, og de har da ikke fått kommentarer på det. Noen trenger briller, andre høreapparat 🤷‍♀️

Anonymkode: e680a...595

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får ha med deg tavle "jeg kan lese på munnen, men kan ikke høre deg. " 

Anonymkode: 76600...a1c

Skrevet

Er det ikke pinligere å ikke høre hva folk sier enn å bruke høreapparat? Folk flest reagerer ikke på hjelpemidler eller at man gir beskjed om sånt, det går jo bare ut over deg selv å late som ingenting. I en av butikkene i nærheten har en av de ansatte button med Jeg hører dårlig - snakk tydelig!, du får skaffe deg en sånn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Er det ikke pinligere å ikke høre hva folk sier enn å bruke høreapparat? Folk flest reagerer ikke på hjelpemidler eller at man gir beskjed om sånt, det går jo bare ut over deg selv å late som ingenting. I en av butikkene i nærheten har en av de ansatte button med Jeg hører dårlig - snakk tydelig!, du får skaffe deg en sånn.

Jeg går med det på butikk, møter, der jeg vet jeg skal snakke med folk jeg ikke kjenner. Bruker det ikke når jeg er med familie og venner som vet om det. 

Synes høreapparatene funker dårlig. Har klagd, men ble ikke bedre. Spør folk opp flere ganger og noen ganger sier jeg at jeg hører dårlig. De snakker likevel like lavt. 

Anonymkode: 7e9e3...da1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også relativt ung og har nedsatt hørsel. Det er kjempe utfordrende med munnbind å ikke kunne "se" hva folk sier og spesielt i møte med helsetjenesten eller andre steder med viktig informasjon 

Anonymkode: ec74d...fd3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sliter ikke med hørselen selv, men det hersens munnbindet gjør at jeg på et eller annet vis hører dårligere. 

Føler jeg må spørre kollegaer om å gjenta seg selv 100 ganger om dagen. Hadde glatt brukt høreapparat om det hadde hjulpet.  Bruk det du. 

Anonymkode: d0419...af3

• Liker 1
Skrevet

Du må jo ikke være flau over høreapparatene dine . Mitt barn har medfødt hørseltap , å jeg synes ungen min er skikkelig fin med høreapparatet sitt. Å det er garantert du også å det er bare å si ifra til folk. At du har nedsatt hørsel helsepersonell og de på apoteket tar hensyn til det. Å tar av seg munnbindet så ikke vær redd for å si ifra ❤️.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er vanskelig å gå på butikken, så livet blir vanskelig nå. Jeg har en skade i foten og må bruke krykker, men det er fryktelig pinlig, så de bruker jeg ikke.

Ts, ta på deg det høreapparat. Dette her var som å lese om min far. Gamle mannen er sta som et esel og skal ikke bruke høreapparat, men klage fordi han ikke hører noe pga munnbind og plexiglass, jepp, DET skal han 🤦‍♀️

Anonymkode: ad86c...0db

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg har ikke erfaring selv, men jeg har et barn med nedsatt hørsel og høreapparat. Vil bare gi deg medfølelse, skjønner godt at det er vanskelig når så mye av kommunikasjonen forsvinner.

Samtidig vil jeg si at jeg håper du våger å bruke høreapparater i offentligheten. Det er sikkert vanskelig hvis du har en skam knyttet til det.

Vår datter blir så henrykk hver gang hun ser andre med høreapparat, spesielt hvis de er under 60 år 😄

så om det kan være en motivasjon for deg: At du viser verden at du bruker høreapparat, vil helt garantert gi mange barn, ungdommer og unge voksne håp og glede! 

å kjenne seg igjen i andre mennesker er en god bekreftelse på at man er helt fin akkurat sånn som man er.

Anonymkode: 7e15f...04d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har medfødt nedsatt hørsel, og har også et høreapparat liggende i en skuff. Klarer aldri venne meg til å bruke det! Har prøvd mange ganger, men alle lyder blir plagsomt forsterket, og jeg blir så sliten av det. Så helt fra jeg var liten, har jeg vært en munnleser, og munnbind gjør det selvfølgelig vanskeligere for oss. 
Merker også at hørselen min er blitt enda dårligere de siste årene, sikkert på grunn av jobb (barnehage), og at både et par kraftige forkjølelser, og nå korona, har svekket den ytterligere. Håper det er forbigående, og at den tette følelsen i ørene gir seg. 

Nå er ikke jeg redd for å be folk gjenta det de sa, og forklare at jeg hører dårlig, så det hjelper litt. 

Anonymkode: 28dfc...8bd

Skrevet

Jeg er yngre enn deg TS og har også nedsatt hørsel. Dette var svært vanskelig for meg før, jeg nektet å bruke høreapparat eller andre hjelpemidler og ville ikke ha noen tilpasninger i utdanning eller jobb. Følte meg dum hver gang jeg hørte feil eller ikke hørte og hadde generelt mye angst fordi jeg visste at mange situasjoner var umulig for meg å høre i og det føltes så ydmykende hver gang jeg havnet i disse situasjonene.

Den dag i dag lever jeg et godt liv med mitt hørselstap. Etter mye arbeid med å akseptere min situasjon har jeg fått et mye bedre liv, blant annet fordi jeg nå ikke er flau over det lenger og fordi jeg er komfortabel med å være åpen om det ved behov. Jeg har ingen forventninger lenger om å høre som normalt hørende folk, jeg er jo ikke normalt hørende så hvorfor skulle jeg det? Det er ikke vår feil at vi hører dårlig, vi har ikke valgt det, det er ikke noe vi skal beklage for andre eller føle oss dumme for. Forbannelsen med hørselstap er at det er usynlig, og det er lett å passere som normalt hørende i andres øyne med mindre man har et stort tap, derfor må man ta aktive grep selv for å få de tilpasningene man trenger. Mitt råd er å bli komfortabel med deg selv, for dette er det livet du har fått og det blir ikke annerledes, så man får bare gjøre det beste ut av det og da blir ting mye bedre.

Jeg finner det litt irriterende med munnbindet, men det gjør ikke noe særlig stor forksjell for meg for jeg ber bare folk om å gjenta til jeg hører eller om de kan ta av seg munnbindet. Når jeg kommuniserer med hørende har jeg begynt å si nøyaktig hva jeg trenger for å høre, fordi de aller fleste skjønner ikke hvordan de skal oppføre seg hvis man bare sier "jeg hører dårlig". Man kan bli ropt til, noen snakker overdrevent tydelig og sakte (gjør det ikke lettere å høre) eller bare gjentar på samme måte fordi de vet ikke bedre. Si at de må se på deg, spør om de ta av seg munnbindet slik at du kan lese på munnen. De aller fleste er hyggelige folk som ønsker å hjelpe oss men bare trenger litt veiledning, og de som ikke er det er ikke verdt tiden vår uansett. 

Den største misoppfatningen om høreapparater er at de fungerer som briller, det gjør de ikke til alle som skulle lese dette og tro det. De er laget for å forbedre hørselen på rundt 1m avstand og de kan ikke korrigere alle former for tap heller, er man døv i enkelte frekvenser vil ikke et høreapparat kunne korrigere det. Selv om man bruker høreapparater som er riktig tilpasset, hører man fortsatt dårligere som en person med normal hørsel.

Høreapparatene er likevel et svært nyttig hjelpemiddel, og det er viktig å bruke dem av flere grunner.
1. Høreapparatene stimulerer hørselsnervene dine som gjør at de kan redusere ytterligere tap. Å ikke bruke høreapparater er døden for hørselen din, den vil antakelig bli verre enn den hadde trengt å bli.
2. Er du ikke fornøyd med apparatet i seg selv eller lyden, få time til audiograf og be om nye apparater eller justeringer. Da jeg fikk nye apparater denne gangen var jeg mange ganger til audiograf før jeg ble fornøyd. Du har krav på nye hvert 6. år dekket av folketrygden og du har rett til å prøve apparatet en viss tid ved bytte. Ikke vær redd for å sende noe tilbake eller å be om justeringer.
3. Bruk dem hele tiden, ikke bare av og til, ellers vil dere aldri få maks utbytte av dem. Det tar flere måneder før hjernen blir vant til det nye lydbildet og klarer å sortere lyden effektivt og forståelig. Når dere bare bruker dem av og til får hjernen aldri mulighet til å bli vant og dere blir mer slitne av å bruke dem enn å ikke bruke dem, kanskje hører dere ikke så mye bedre heller. Ved tilvenning til en full dag er det helt greit å slå dem av i perioder for å få en pause. Ved mye støy slår også jeg av mine apparater selv i dag, men ellers, ha dem på.
4. Høreapparatet er i seg selv ikke tilstrekkelig i alle situasjoner, sett deg derfor inn i flere hjelpemidler. Det finnes ting som roger-pen og andre dingser man kan bruke i møter og sånt. Det finnes svært mange ting der ute som er til stor hjelp for oss, dessverre er dette informasjon vi må finne ut av selv.

Anonymkode: fbe99...373

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den største misoppfatningen om høreapparater er at de fungerer som briller, det gjør de ikke til alle som skulle lese dette og tro det. De er laget for å forbedre hørselen på rundt 1m avstand og de kan ikke korrigere alle former for tap heller, er man døv i enkelte frekvenser vil ikke et høreapparat kunne korrigere det. Selv om man bruker høreapparater som er riktig tilpasset, hører man fortsatt dårligere enn en person med normal hørsel.

Viktig korrigering.

Skrevet

Jeg var som deg, TS; født med dårlig hørsel og kviet meg for å bruke høreapparatene før langt opp i voksen alder.  Jeg insisterte på propper fordi jeg trodde de var mer usynlige enn bak-øret modeller. Jeg forstår først nå i ettertid hvor mye jeg har gått glipp av, og hvor mye det har preget mitt sosiale liv opp gjennom årene. Det jeg ikke forstod var at folk merker godt at du hører dårlig, og det er mye mer stigmatiserende enn om de ser deg bruke høreapparater.

Munnbind på folk gjør bare allting enda vanskeligere.

Mitt råd er å drite i forfengeligheten og bare begynne å bruke høreapparatene på heltid. Av-og-til fungerer ikke. Skaff deg nyeste generasjon av høreapparat, gjerne de siste Resound MRIE med mikrofon også inne i øregangen, og ikke gi deg før de er fullt ut tilpasset.  Bak-øret modeller er veldig mye mer effektive enn propper, spesielt dersom hørseltapet er kraftig og det må mye forsterkning til. Deretter, bruk de! Du får et mye bedre liv på den måten.

Anonymkode: cd0db...dd6

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Høreapparatene er likevel et svært nyttig hjelpemiddel, og det er viktig å bruke dem av flere grunner.
1. Høreapparatene stimulerer hørselsnervene dine som gjør at de kan redusere ytterligere tap. Å ikke bruke høreapparater er døden for hørselen din, den vil antakelig bli verre enn den hadde trengt å bli.
2. Er du ikke fornøyd med apparatet i seg selv eller lyden, få time til audiograf og be om nye apparater eller justeringer. Da jeg fikk nye apparater denne gangen var jeg mange ganger til audiograf før jeg ble fornøyd. Du har krav på nye hvert 6. år dekket av folketrygden og du har rett til å prøve apparatet en viss tid ved bytte. Ikke vær redd for å sende noe tilbake eller å be om justeringer.
3. Bruk dem hele tiden, ikke bare av og til, ellers vil dere aldri få maks utbytte av dem. Det tar flere måneder før hjernen blir vant til det nye lydbildet og klarer å sortere lyden effektivt og forståelig. Når dere bare bruker dem av og til får hjernen aldri mulighet til å bli vant og dere blir mer slitne av å bruke dem enn å ikke bruke dem, kanskje hører dere ikke så mye bedre heller. Ved tilvenning til en full dag er det helt greit å slå dem av i perioder for å få en pause. Ved mye støy slår også jeg av mine apparater selv i dag, men ellers, ha dem på.
4. Høreapparatet er i seg selv ikke tilstrekkelig i alle situasjoner, sett deg derfor inn i flere hjelpemidler. Det finnes ting som roger-pen og andre dingser man kan bruke i møter og sånt. Det finnes svært mange ting der ute som er til stor hjelp for oss, dessverre er dette informasjon vi må finne ut av selv.

Veldig enig i alt dette! Spesielt siste punkt; det finnes mye tilbehør som fungerer helt supert! F.eks. minimikrofon til å henge rundt halsen på partneren så du tydelig hører vedkommende f.eks. i bilen/på restaurant/osv., møteromsmikrofon, streaming rett fra TVen eller mobilen, osv.  Når man bare aksepterer at man faktisk hører dårlig, så finnes det mange tekniske duppeditter som kan hjelpe!

Anonymkode: cd0db...dd6

Skrevet

Jeg fikk høreapparat som 30 åring. Først ett, så to. Jeg er forfengelig og syntes også det var pinlig i starten. Men, jeg hadde ikke noe valg, så jeg valgte heller å fortelle folk om hørselstapet mitt og vise dem hvor fine og små apparatene er i dag. Da tok det ikke lang tid for all pinligheten forsvant. Det er nok stress å høre dårlig om man ikke skal gå rundt og skamme seg i tillegg. 
Nå har jeg hatt høreapparater i over 10 år og er 95% døv uten apparater, uten denne fantastiske teknologien hadde livet vært veldig annerledes. 
Når det gjeldet munnbind så er jeg enig at det er en dårlig kombinasjon. Man hører ikke hva som blir sagt og munnbindet henger seg fast i munnbindet. Jeg mener å ha hørt at høreapparatbrukere er fritatt for munnbindpåbud, men jeg velger uansett å bruke det. 
Om få uker får jeg nye høreapparat fra Signia med «munnbindmodus» via appen. Håper det hjelper litt. 

Anonymkode: 628e5...8c8

Skrevet

Så mange som bruker trådløse ørepropper nå til dags, så tviler jeg på at folk flest tenker over at dine propper er høreapparat, og ikke bare "vanlige" kobla på telefonen.

Jeg har flere i familien som har høreapparat, det er sånne superfancy med blåtann, så de kan kobles på telefonen. Lurer på om de i tillegg har den ANC-funksjonen (active noice canceling). De synes ikke i øret, og har en liten, blank ledning bak øret, som heller ikke synes, med mindre man ser etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...