Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en helt vanlig jente/dame som fikk mitt første barn for snart 3 måneder siden. Jeg er så stolt av babyen min, og ønsker på en måte å vise det til "hele verden". Jeg ser jo at vennene mine, og andre, deler så koselige bilder, og jeg får lyst til å gjøre det samme. Men det er noe som,(foreløpig)har stoppet meg fra å dele et eneste bilde. Det føles rart og skulle dele det kjæreste jeg har, med potensielt helt fremmede mennesker. Så tenker jeg på hvorfor ønsker jeg å dele dette bilde? For å få "likes" og "hjerter" på barnet mitt? Trenger jo ikke bekreftelse på at han er nydelig. Men, samtidig er jo dette livet mitt nå, og  hvorfor skal jeg ikke vise fram den fine familien min, de er jo det viktigste jeg har, og det ønsker jeg å vise frem. 

Jeg blir ikke helt klok på dette og lurer veldig på hva dere her inne tenker om dette temaet? Hva gjør dere selv?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har posta et bilde av barnevogna på tur, that's it. Har sendt litt bilder på Messenger til familie og venner.

Anonymkode: 082c1...f9b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har posta et bilde av barnevogna på tur, that's it. Har sendt litt bilder på Messenger til familie og venner.

Glemte å legge til, vet ikke helt hvorfor men synes det er ekkelt å ha masse bilder av barnet mitt åpent på nettet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg deler bilder av barna mine slik jeg deler generelt om livet mitt. Som er veldig lite. Og jeg bruker Instagram, som er låst og har typ 150 følgere. (Deler masse mer på snapchat med familie, men det er ikke det samme overhodet)

Jeg tenker nøye over valg av bilder, og velger heller litt penere og stagede bilder, enn naturlige "virkelige" bilder. Bakfra, hvor barnet leker i strandkanten (i sommerkjole naturligvis, aldri naken), eller barnet med lue og solbriller som speider ut over havet eller etter bikkja, barnet som henger en julekule på treet - bakfra. Jeg har noen bilder av ansiktet, for all del, men det er skikkelige bilder, som jeg kunne tollerert at mamma drar frem fra et album til en hver gjest som kommer på besøk hos henne typ. Jeg begrenser de også veldig. Jeg syns det er en ren og skjær overdrivelse å fullstendig la være å ha bilder av barnet på sosiale medier, men om man ikke evner å se hvilke bilder som passer seg og hvordan begrense publikum så er det langt bedre å la fullstendig vær likevel. 

Anonymkode: 28038...001

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så aktiv på sosiale medier uansett. Så dekker behovet mitt for å dele søte bilder av barnet mitt med å spamme mamma og besteforeldre med bilder av barnet på sms i stedet. For det første så syns jo de hun er like søt som meg + at jeg ikke deler bilde med mange randoms.

Og har et par bekjente som deler veeeldig mye. Og er jo ikke noe interresant i det hele tatt å se hun stories og bilder av en annen sin baby. Så har det i bakhode også :) (selv om det er en mellomting selvfølgelig)

I min veninnegjeng har vi egen snap-gruppe for oss som har barn, så der deler alle litt snaps av barna i ny og ne, og det syns jeg er koselig :) 

Anonymkode: 21993...ed2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

*hundre bilder og stories skulle det stå

Skrevet
Tuvas skrev (18 timer siden):

Jeg er en helt vanlig jente/dame som fikk mitt første barn for snart 3 måneder siden. Jeg er så stolt av babyen min, og ønsker på en måte å vise det til "hele verden". Jeg ser jo at vennene mine, og andre, deler så koselige bilder, og jeg får lyst til å gjøre det samme. Men det er noe som,(foreløpig)har stoppet meg fra å dele et eneste bilde. Det føles rart og skulle dele det kjæreste jeg har, med potensielt helt fremmede mennesker. Så tenker jeg på hvorfor ønsker jeg å dele dette bilde? For å få "likes" og "hjerter" på barnet mitt? Trenger jo ikke bekreftelse på at han er nydelig. Men, samtidig er jo dette livet mitt nå, og  hvorfor skal jeg ikke vise fram den fine familien min, de er jo det viktigste jeg har, og det ønsker jeg å vise frem. 

Jeg blir ikke helt klok på dette og lurer veldig på hva dere her inne tenker om dette temaet? Hva gjør dere selv?

Det er bra du tenker godt over dette. Det er flere potensielle "farer" å være obs på når det kommer til å eksponere barn på nett:

1. Nettsikkerhet. Foreldre deler alt fra kjæledyrenes navn til hvilken skole barna går på og hvem lærer er. De poster om barnet er på sykehuset eller har fått omgangssyken. Noen foreldre deler mye tilsynelatende "uskyldig" informasjon som fremmede aldri før har hatt tilgang på. Dette kan potensielt være et stort problem for nettsikkerhet og personvern når disse barna blir voksne og skal starte sine egne digitale liv med nettbank og passord. Identitetstyveri er anslått å bli enklere for den generasjonen som er unge nå pga foreldrenes deling. 

2. Du vet ikke hvordan bildene brukes. Når du deler bilder på nett av barna dine, om det så er på facebook eller instagram, kan bildene brukes uten din kontroll. En god venn av meg jobber i et stort advokatfirma det han hadde den uheldige jobben av å gjennomgå overgrepsmateriale som bevis. Blant de helt klart grove bildene/videoene var det også flust med bilder av de store norske barnebloggerne sine barn. Tilsynelatende uskyldige barnebilder, men satt i konteksten av hvem som så på det - ikke så uskyldig lengre. Som han vistnok sa selv - det var nye bilder å få hver dag. 
Det er såklart stor forskjell på hvor mange som er innom fotballfue sin blogg hver dag og din facebook, men kan du stå inne for alle facebookvennene dine? Jeg tror ikke jeg kan det - det er ikke akkurat som om pedofile annonserer det selv. For to år siden ble en tidligere studievenn arrestert pga overgrepsmateriale - ingen hadde noen sinne trodd han holdt på med slik. 

3. Samtykke. Vi er alle enige i at barn ikke kan samtykke til å dele personlig informasjon om seg selv på internett. Hvor viktig det er at et barn kan samtykke til at mor deler bilder er kanskje en annen diskusjon med nyanser, men prøv da å sett deg i samme sko selv. Jeg hadde ikke brydd meg idag om min mor postet "gratulerer med dagen vennen" bilde hvert år fra når jeg var barn, men om hele fotoalbummet mitt skulle ligge på internett for alle å se? Jeg hadde ikke likt  det. Jeg vil selv ha eierskapet til min egen barndom, så får jeg heller dele barndomsbilder nå i voksen alder om jeg ønsker det. 
Jeg tenker det er bedre å være føre var, og la barnet bestemme selv når det blir voksent. 

Anonymkode: 1381a...f2e

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har ikke født enda, men gjort meg opp noen tanker. Jeg har åpen Instagramprofil og skal derfor ikke dele noe der. Kanskje bilde av barnevogn og ryggen på barnet, men aldri noe gjenkjennelig. På facebook er jeg kun venner med folk jeg tenker er trygt å dele med, og har ellers lukket så andre ikke kan se info om meg, så der tenker jeg å poste bilde når barnet er født, men lite sannsynlig noe mer. Ellers vil det sikkert bli mye snap, men der er jo bare nærmeste venner og familie ❤️ Ikke behov for at andre skal få seg "hvor lykkelige" vi er med en liten en i hus. Vi vet jo selv hvordan vi har det og ønsker å nyte det i fred :)

Anonymkode: a7f09...038

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 16.16):

Ja, det er jo en fin måte å dele litt av livet med baby, uten å eksponere baby i det hele tatt. Gjort det samme selv😊 På Messenger og snap er jeg ikke så selektiv på bildene jeg sender, tenker det er ganske trygt. Men, jeg har jo ikke kontroll på hvem som kan få tak i bildene der. Så det skal jeg skjerpe meg på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 16.17):

Glemte å legge til, vet ikke helt hvorfor men synes det er ekkelt å ha masse bilder av barnet mitt åpent på nettet.

Ja, heeelt enig. Har jo null kontroll på det, og det er en ekkel følelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 16.58):

Jeg deler bilder av barna mine slik jeg deler generelt om livet mitt. Som er veldig lite. Og jeg bruker Instagram, som er låst og har typ 150 følgere. (Deler masse mer på snapchat med familie, men det er ikke det samme overhodet)

Jeg tenker nøye over valg av bilder, og velger heller litt penere og stagede bilder, enn naturlige "virkelige" bilder. Bakfra, hvor barnet leker i strandkanten (i sommerkjole naturligvis, aldri naken), eller barnet med lue og solbriller som speider ut over havet eller etter bikkja, barnet som henger en julekule på treet - bakfra. Jeg har noen bilder av ansiktet, for all del, men det er skikkelige bilder, som jeg kunne tollerert at mamma drar frem fra et album til en hver gjest som kommer på besøk hos henne typ. Jeg begrenser de også veldig. Jeg syns det er en ren og skjær overdrivelse å fullstendig la være å ha bilder av barnet på sosiale medier, men om man ikke evner å se hvilke bilder som passer seg og hvordan begrense publikum så er det langt bedre å la fullstendig vær likevel. 

Anonymkode: 28038...001

Dette synes jeg var godt resonnert og gjennomtenkt. Jeg kommer nok til å legge ut noen bilder av den typen du forklarer. Godt poeng, at det kan være litt mer stagede bilder, da blir det ikke så personlig og nært i forhold til barnet og dets liv. Den tanken skal jeg ta med meg videre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 19.51):

Er ikke så aktiv på sosiale medier uansett. Så dekker behovet mitt for å dele søte bilder av barnet mitt med å spamme mamma og besteforeldre med bilder av barnet på sms i stedet. For det første så syns jo de hun er like søt som meg + at jeg ikke deler bilde med mange randoms.

Og har et par bekjente som deler veeeldig mye. Og er jo ikke noe interresant i det hele tatt å se hun stories og bilder av en annen sin baby. Så har det i bakhode også :) (selv om det er en mellomting selvfølgelig)

I min veninnegjeng har vi egen snap-gruppe for oss som har barn, så der deler alle litt snaps av barna i ny og ne, og det syns jeg er koselig :) 

Veldig lurt, spesielt det med snapgruppe. Har også et par venninner med barn som deler mye og tenker ikke over hva de deler med hvem. Det er både trist i forhold til barnet, og som du sier det er ikke interessant, ikke når det blir for mye. Jeg er ganske aktiv på some, så føler det er naturlig å dele litt. Når det er sagt har jeg for det meste folk jeg kjenner/vet om som venner/følgere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og husk, hvem har egentlig interesse av å se barnet ditt? Jeg legger ikke ut bilder av dem i SoMe, men besteforeldre, onkler og tanter får sin skjerv med bilder 🥰 Mange deler altfor mye filmer og videoer av barna sine og jeg må ærlig innrømme at jeg har null interesse av å se ukas femte bilde eller film av barna til venner og kollegaer. Hyggelig å se en årlig bursdagshilsen som ikke flommer over av lang og personlig tekst, men utover det så har ikke folk behov for ukentlig input om andres unger.

Anonymkode: 1c6eb...1ca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg deler nesten ingen ting. Det lille jeg deler er til et begrenset antall mennesker og med ryggen til etc. sender bilder til familie og venner jeg kjenner godt, og som jeg vet synes babyen min er interessant. Men synes det er bra at du tenker deg om. Du har mange gode poeng for å la være. Hvis du føler deg ubekvem med at folk du ikke kjenner så godt lengre skal og får fri tilgang til å dele bilder av barnet ditt, så går det også an å ta seg en liten «rydderunde» i vennelisten sin. Kanskje ikke du har et særlig godt forhold til hun du jobbet med på «Meny» for ti år siden i dag?.. 

Hvis det føles «slemt» å slette folk, så tror jeg det går an å gjøre ting med innstillingene og. Da deler du kun med spesielt utvalgte. 

Velger du å dele med alle, så er det kanskje en idé å være seg litt bevisst hva du velger å dele. Kanskje ikke dele bilder av barnet i sårbare situasjoner (avkledt, bader eller er på toalettet/potte, bilder av at han gråter, har bæsjet seg ut, bilder med andre barn etc)..

Håper dette var til hjelp

Anonymkode: 5a58e...89d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det du føler er riktig. Om du vil dele ungens første krabbing/tenner/tur i vogn osv er det helt opp til deg. Det folk irriterer seg mest over er de som ukritisk deler absolutt alt av det babyen gjør. Tror det er mer det at det irriterer å få baby rett i fjeset hver gang man logger inn på sosiale medier. Alt er ikke like interessant for andre selvsagt. Men det å skulle holde på med å legge ut bilde med rygg og klistremerke over ansiktet er mer irriterende å se på for min del. Du er ikke bedre enn alle andre bare fordi du er imot å dele privatlivet til barnet ditt, men allikevel MÅ poste bilder av ungen din i sosiale medier. Da kan man lik så gjerne droppe å dele. 

Anonymkode: 2bd9f...890

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Deler 2-3 bilder av barnet hvert år. Synes det er koselig at litt fjernere familie og venner også er litt oppdatert 😊 Særlig når korona har stoppet alt av faktisk kontakt med de aller fleste. 

Men alt med måte, selvsagt, og aldri personlig info. Kun fine, oppstilte bilder, fullt påkledd. Trenger ikke å bli helt hysterisk heller. 

Anonymkode: c6fea...f4e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og husk, hvem har egentlig interesse av å se barnet ditt? Jeg legger ikke ut bilder av dem i SoMe, men besteforeldre, onkler og tanter får sin skjerv med bilder 🥰 Mange deler altfor mye filmer og videoer av barna sine og jeg må ærlig innrømme at jeg har null interesse av å se ukas femte bilde eller film av barna til venner og kollegaer. Hyggelig å se en årlig bursdagshilsen som ikke flommer over av lang og personlig tekst, men utover det så har ikke folk behov for ukentlig input om andres unger.

Anonymkode: 1c6eb...1ca

Godt og viktig poeng, hvem har interesse av å se barnet mitt. Det skal jeg huske på. En annen viktig ting som du påpeker, det er ikke bare bilder og film, men også lange personlige tekster om barnet! Hvorfor dele det meg gud og hvermann? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Deler 2-3 bilder av barnet hvert år. Synes det er koselig at litt fjernere familie og venner også er litt oppdatert 😊 Særlig når korona har stoppet alt av faktisk kontakt med de aller fleste. 

Men alt med måte, selvsagt, og aldri personlig info. Kun fine, oppstilte bilder, fullt påkledd. Trenger ikke å bli helt hysterisk heller. 

Anonymkode: c6fea...f4e

Enig! Tenker det er en fin løsning😊👍

• Liker 1
Skrevet
Tuvas skrev (Akkurat nå):

Enig! Tenker det er en fin løsning😊👍

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør det du føler er riktig. Om du vil dele ungens første krabbing/tenner/tur i vogn osv er det helt opp til deg. Det folk irriterer seg mest over er de som ukritisk deler absolutt alt av det babyen gjør. Tror det er mer det at det irriterer å få baby rett i fjeset hver gang man logger inn på sosiale medier. Alt er ikke like interessant for andre selvsagt. Men det å skulle holde på med å legge ut bilde med rygg og klistremerke over ansiktet er mer irriterende å se på for min del. Du er ikke bedre enn alle andre bare fordi du er imot å dele privatlivet til barnet ditt, men allikevel MÅ poste bilder av ungen din i sosiale medier. Da kan man lik så gjerne droppe å dele. 

Anonymkode: 2bd9f...890

Å ja! Ikke legg ut bilde hvis du må klistremerke over ansiktet tenker jeg også👍 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg deler nesten ingen ting. Det lille jeg deler er til et begrenset antall mennesker og med ryggen til etc. sender bilder til familie og venner jeg kjenner godt, og som jeg vet synes babyen min er interessant. Men synes det er bra at du tenker deg om. Du har mange gode poeng for å la være. Hvis du føler deg ubekvem med at folk du ikke kjenner så godt lengre skal og får fri tilgang til å dele bilder av barnet ditt, så går det også an å ta seg en liten «rydderunde» i vennelisten sin. Kanskje ikke du har et særlig godt forhold til hun du jobbet med på «Meny» for ti år siden i dag?.. 

Hvis det føles «slemt» å slette folk, så tror jeg det går an å gjøre ting med innstillingene og. Da deler du kun med spesielt utvalgte. 

Velger du å dele med alle, så er det kanskje en idé å være seg litt bevisst hva du velger å dele. Kanskje ikke dele bilder av barnet i sårbare situasjoner (avkledt, bader eller er på toalettet/potte, bilder av at han gråter, har bæsjet seg ut, bilder med andre barn etc)..

Håper dette var til hjelp

Anonymkode: 5a58e...89d

Absolutt til god hjelp. Kunne nok med fordel ha ryddet litt i venneliste, er jo mange man ikke har noe kontakt eller forhold til lengre. Da blir det enda mer meningsløst å dele bilder av barna sine. At noen velger å dele bade/naken bilder av barna sine er for meg en gåte. Så ja, jeg skal tenke meg nøye om hva jeg deler👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...