Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lenge følt at luften inne er tørr, så kjøpte en måler. Luften var tørr, mellom 5-10% luftfuktighet😳 Er dette skadelig tørr inneluft? Har nå hatt en vannkjele på ovnen i ei uke, og fultigheten kommet såvidt over 25%. Men på natten tørker det ut igjen, og er nede på 5% igjen😳 Så, hva gjør man? Er det skadelig tørr luft? Står jo litt forskjellig rundt på nett.

Anonymkode: bff36...2cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan være skadelig, både for mennesker, men også for selve huset. Løsningen er å kjøpe en luftfukter. 

Anonymkode: dbd04...756

Skrevet

Jeg leste for noen få uker siden at det verste man kan kjøpe er en luftfukter. For fuktig luft er mer skadelig enn tørr luft.

Her er mer om temaet:

"Luftfuktere kan derfor medføre en betydelig helserisiko i tillegg til at oppvarming av fukte- vannet krever mye energi. Ved følelse av tørr luft bør man først vurdere andre løsninger enn kunstig befuktning, så som ekstra støvsanering, rengjøring, senkning av romtemperaturen og bedring av ventilasjonseffektiviteten."

Luftfuktere og inneklima Norges Astma og Allergi Forbund

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har lenge følt at luften inne er tørr, så kjøpte en måler. Luften var tørr, mellom 5-10% luftfuktighet😳 Er dette skadelig tørr inneluft? Har nå hatt en vannkjele på ovnen i ei uke, og fultigheten kommet såvidt over 25%. Men på natten tørker det ut igjen, og er nede på 5% igjen😳 Så, hva gjør man? Er det skadelig tørr luft? Står jo litt forskjellig rundt på nett.

Panelovner tørker luften. En oljeovn bruker konveksjon til oppvarmingen og gjør at luften ikke blir så tørr.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det kan være skadelig, både for mennesker, men også for selve huset. Løsningen er å kjøpe en luftfukter. 

tenker det er skadelig med så tørr luft ja, har ett heltre furubord som er sprukket😬 har du luftfukter? Er litt skeptisk til det, står så mye negativt om det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Jeg leste for noen få uker siden at det verste man kan kjøpe er en luftfukter. For fuktig luft er mer skadelig enn tørr luft.

Her er mer om temaet:

"Luftfuktere kan derfor medføre en betydelig helserisiko i tillegg til at oppvarming av fukte- vannet krever mye energi. Ved følelse av tørr luft bør man først vurdere andre løsninger enn kunstig befuktning, så som ekstra støvsanering, rengjøring, senkning av romtemperaturen og bedring av ventilasjonseffektiviteten."

Har å lest det, har ikke mye lyst å skaffe en sånn. men samtidig kan vi jo ikke ha så tørr luft at det er helseskadelig.

AnonymBruker
Skrevet

Luft 30 minutter hver dag. Ikke så lønnsomt nå som det er kaldt og dyr strøm.

Dusjer du så sett opp baderomsdøra. 

Anonymkode: cc43b...3c2

AnonymBruker
Skrevet
ForsideMateriale skrev (1 time siden):

Panelovner tørker luften. En oljeovn bruker konveksjon til oppvarmingen og gjør at luften ikke blir så tørr.

Har hatt oljeovn tidligere, men den forrige begynte å lekke olje, hadde jeg ikke oppdaget det kunne hele huset brent ned😬 vi bruker vifteovn, men har vanligvis av vifta. Bruker for det meste vedovn på dagtid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Luft 30 minutter hver dag. Ikke så lønnsomt nå som det er kaldt og dyr strøm.

Dusjer du så sett opp baderomsdøra. 

Anonymkode: cc43b...3c2

Jeg lufter ofte, både morgen og kveld, men er stortsett -20 og kaldere her, så i 30 minutter går ikke😂 dessuten bor jeg på innlandet, så utelufta er jo å knusktørr🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har å lest det, har ikke mye lyst å skaffe en sånn. men samtidig kan vi jo ikke ha så tørr luft at det er helseskadelig.

Helseskadelig? Det er jo mye verre å ha fuktig luft enn å ha tørr luft. All verdens skadelige mikroorganismer stortrives i fuktig luft. 

Jeg vil heller ha tørr vinterluft inne enn fuktig.

Du får gjøre som du vil, men jeg ville ikke stresset med at det er litt tørr luft i våre vintermåneder her i landet. Luften ute er tørr også pga kulden, og det er sånn det er. Vi dør ikke av det, folk bor i kalde soner på kloden med tørr luft over alt uten å dø av det eller bli syke av det.

Skrevet

Har kjøpt luftfukter som damper her på kveldene. Var mest pga tørr hud men merker ingen forskjell enda.

Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Helseskadelig? Det er jo mye verre å ha fuktig luft enn å ha tørr luft. All verdens skadelige mikroorganismer stortrives i fuktig luft. 

Jeg vil heller ha tørr vinterluft inne enn fuktig.

Du får gjøre som du vil, men jeg ville ikke stresset med at det er litt tørr luft i våre vintermåneder her i landet. Luften ute er tørr også pga kulden, og det er sånn det er. Vi dør ikke av det, folk bor i kalde soner på kloden med tørr luft over alt uten å dø av det eller bli syke av det.

Det er jo fuktigere luft på vår og sommer uten at det er skadelig for oss.  I sydlige land har de høy luftfuktighet konstant. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Her er mer om temaet:

Men her har ts målt luftfuktigheten og den er for lav, innendørs er det anbefalt mellom 30-50%. Jeg er enig i at man ikke skal kjøpe en luftfukter dersom luften føles tørr uten å ha målt den, for da kan det være andre årsaker til at det føles tørt ut.

Det står også i linken du legger ved: "Det er ikke uvanlig at relativ luftfuktighet i oppholdsrommene ligger i området 40–60 %, som er anbefalt som optimalt (15)." altså er ts sitt 5-10% for lavt. 

AnonymBruker
Skrevet

En luftfukter av god kvalitet både renser fukter lufta. Kjøp en som er automatisk og kan stilles inn etter eget ønske. Se på nettsiden til Bedre Inneklima, har selv aquarius og er superfornøyd! 
For tørr inneluft er verken bra for helsa eller f.eks. parketten.

Anonymkode: 30633...70a

• Liker 1
Skrevet
Peonjenta skrev (2 minutter siden):

Det er jo fuktigere luft på vår og sommer uten at det er skadelig for oss.  I sydlige land har de høy luftfuktighet konstant. 

Det er snakk om inneklimaet her, mugg og sopp og bakterier stortrives i et så beskyttet og isolert miljø.

Og ting er ikke fullt så rosenrødt helsemessig i svært fuktige klimaer andre steder heller. For eksempel kan det være nesten umulig å holde klær tørre, ting mugner, sår på kroppen vil ikke gro fordi man ikke klarer å holde det tørt, og dermed blir infisert osv.

Jeg var på Kypros i august en gang. Kjempehøy luftfuktighet. Bøkene våre (ferie-lektyre) ble klissvåte av å stå inne på hotellrommet (air c funket ikke). Papiret i bøker der nede (for de som bor der fast) må antageligvis råtne hvis de ikke har effektiv air conditioning innendørs.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

tenker det er skadelig med så tørr luft ja, har ett heltre furubord som er sprukket😬 har du luftfukter? Er litt skeptisk til det, står så mye negativt om det.

Tre tar skade når du kommer under 20%, så det kan gå utover alt av treverk du har i huset, i tillegg til at du kan få problemer med f.eks. hudlidelser og slimhinner. 

For høy fukt er også skadelig ja, men da skal du over 50%, da øker det også med midd, sopp og mugg, som igjen kan gjøre skader på både mennesker og hus, men du har langt igjen dit. 

Jeg har ikke luftfukter, jeg har en avfukter, fordi vi har jordkjeller under hele huset som avgir fuktighet og kommer ikke under 60% uten avfukter, akkurat nå har vi 47% i huset. Foreldrene mine har luftfukter fordi de har samme problem som deg, rundt 10% i huset om vinteren. 

Jeg anbefaler å lese artikkelen Million linket til, så vil du se at det er snakk om 60% + det er snakk om når det menes for høy luftfuktighet innendørs. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...