Gå til innhold

Klump i lysken mm.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en vedrørende klump i lyske/ rett ved tissen siden 2018 som ikke går bort. Når jeg skulle sjekke den så gjemte den seg så godt at legen ikke fant den. Har også mye klumper på halsen og dette må være et negativt tegn. Jeg er helt sikker på at dette må være kreft da den ikke går bort. Er det noen som har overlevd lymfekreft her? 

Anonymkode: 14eb4...4ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde legen din mistenkt at det kunne være lymfekreft, så hadde du blitt sendt til CT/MR umiddelbart.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet legen at du har klumper på halsen også ? Få tatt en CT eller MR-undersøkelse. Om du ikke får offentlig, ta privat. 

Anonymkode: 815b6...d75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet legen at du har klumper på halsen også ? Få tatt en CT eller MR-undersøkelse. Om du ikke får offentlig, ta privat. 

Anonymkode: 815b6...d75

Jeg har sjekket de på halsen før og da sa de det var ufarlig men de forsvinner ikke de heller og jeg jeg her helt sikker på at jeg har fått kreft eller er på vei Til og få det. 

AnonymBruker
Skrevet

Symptomer ved lymfekreft

• Nattesvette, hvis sengetøy må skiftes flere ganger i løpet av en måned.
  • Uforklarlig feber over 38°C som kommer og går.
  • Uforklarlig vekttap på mer en 10 prosent av kroppsvekten de siste 6 månedene.
  • Hovne lymfeknuter kan føre til hoste eller pusteproblemer fordi hovne/forstørrede lymfeknuter presser på luftveiene. Kan også føre til nedsatt nyrefunksjon der lymfeknutene setter urinledere i klem.
  • Blødningstendenser som er forårsaket av lavt antall blodplater (trombocytter) i blodet. Blodplatene er viktige for at blodet skal størkne (koagulere) etter at man har fått et åpent sår. 
  • Smerter, avhengig av hvor sykdommen er lokalisert. Noen ganger kan lymfeknutene bli så store at de trykker på nerver som ligger i nærheten. Lymfeknutene er som regel ikke smertefulle.
  • Hoste eller pustebesvær kan være et symptom hvis lymfeknutene som ligger i området mellom lungene er angrepet. Da tar de stor plass og kan irritere og trykke på lungene.
  • Hudkløe kan oppstå blant annet av mye svetting og av nedsatt nyrefunksjon hvor avfallsstoffer, som normalt skilles ut via urinen, hoper seg opp i blodet og gir kløe.

Anonymkode: 5a72b...f22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Symptomer ved lymfekreft

• Nattesvette, hvis sengetøy må skiftes flere ganger i løpet av en måned.
  • Uforklarlig feber over 38°C som kommer og går.
  • Uforklarlig vekttap på mer en 10 prosent av kroppsvekten de siste 6 månedene.
  • Hovne lymfeknuter kan føre til hoste eller pusteproblemer fordi hovne/forstørrede lymfeknuter presser på luftveiene. Kan også føre til nedsatt nyrefunksjon der lymfeknutene setter urinledere i klem.
  • Blødningstendenser som er forårsaket av lavt antall blodplater (trombocytter) i blodet. Blodplatene er viktige for at blodet skal størkne (koagulere) etter at man har fått et åpent sår. 
  • Smerter, avhengig av hvor sykdommen er lokalisert. Noen ganger kan lymfeknutene bli så store at de trykker på nerver som ligger i nærheten. Lymfeknutene er som regel ikke smertefulle.
  • Hoste eller pustebesvær kan være et symptom hvis lymfeknutene som ligger i området mellom lungene er angrepet. Da tar de stor plass og kan irritere og trykke på lungene.
  • Hudkløe kan oppstå blant annet av mye svetting og av nedsatt nyrefunksjon hvor avfallsstoffer, som normalt skilles ut via urinen, hoper seg opp i blodet og gir kløe.

Anonymkode: 5a72b...f22

Har blødnigstendenser hovne lymfeknuter og hoste så dette haster 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har blødnigstendenser hovne lymfeknuter og hoste så dette haster 

Om det haster så bestiller du legetime... Om det ikke har vært store endringer i det siste, og kulene har vært der i 3-4 år uten særlig forandring, så haster det neppe så mye. 

Men om det kun er kuler som har vært vurdert som ufarlig, og ingen andre endringer, så er sjansen for at legen har rett ganske stor. Om du ikke stoler på legen sin vurdering, så bestiller du time hos en privat lege for en second opinion.

Anonymkode: 7582a...f2a

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært kreft hadde du vært dau nå

Anonymkode: 4e347...4b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...