AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Hei! Jeg har slitt med sterk emetofobi (fobi mot kvalme/oppkast) siden juli, pga trøbbel med magen. Den verste perioden var i november/desember. Jeg har gått på Escitalopram siden 2013, med unntak av 3 måneder i 2014/2015. Første gangen jeg begynte, ble jeg veldig kvalm første dagen, skulle til å kaste opp, men fikk bare brekninger fordi jeg hadde tom mage. Jeg hadde et opphold på Modum Bad i 2014-2015, der det ikke er lov å gå på antidepressiva, så jeg sluttet da. Etter oppholdet følte jeg for å gå det igjen, så jeg begynte igjen. Jeg tror ikke jeg ble kvalm da, måtte bare akutt på do én gang. Den gangen var det mer uro i kroppen som var ganske forferdelig, men heller det enn kvalme for min del. I desember (i år), da jeg hadde den verste perioden, glemte jeg å ta medisinene mine regelmessig. Jeg fant ut at det var kanskje en uke uten antidepressiva. Jeg har ikke merket noe til nedtrappingssyndrom. Siden jeg har angst mot kvalme, gikk det lenger og lenger tid uten at jeg turte å ta det. Nå har det gått over en måned, og jeg er så engstelig! Noen som har vært av antidepressiva en måned? Hvordan var det å begynne igjen? Og tror dere at jeg ble såpass kvalm fordi jeg tok den på tom mage? Blir jeg mindre kvalm om jeg tar den når jeg er mett? Anonymkode: 89c52...57c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 Forresten: Jeg gikk på 5 mg før jeg slutta. Tenkte å begynne på 2,5 mg bare for å være sikker. Jeg husker ikke om jeg faktisk begynte på 5 eller 10 noen av de andre gangene. Anonymkode: 89c52...57c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #3 Skrevet 9. januar 2022 Jeg går på Zoloft, og må alltid ta det med mat, da jeg kan bli utrolig kvalm hvis ikke. Jeg blir ikke kvalm de dagene jeg tar det sammen med mat. Så jeg ville prøvd med mat! Du har vel nevnt for lege at du har emetofobi da du skulle starte med anti-depressiva forrige gang? Snakket dere noe om bivirkningene, og hva som ville være best for deg av medisin osv? Anonymkode: 022fb...125
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #4 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg går på Zoloft, og må alltid ta det med mat, da jeg kan bli utrolig kvalm hvis ikke. Jeg blir ikke kvalm de dagene jeg tar det sammen med mat. Så jeg ville prøvd med mat! Du har vel nevnt for lege at du har emetofobi da du skulle starte med anti-depressiva forrige gang? Snakket dere noe om bivirkningene, og hva som ville være best for deg av medisin osv? Anonymkode: 022fb...125 Så bra. Skal prøve sammen med mat. Jeg har alltid hatt emetofobien, men den har aldri vært så sterk som nå. Så jeg snakket ikke med legen om det den gangen. Kan ikke huske at jeg var så nervøs som nå forrige gang jeg begynte. Skal til legen på onsdag, så får snakke med henne om det da. Anonymkode: 89c52...57c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #5 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Så bra. Skal prøve sammen med mat. Jeg har alltid hatt emetofobien, men den har aldri vært så sterk som nå. Så jeg snakket ikke med legen om det den gangen. Kan ikke huske at jeg var så nervøs som nå forrige gang jeg begynte. Skal til legen på onsdag, så får snakke med henne om det da. Anonymkode: 89c52...57c Gjør det❤️ Håper at angsten roer seg igjen snart! Anonymkode: 022fb...125
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #6 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forresten: Jeg gikk på 5 mg før jeg slutta. Tenkte å begynne på 2,5 mg bare for å være sikker. Jeg husker ikke om jeg faktisk begynte på 5 eller 10 noen av de andre gangene. Anonymkode: 89c52...57c 5 mg er en meget lav dose? Får du i det hele tatt virkning av det?:) Anonymkode: 31551...afb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #7 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 5 mg er en meget lav dose? Får du i det hele tatt virkning av det?:) Anonymkode: 31551...afb Vet egentlig ikke 😅 Vet ikke om det egentlig bare er for placebo, føler meg tryggere på 5 mg enn uten. Har egentlig ikke merket noe forskjell på 5 mg og uten, så kan godt tenkes at det ikke har noe effekt. Begynte på forresten på antidepressiva fordi jeg var så sinnsykt svimmel i flere uker i 2013, ikke pga depresjon. Jeg er litt nede nå, men vet ikke om det er pga situasjonen (emetofobien) eller om det er fordi jeg ikke går på antidepressivaen lenger… Anonymkode: 89c52...57c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #8 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vet egentlig ikke 😅 Vet ikke om det egentlig bare er for placebo, føler meg tryggere på 5 mg enn uten. Har egentlig ikke merket noe forskjell på 5 mg og uten, så kan godt tenkes at det ikke har noe effekt. Begynte på forresten på antidepressiva fordi jeg var så sinnsykt svimmel i flere uker i 2013, ikke pga depresjon. Jeg er litt nede nå, men vet ikke om det er pga situasjonen (emetofobien) eller om det er fordi jeg ikke går på antidepressivaen lenger… Anonymkode: 89c52...57c man kan få svimmelhet av å slutte på AD, men 5 mg er en veldig liten dose, så du skulle ikke slitt med svimmelhet veldig lenge. Bestill en time hos fastlegen, det finnes mange andre AD, evt kan du øke opp dosen ganske mye (5 mg er en oppstartsdose). Cipralex må man stå på en stund før man merker evt.bedring. Anonymkode: 31551...afb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå