Gå til innhold

En annen i kollektivet har okkupert fryseskuffen min i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har vært bortreist fra kollektivet jeg bor i nå i julen. Da jeg kom hjem hadde ene jeg deler kollektivet med okkupert fryseskuffen min. Jeg hadde nærmest tømt den før jul men lot en grønnsakspose, osten og en pizza ligge igjen. Det er 2 og en kvart skuff i fryseren under kjøleskapet. Jeg følte at dette ikke var greit. Idag spurte jeg han om det var han som hadde okkupert skuffen min og det var det. Vi fant ut at vi syntes det ble litt lite fryseplass med de skuffene. Hvordan bør jeg håndtere dette? Jeg kommer jo til å fylle på med mine frysevarer i løpet av uken. Han pendler mellom to boliger og er her kun i helgene. Vi har en god tone ellers. Jeg som er vrang?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

SMS:

"Hei Leander Ruben

Jeg trenger plassen min i fryseren til matvarer neste uke. Har du mulighet til å flytte på tingene dine slik at jeg kan legge noen matvarer der?

Hilsen

Linda Belinda"

Anonymkode: 724d1...fb1

• Liker 44
Skrevet

Ja. Skal sende huseier en sms om mer fryseplass. Har også tatt det opp med vedkommende i kollektivet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer personen som har gjort det, tar en hyggelig prat om jula, og finner en løsning der han flytter varene, eller spiser ut, så kan du vise litt fleksibilitet om han trenger litt tid.

Så ringer du huseier, og ser om dere kan finne en løsning. 

Hva er det med alle disse meldingene? Knappe, og egnet til å bli misforstått. Når man bare kan prate sammen, og automatisk få en hyggeligere tone og bedre samarbeid. 

Anonymkode: 3f8b0...a77

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Huseier har da ingenting med frysekapasiteten deres å gjøre. Send en sms til den som har okkupert plassen og si at du trenger den plassen selv, enten må han hente varene sine innen xx dag, eller så legger du dem i kjøleskapet. 

Anonymkode: a68f4...5c3

• Liker 32
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Huseier har da ingenting med frysekapasiteten deres å gjøre. Send en sms til den som har okkupert plassen og si at du trenger den plassen selv, enten må han hente varene sine innen xx dag, eller så legger du dem i kjøleskapet. 

Det er for å høre om muligheten for en ekstra fryseboks/skap

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja har tenkt tanken men vi prøver mer dialog først. Har ikke råd til å spise ute 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du ringer personen som har gjort det, tar en hyggelig prat om jula, og finner en løsning der han flytter varene, eller spiser ut, så kan du vise litt fleksibilitet om han trenger litt tid.

Så ringer du huseier, og ser om dere kan finne en løsning. 

Hva er det med alle disse meldingene? Knappe, og egnet til å bli misforstått. Når man bare kan prate sammen, og automatisk få en hyggeligere tone og bedre samarbeid. 

Håper på det. Og ja jeg er fleksibel på det

• Liker 1
Skrevet

Du er jo ikke vrang, alle i kollektivet har behov for en plass til frysevarer og nå har han okkupert din. En hyggelig samtale vil forhåpentligvis løse dette :blomst:

• Liker 9
Skrevet

Du snakker om "din skuff" - har dere en avtale for hvordan dere skal dele plassen ?  Hvis ikke bør dere jo få det så må man forholde seg til den.   

Må jo være ok at man bruker plassen hvis noen er vekke - men ikke utenom det hvis man ikke har avtalt det spesifikt. 

• Liker 10
Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg antar at dere har merket skuffene med navn? Det er i hvert fall det jeg har gjort når jeg har bodd på steder der jeg har måttet dele fryser med andre. Har allikevel sett at andre har tatt andres plass (på grunn av lapp med beskjed), så enkelte er tydeligvis bare litt frekke. 

Jeg ville bare spurt om han kunne flytte det og om han er vrang da så er det egentlig bare å legge det i kjøleskapet. Det er ikke ditt problem at han ikke kan holde seg til egen plass, men selvfølgelig først prøver man å spørre før man gjør noe sånt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har plass hadde jeg spleiset med de andre beboerne på et brukt fryseskap eller hørt med husvert om det var noe han/hun ville bekoste.

Anonymkode: e5600...0bf

• Liker 5
Skrevet

Kan du ikke bare spørre personen om han kan flytte tingene?

• Liker 2
Skrevet
origin skrev (7 timer siden):

Hei. Jeg har vært bortreist fra kollektivet jeg bor i nå i julen. Da jeg kom hjem hadde ene jeg deler kollektivet med okkupert fryseskuffen min. Jeg hadde nærmest tømt den før jul men lot en grønnsakspose, osten og en pizza ligge igjen. Det er 2 og en kvart skuff i fryseren under kjøleskapet. Jeg følte at dette ikke var greit. Idag spurte jeg han om det var han som hadde okkupert skuffen min og det var det. Vi fant ut at vi syntes det ble litt lite fryseplass med de skuffene. Hvordan bør jeg håndtere dette? Jeg kommer jo til å fylle på med mine frysevarer i løpet av uken. Han pendler mellom to boliger og er her kun i helgene. Vi har en god tone ellers. Jeg som er vrang?

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette - ikke gjør det så vanskelig. Si at du trenger plassen selv, så han må bare flytte maten sin. 

Anonymkode: b7ab9...412

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om dere har to og en kvart skuff totalt så er kanskje ikke en hel skuff din? 

Anonymkode: 72a53...1be

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
origin skrev (5 timer siden):

Det er for å høre om muligheten for en ekstra fryseboks/skap

Svært få utleiere kjøper ekstra hvitevarer til leietakere, dere får enkelt tak i et selv på finn.no. Men for all del, dere må jo gjerne prøve. Jeg hadde ledd godt av et sånt spørsmål og sagt ja under forutsetning av dere aksepterte en økning i husleien 😁

Anonymkode: 7dde0...41b

• Liker 4
Skrevet

Hvordan er fryseskuffene fordelt mellom de som bor i kollektivet?

• Liker 4
Skrevet
origin skrev (12 timer siden):

Helt greit at du lånte plassen min i fryseren når jeg var borte, men nå trenger jeg den selv ila uken... Trenger dere mer plass kan dere vell spleise på en liten billig fryseboks fra Finn.no eller noe ?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Svært få utleiere kjøper ekstra hvitevarer til leietakere, dere får enkelt tak i et selv på finn.no. Men for all del, dere må jo gjerne prøve. Jeg hadde ledd godt av et sånt spørsmål og sagt ja under forutsetning av dere aksepterte en økning i husleien 😁

Jeg og mannen spurte da vi leide en periode. Fikk både hvitevare og en lenestol. Ingen latter, eller økning i husleie.

Da vi flyttet satt vi utleier i kontakt med et vennepar som trengte bolig. Så da hadde utleier solid leietaker med god økonomi og uten tull/festing i to år til. Mulig de også refererte videre, om de var like fornøyd som oss. 

• Liker 7
Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg og mannen spurte da vi leide en periode. Fikk både hvitevare og en lenestol. Ingen latter, eller økning i husleie.

Da vi flyttet satt vi utleier i kontakt med et vennepar som trengte bolig. Så da hadde utleier solid leietaker med god økonomi og uten tull/festing i to år til. Mulig de også refererte videre, om de var like fornøyd som oss. 

Ja, greie utleiere kan gjøre sånne ting. Idiotisk å le i hvert fall. Da kan man bare si nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du ser ikke at det kanskje er en gunstig måte å gjøre det på der man leier ut et kollektiv og det kanskje ikke er plass til 4 ekstra fryseskap (et til hver) og det ikke kan forventes at studenter vil kjøpe nytt skap og av goodwill vil dele av kapasiteten? Ja, nei, da så... Da er det bare å le, da, antar jeg 🤷‍♀️

Anonymkode: e5600...0bf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...